Annons

Hjälp med fisk-id

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Sitter och katalogiserar en massa gamla försummade dykbilder och inser att jag nog bränt en minneskrets eller två. Tyvärr är det inte datorns eller kamerans minne som är kass, så det finns nog inga reservdelar att få.

Vad heter fiskarna på bilden. Latin eller engelska helst, men tyska funkar.
 

Bilagor

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Snabb är du också!

Jag var inne på razorfish, men ingen av mina fiskböcker över Röda Havet (de är fotade i Aqabaviken) hade den med. Fast jag googlade på ditt latinska namn och inser att det måste vara den. Tackar!
 

suf

Avslutat medlemskap
Ett ställe jag brukar använda som hjälp och kontroll vid identifiering är webbsajten Fishbase (http://fishbase.org eller den svenska spegeln http://fishbase.se). Har man en någorlunda uppfattning om vad man söker efter kan man relativt ofta hitta rätt. Tyvärr är sajten inte direkt väldesignad, men det är ju inte därför man använder den heller...

Knappa in "aeoliscus" som genus-namn och klicka på search så får du upp dom två (egentligen tre, men två är synonymer) som finns.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Orkar inte göar en ny tråd så lånar denna, men finns det någon fiskeexpert här som kan identifiera fisken på denna dåliga bild? ;D

Den simmade i strömmen/Åbackarna, väldigt grunt just där. Snårigt och mycket växtlighet. :D Upplevde den som väldigt stor och den plaskade runt rätt mycket.

fiskhistoria.jpg
 
Senast ändrad:

BeBest

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut att vara en gäddas ryggfena. I samband med den nu pågående leken kan de ofta gå mycket grunt och då visa halva kroppen eller mer ovanför vattenytan.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut att vara en gäddas ryggfena. I samband med den nu pågående leken kan de ofta gå mycket grunt och då visa halva kroppen eller mer ovanför vattenytan.
Gädda är rätt vanlig i just strömmen (Åbackarna) så det verkar troligt! Särskilt eftersom den där fenan såg ut att sitta rätt långt bak på ryggen. Tack!
 
ANNONS