Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med obektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

ihaveabike

Aktiv medlem
Då tror jag att jag har bestämt mig för en Canon EOS 30 systemkamera.

Min fråga är nu, jag blev tillsagd att köpa ett 90 mm Tamron macrobjektiv för objektsfotografering typ glasskålar/vaser osv...

Eftersom jag ALDRIG nyttjat analoga kameror så kan jag heller inget om objektiv. Dock förefaller Tamron vara ganska dyrt men bra. På min digitala Konica Minolta A2 är det ju inget löst objektiv så jag har inte tänkt på hur det funkar......

FRågor:
Går det bra med ett typ 180 mm macro istället för 90 mm, fördelar<-> nackdelar....

Något annat nästan lika bra objektiv, fast billigare?

Finns det några kombinerade vanliga objektiv och macro?

Ja alla tips mottages för jag fattar fasen inte mycket, sitter här och sliter håret, men blir inte klok på det.....

Min bokskrivarkamrat har tagit dessa bilder, han bor i australien, så vi kan inte samfotografera...

http://www.sosantique.se/gd/tippo.jpg

ihaveabike skrev:
Går det bra med ett typ 180 mm macro istället för 90 mm, fördelar<-> nackdelar....
Med en 180mm får du längre arbetsavstånd. Du kommer längre ifrån motivet, vilket ofta kan vara en bra sak. Nackdelar är ett större och tyngre objektiv, och att du behöver kortare slutartid för att få skarpa bilder än med ett 90mm, om du inte kör stativ givetvis.

Tamron 90 är inte alls dyrt, och dessutom väldigt skarpt. Det får nog räknas till ett av de mer prisvärda korta teleobjektiven som överhuvudtaget finns på marknaden.

nytt eller beg spelar ingen roll, men behöver ett ganska omgående....Ser på cyberphoto att det går loss på ca 4000 kr, själva kameran jag tänkte köpa(eos 30) ligger beg på ca 2000 kr, alltså är objektivet dubbelt så dyrt,

ihaveabike skrev:
nytt eller beg spelar ingen roll, men behöver ett ganska omgående....Ser på cyberphoto att det går loss på ca 4000 kr, själva kameran jag tänkte köpa(eos 30) ligger beg på ca 2000 kr, alltså är objektivet dubbelt så dyrt,

Jovisst, men räknar du procent kan du ju hamna vartsomhelst.

Optiken är A & O, så har du ett BRA objektiv ser du till att behålla det i MÅNGA år framåt - kanske du tar (tio)tusentals bilder med det även om du skkulle bytt hus både en och flera gånger!

Nog kan du hitta ett beg Tamron macro om du inte har bråttom, också...

ANNONS
Götaplatsens Foto