Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektiv val

Produkter
(logga in för att koppla)

Eszter

Aktiv medlem
Behöver råd om objektiv val. Har läst intensivt i forumet och valt fram ett par kandidater för mitt inköp. Problem är ju att jag inte kan testa mig fram. Skulle gärna vilja ha en dag med samtliga objektiv för att se vilken som uppfyller mina behov. Men kanske nån här kan ge mig mer "kött på benen" innan jag bestämmer mig.

Jag har en Canon 300D med tillhörande EF18-55. Känner att jag har "växt ur" det lite och vill utöka. Mitt främsta användningsområde är porträtt. Barn, vuxna. Ska fota ett bröllop nästa sommar också.

Mina potentiella kandidater är
Tamron 28-75/2.8
Canon 50/1.8
Canon 85/1.8

Tamronen var min ursprungskandidat, men efter att ha läst här inser jag kanske att borde investera i ett fast.....

Hjälp :)

Av de där valen är mitt förslag att du börjar med 50/1.8. Den är så billig, skarp och ljusstark att det inte kan bli fel. Härlig porträttglugg, fantastisk för inomhusfoto utan blixt.

Jag har haft två, när den andra kraschat gick jag över till EF 50/1.4. Den håller än, men så e den ju löjligt dyr jämfört med 1.8:an. Sån otur ska du väl inte behöva ha.

Känn sedan efter om du behöver ersätta zoomen, du har ju en härlig vidvinkel på den befintliga vilken du missar helt med Tamronen.

Jag vet inte varför du "måste" ha ett fast objektiv. En zoom är mer användningsbar och de moderna zoomarna är ofta tillräckligt bra för de flesta ( och flestas ) behov.

1,8/50mm är ett mycket bra objektiv och mycket användbart samt prisvärt (billigt). Kitobjektivet och 50:an kompletterar varandra på ett fint sätt.

Ett av de bästa och prisvärda standarzoomarna är Sigma 2,8/18-50mm. Den är bättre än kit-gluggen.

85:an är en toppenglugg, men begränsad gentemot en zoom trots allt. Först en zoom, därefter komplettera med fasta gluggar om man måste ha ljusstyrka och bästa skärpa.

Tamronen är mycket bra och ganska allround, vilket även innefattar porträtt. Den passar ju, tack vare bränviddsomfånget både för hel-/halvkropp och huvudbilder. Den har åxå snygg bokeh, till skillnad från 50/1.8.
Dess nackdelar är väl att den inte har tillräckligt med vidvinkel för att helt ersätta kitoptiken och ljusstyrkan mot de andra två alternativen.

50/1.8 är ju förstås billig och därför väldigt prisvärd, men den är ju inte lika allsidig som tamronen.

Tack för alla svar. Jag vill ju gärna ha den där korta brännvidden, som jag inte har nu. För porträtt och bröllop vill man verkligen ha ett ljusstarkt objektiv så jag slipper blixt. Men nån skrev att 50mm inte har så bra bokeh (vilket är väl den där suddigheten vid kort brännvidd). Stämmer det?

Bokeh:n är karaktären på oskärpan, dvs de delar av bilden som ligger utanför skärpedjupet.
50/1.8 har lite sämre sådan ja. Därmed inte sagt att man inte kan ta bra bilder med det, för det kan man definitivt. Man bör kanske tänka lite mer på vad man har för bakgrund dock. (Man måste ju alltid tänka på bakgrunden, givetvis.)

Kolla gärna själv på bilder från de olika objektiven och jämför:

http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_50_18ii
http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_85_18u
http://www.pbase.com/cameras/tamron/sp_af_28-75_28_xr_di_ld_if

Du kan såklart söka här på fotosidan åxå. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto