Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp med objektiv till Canon 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

amandahaggmark

Ny medlem
I julas fick jag min allra första systemkamera Canon eos 450D . Jag lär mig mer och mer hela tiden , men som ni kanske förstår är jag en nybörjare. Nu är det såhär att jag har bestämt mig för att iallfall börja spara till ett nytt objektiv då jag just nu bara har det som hör till när man köper kameran .

Och jag undrar vilket objektiv jag ska köpa ?! Jag fotograferar mycket på hästar , och då kan det också vara så att jag ska fota i ridhus där det är väldigt svårt att få bra bilder . Så jag vill ha ett objektiv som är bra för det . Jag är jätteglad för alla era åsikter och förslag då jag är helt nollställd på sånt här .

Jag tycker att du ska söka runt lite på trådarna här för jag tror att precis samma fråga har kommit upp tidigare någon gång, det är jag nästan säker på.

Men, du behöver ett ljusstarkt objektiv. Det betyder att det ska ha stor bländaröppning för att släppa in så mycket ljus som möjligt och du kan också dra upp ISO på din kamera. Både bländare och ISO påverkar din slutartid och därmed också om du kan ta skarpa bilder av motivet som troligen rör sig. Du vill ju frysa motivet i bilden.

Se den här artikeln. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare

Just nu finns även en tråd om Canons 50:a, 50/1.8 II, som är bra, se mitt inlägg #9 där... http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=105062#post1305869

Jag tror att du ska träna lite att ta bilder, studera andras bilder och då vara vaksam på vilken utrustning, bländare, slutartid etc. som de har haft och samtidigt läsa på lite om objektiv. Sedan är det ju bara att sätta upp budgeten och handla.

Det går att ge dig tips som är helt åt skogen här nämligen.
Vad sägs om Canons mycket trevliga Canon EF 50/1,2L USM för endast 17000 kr, eller Canon EF 200/2,0L IS USM för 65000 kr. Båda skulle fungera utmärkt att fotografera hästar med.

Låt dig inte nedslås av mitt kanske lite "besserwissiga" inlägg. Jag tänker bara så här när jag ser frågan att du behöver börja fotografera och själv böra lära dig vad dina behov är. Skulle du köpa ovanstående objektiv skulle du möjligen få ut några fler bra bilder, men om du inte vet hur du ska hantera kameran så blir det skräp ändå. Jag rycktes med i köphysteri i början men försöker svänga över till fotograferingshysteri istället. :)

Hoppas att du också får några andra svar som kan ge mina argument bifall eller på nöten. :)

ANNONS