Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med inköp av exponeringsmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinaE

Avslutat medlemskap
Vill köpa min första ljusmätare. Har hört att Minoltas ljusmätare autometer VF ska vara enkel, begriplig, kunna mäta naturligt och blixtljus samt inte ha för många avancerade funktioner.

Enkel och lättanvänd med andra ord!

Nu verkar det som att de inte längre finns att köpa nya (pga av uppköpet av Minolta?) men jag undrar om någon dels vet OM de finns att köpa nya någonstans och dels om det finns andra lika enkla och lättanvända exponeringsmätare som ni har erfarenhet av. Gärna prisvänliga också. Tacksamt mottages era idéer och tips!

//ME

Kolla på Sekonic. Undrar om inte 308 borde motsvara VF ungefär.

Det finns också DigiFlash med blixtljusmätning som niftig extrafunktion för väldigt litet extra.

Kolla efter Gossen Variosix F / F2.
Bra mätare.
Borde hittas kring tusenlappen prutat och klart.

Synkpluppen kan tydligen lossna i lödningen på insidan, men det är bara en lödning så det ska vara lätt att fixa.

Digisix/-flash är en mätare i trevligt format, men den är inte riktigt lika lättanvänd som fullstora mätare. Den ger inte en utläsning i slutartid/bländare direkt, utan bara i ett ljusvärde som sen måste föras över till ett mekaniskt hjul där man snurrar fram bländare och tid.

Jag har köpt en Gossen Digisix då den verkade praktisk att använda till en del av mina kameror som saknar exponeringsmätare eller där kisel/selencellerna lagt av. Har också en del med ev-inställningar där man enkelt ställer in ev-talet och sedan följer alla tid/bländarkombinationer med när man ändrar tiden eller bländaren. Då passar Digisixen fint eftersom den visar exponeringsvärdet i ev-tal vilket gör att jag aldrig behöver ställa in ev-talet manuellt på exponeringsmätaren och se vilka tid/bländarkombinationer det motsvarar utan ställer in det direkt på kameran. Mätaren har också en tillbehörsplatta som kan sätas i blixtskon på kameror utan exponeringsmätare. Den är liten och lätt och har klockfunktion (bra för mig som aldrig har klocka på mig då jag inte kan ha det i arbetet och därför aldrig har det annars heller, saknar dessutom modern mobiltele som annars har klocka). För mig slutade det medföljande batteriet att fungera bara efter några dagar men det var bara hudfett på polerna så efter avtorkning funkade den igen. Men nu har det helt lagt av efter bara några få månader. Hoppas att det bara var ett dåligt medföljande batteri annars får jag nog reklamera mätaren. Få se hur länge det nyinköpta räcker? Såg att en av rescensionerna påpekade just detta med batterilivslängden men i en annan menade man att det rörde sig om dåliga medföljande batteriex. Lite orolig blir man dock för mätaren går inte att stänga av, den står på hela tiden med batteriet i. Man kan givetvis ta ut det men då fordras i praktiken ett litet verktyg för den lilla inskärningen man ska dra i är för liten för mina naglar. Får hoppas att det bara var fråga om dåligt medföljande batteri.

Jag har en Nissin D4001i som jag är mycket nöjd med. Finns nog fortfarande på Photax för 2500 kr.
Har belysning i fönstret som slocknar automatiskt efter några sekunder. Hela mätaren slår av sej efter några minuter. Har haft den i flera år och inte bytt batteri än.

Graal skrev:
Såg att en av rescensionerna påpekade just detta med batterilivslängden men i en annan menade man att det rörde sig om dåliga medföljande batteriex. Lite orolig blir man dock för mätaren går inte att stänga av, den står på hela tiden med batteriet i. Man kan givetvis ta ut det men då fordras i praktiken ett litet verktyg för den lilla inskärningen man ska dra i är för liten för mina naglar. Får hoppas att det bara var fråga om dåligt medföljande batteri.

Kan det varit jag som skrev det? Jag har nu, ett par år senare, inte anledning att ändra den uppfattningen... Min Digiflash förbrukar ström som bara den, jag brukar ta ur batteriet när jag inte använder mätaren. Annars är den alldeles förträfflig!

ANNONS
Götaplatsens Foto