Annons

Hjälp med objektiv och blixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Patjak

Medlem
Hej,

Jag är amatörfotograf som för något år sedan köpte en Canon 350D med kitlins. Jag känner nu att linsen som följer med känns oskarp och inte särskilt ljusstark. Därför har jag nu börjat kolla runt på andra objektiv. I prisklass 3000-4000kr. Det jag är ute efter är självklart bra skärpa, ljusstark och något mer zoom möjlighet än vad jag har idag. De jag har kollat på är:

Tamron 28-75/2.8
Canon 28-135/3.5-5.6

Kan någon snälla säga hur de står sig i jämnförelse mot mitt kitobjektiv?
Är det stor skillnad?

Har även kollat lite på blixt. Vad rekommenderar ni där? Någon bra som ligger runt 2000-3000kr.

Tack på förhand!

Mvh Patrik

Håller med Kalle angående blixten, 430 EX är bra.

Gällande objektiv så vvill jag tipsa om ett objektiv jag förvisso inte testat själv: Sigma 24-70/2.8 EX. Det är förvisso stort och otympligt men lär vara skarpt och bra. Vilket förvisso även Tamron är, men några extra millimeter i vidvinkelläget borde vara användbart.

Jag köpte ett Sigma 24-70/2,8 för 4000 kr till min 350D, då jag tyckte att 28 mmm är för lite vidvinkel. Det är för mej ett kanonobjektiv, vet ej vad andra tycker.
Sven-Åke

Tamron eller sigma?

Vilket av tamron och sigma objektivet är bäst? Alltså på skärpa och ljusstyrka.

Och den viktiga frågan är hur dessa objektiv står sig i förhållande med kitobjektivet. Är det värt 3000kr?

ANNONS