Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med inställning till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

nicklas1978

Ny medlem
Hej! Har precis börjat fota och undrar om någon kan hjälpa mig med inställningar till min kamera. Har en D80 och har inhandlat ett objektiv Micro Nikkor 60mm. Jag fotar mest min nyfödda dotter, fiskebilder och lite blandat och skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig och beskriva hur jag ska ställa in "P" läget på bästa sätt? Jag är som sagt nybörjare och vill bara ha en bra inställning som funkar i de flesta fall.

Mvh
Nicklas

Du är på rätt väg!
Att ha insett att det finns andra som kan mer är det första steget.

Nu är nästa steg att söka info. Antingen genom någon vän, kompis eller ännu hellre en lokal fotoklubb. Att sitta ner tillsammans med någon som har erfarenhet och kan dela med sig är överlägset.

Sedan finns det oerhört mycket info här på FS.
Sök och du skall finna.

Bland artiklar finns Fotoskolan. Där finns allt ifrån de första stegen till tips och trix för de professionella fotograferna.

Lycka till med en finfin kamera!

Jag fotar mest min nyfödda dotter, fiskebilder och lite blandat och skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig och beskriva hur jag ska ställa in "P" läget på bästa sätt?

Du behöver inte ställa in något alls, det är det som är finessen med "P"! När det är ljust så ställer kameran in liten bländare (högt tal) och kort tid, när det är mörkt tvärtom. Fiffigt, va? Om du tycker att du får fel bländare eller tid av någon anledning, kan du skruva på bakre ratten och få andra kombinationer som kameran tycker passar. Prova så får du se!

Jag tycker inte att du ska underskatta den inbyggd blixten heller, låt den gärna gå på inomhus eller i motljus utomhus, den kan göra underverk.

Hej! Har precis börjat fota och undrar om någon kan hjälpa mig med inställningar till min kamera. Har en D80 och har inhandlat ett objektiv Micro Nikkor 60mm. Jag fotar mest min nyfödda dotter, fiskebilder och lite blandat och skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig och beskriva hur jag ska ställa in "P" läget på bästa sätt? Jag är som sagt nybörjare och vill bara ha en bra inställning som funkar i de flesta fall.

Mvh
Nicklas

Jag tror du kan få en del hjälp här:

http://www.nikondigitutor.com/eng/d80/index.shtml

Mvh
Nicklas

Jag använder i stort sett enbart P-läget på min D80.

Främre hjulet ger dig möjlighet att kompensera för sådant som du inser att ljusmätningen kommer att missa.

Bakre hjulet ger dig möjlighet att påverka tid/bländare så de passar dina önskemål vad gäller skärpedjup & rörelseoskärpa.
Kameran kommer att ge en "bästa" lösning utifrån sina algoritmer du kan utgå från.
(Nollställer gör man enklast genom att starta om on/off.)

Senast ändrad:
ANNONS