Annons

hjälp med lacie blue eye 2

Produkter
(logga in för att koppla)

homeless clubkid

Aktiv medlem
sitter på en lacie 19 tum crt och ska kalibrera skärmen med en lacie blue eye 2.

jag har inte helt koll på det här och när man startar programmet ska man ställa in färgtemperatur. den är förvald till 5000 men min intutation säger att man ska ha 6500? hur ligger det till? vad ska jag skriva in?

jag kalibrerar skärmen i helt mörker.
/mvh jeppe
 

Bilagor

  • fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    54.1 KB · Visningar: 165
homeless clubkid skrev:
sitter på en lacie 19 tum crt och ska kalibrera skärmen med en lacie blue eye 2.

jag har inte helt koll på det här och när man startar programmet ska man ställa in färgtemperatur. den är förvald till 5000 men min intutation säger att man ska ha 6500? hur ligger det till? vad ska jag skriva in?

jag kalibrerar skärmen i helt mörker.
/mvh jeppe

Men ser du på skärmen i totalt mörker? Inte så lyckat i så fall. ISO-normen rekommenderar någonstans mellan 32 och 64 lux. Det motsvarar vad du får om du mäter mot ett vitt papper placerat vid skärmen om du får 1/4 - 1/8 sek bl 4 vid 100 ISO. Optimalt är att du har samma färgtemperatur på din belysning som du har på din skärm.

Men om du vill ha några enkla rekommendationer, så använd 6500K och ställ in skärmens ljusstyrka till någonstans mellan 85-100 cd/m^2

Stefan
 
ANNONS