Annons

Hjälp med spindelidentifiering

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Någon som känner igen sorten på den här lilla rackarn?

Kokongen var mellan 25-30 millimeter i diametern och spindelkroppen var 20-25 millimeter långt.
 

Bilagor

gpq

Aktiv medlem
En amatörgissning: grottspindel, meta menardi. Kokongerna brukar se ut precis så där, och benen har samma teckning. Dock brukar de ha lite större bakkropp i förhållande till resten av kroppen, men den kan ju gissningsvis ha producerat kokongen nyligen, eller vara ett ungt exemplar.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Jag håller med om föregåendes analys, troligen Meta menardi. Jag tror dock inte att svenska namnet är Grottspindel men det är mycket möjligt att den heter det eller har flera namn. Vad jag har tagit reda på, och det brukar vara ganska rigoröst, så ska den heta Källarspindel, fast jag tycker nog Grottspindel skulle passa den bättre.

Jag känner inte riktigt igen mönstren på kroppen men så många arter av spindlar har vi inte i Sverige. Kockongen liknar ju helt klart denna och det ser ut som lokalen är den rätta.

Tänk på att hålla stänkt för utrymmet om du kan då dom är väldigt känsliga för ljus. Dessa spindlar tillhör de största i norra europa och dom hittas i kalla mörka fuktiga utrymmen, ostörda av människan.
Dom är i princip ofarliga.

Det kan även vara en Meta bourneti, men jag tror den arten är mycket mer sällsynt i sverige.

Nästa gång du tar foto på spindlar så är det viktigt att tydligt visa ögonen på dem då det är det lättaste sättet att ge en grundidentifikation. Men kanske inte så bra just med dessa som är så känsliga för ljus.
Om du minns hur dom såg ut så kanske du kan jämföra med en gammal bild jag har på dem:
http://www.flickr.com/photos/wayuu/2948981409
 

Darren

Aktiv medlem
En amatörgissning: grottspindel, meta menardi. Kokongerna brukar se ut precis så där, och benen har samma teckning. Dock brukar de ha lite större bakkropp i förhållande till resten av kroppen, men den kan ju gissningsvis ha producerat kokongen nyligen, eller vara ett ungt exemplar.
Jah, allt pekar på Meta Menardi. Har även sökt lite på nätet och kommit fram till samma slutsats. Det fanns ett 30-tal spindlar i jordkällaren och alla var ungefär lika stora. Ingen av dessa hade något mer utmärkande bakkropp dock.
Jag känner inte riktigt igen mönstren på kroppen men så många arter av spindlar har vi inte i Sverige. Kockongen liknar ju helt klart denna och det ser ut som lokalen är den rätta.
Alla kokongbilder jag sett liknar dessa jag tog så förmodligen har ni rätt.
Tänk på att hålla stänkt för utrymmet om du kan då dom är väldigt känsliga för ljus. Dessa spindlar tillhör de största i norra europa och dom hittas i kalla mörka fuktiga utrymmen, ostörda av människan.
Jordkällaren i fråga brukar vara stängd och används inte i vanliga fall så spindlarna trivs nog där. :)
Det kan även vara en Meta bourneti, men jag tror den arten är mycket mer sällsynt i sverige.
Ja, Bourneti var väldigt lik dock så tycker jag att deras bakkropp är mer 'enfärgad'.
Nästa gång du tar foto på spindlar så är det viktigt att tydligt visa ögonen på dem då det är det lättaste sättet att ge en grundidentifikation. Men kanske inte så bra just med dessa som är så känsliga för ljus.
Var inte precis lätt att fota de. Lågt i tak så jag nästan var dubbelvikt. Fick luta huvudet mot takvirket så jag kunde kolla på displayen och se vad jag fotade. :)

Bilderna har för övrigt tagits med en GF-1 med 20mm gluggen på. Inte någon makroutrustning direkt.

Om du minns hur dom såg ut så kanske du kan jämföra med en gammal bild jag har på dem:
http://www.flickr.com/photos/wayuu/2948981409
Täckningen på bakkroppen var väldigt lik måste jag säga.
 
ANNONS