Annons

Hjälp med val av digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag funderar på att köpa en ny digitalkamera men har svårt att välja bland alla modeller!

Den får kosta runt 4000:- och skall ha 3 Mpixels.

Har tittat på Olympus C-300, den ser lovande ut. Har ochså tittat på Pentax 330GS som ligger i samma prisklass, även den ser OK ut.

Har ni några andra bra köptips?

Mvh
Claus

Fick hem Canon Ixus V3 med posten idag från Tyskland och jag må säga att jag är imponerad. Visst, den kostar lite mer än 4000. Men om jag inte missminner mig så ska det inte vara någon större skillnad mellan V3:an och V2:an...

Har ochså tittat på Ixus V2:an. Och gjorde en jämförelse på V3:an och V2:an och den enda skillnad var att upplösningen var på V3:an 2048x1536 och på V2:an 1600x1200.

Tror du då man kan klarar sig med V2:an, att både få snygga foton på skärmen och på A4 utskrift?

V2:an kostar 3890:- på NetonNet vilket låter som ett hyffsad pris jämfört med vad den kostar ute i handeln. Dock är leveranstiden väldigt lång på NetonNet! leverans först den 17 Februari.

Någon som har erfarenhet med köp från NetonNet? är dom bra?

Mvh
Claus

Autofokusen är rejält mycket bättre i v3:an. Snabbare och den visar i displayen vilka delar av bilden som är i fokus. Skulle själv inte tveka utan köpa en v3:a (har själv en v2:a).

Eller en begagnad Nikon Coolpix 995... Suverän på närbilder tack vare bra närgräns (2cm) och den ledade kroppen. Stort utbud av tillbehör - bl.a. fisheyekonverter och telekonvertrar... (Troligen marknadens bredaste tillbehörsprogram!)

Jag köpte min V3:a i tyskland på Technikkdirekt.de. Frakt, 17€ och de levererade kameran omgående. Beställde torsdag kväll och på torsdag nästa vecka kom den på morgonen till mitt postkontor. Har lantbrevbärare och de gjorde av med min avi men det fixaade sig i alla fall så jag hade kameran på fredagen.

Har suttit och provat kameran hela dagen och får säga att jag är helnöjd med den. Filmen som spelas in i 640*480 är hur bra som helst. Autofocusen fungerar hur bra som helst i mörker. Den sänder ut ett blått sken så att den ska komma rätt i focus. Bilderna i lägsta upplösning 640*480 är helt ok. Dock inte att rekomendera att skriva ut på A4 papper. Lätthanterliga menyer, snabbautofocus och som sagt tar den sällan fel. Tar bilden mer eller mindre direkt efter att man tryck på knappen. När man håller ned knappen halvt ser man också var kameran focuserar. Det lyser gröna rutor på skärmen.

Har bara hittat en negativ sak med kameran och det är att den inte har indikator för batterierna.

Jag har handlat på NetOnNet flertalet gånger. Snabba leveranser och bra priser. Har dock haft problem med dem en gång. En dvd jag köpt genom dem gick sönder, jag lämnade in den och de sa att det max skulle ta två veckor. Efter mycket prat med NetOnNets support fram och tillbaka fick jag till sist nog och skällde ut dem ordentligt. Dagen efter kom det en helt ny dvd med posten. 7 veckor tog det mig att få dvdn tillbaka. Men efter bett dem få tummen ur röven och dylika spydigheter fick jag en ny istället!

Tänk också på att NetOnNet har två års garanti på sina produkter och Canon bara ger ett år på sina produkter.

Jesper!

Hur gick du till väga när du köpte din V3:a?
Betalade du med kort? Vad blev den totala kostnaden?

Såg på www.technikdirekt.de att de tog 506 EURO för kameran. 506 + 17 (frakt)EURO omvanlat till SEK blir 4916:- (kurs på 9,40)

Billigaste priset på Pricerunner ligger på 5270:-
Skillnaden är alltså 354:- mellan kostnad i Sverige och Tyskland. Lönar det sig?

Claus

Jag betalade vid leverans. Men nu vet jag att den sidan är seriös och kan i fortsättninge handla med mitt kort och spara ytterligare 90 kr som svenska posten tar ut.

Stämmer inte helt. Man får med ett 16mb Compact Flash kort ifrån Tyskland också. Det blir 5494 kr plus frakt från Inwarehouse.

Jag köpte även extra batteri och minneskort på hemsidan vilket gjorde att jag sparade ännu mer på det. Sen kunde jag heller inte vänta på kameran utan ville ha den på en gång. När jag beställde kameran hade ingen den hemma utan väntade sig den första veckan i februari. Så det fick bli tyskland istället.

Jag tyckte att det var värt de cirka 1000 kronor jag sparade på det.

Nackdel, inga svenska manualer, men det vara värt!

Senast ändrad:
Den totala kostnaden, inkl frakt blev 6 595,42 SEK

Jag jämförde pris med Cyperphoto och där blir priset 7696 SEK, exkl frakt...

Svenska manualer kan man beställa från Canon om jag inte missminner mig. Har kontaktat dem angående manualerna och väntar svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto