Annons

hjälp med val av film...

Produkter
(logga in för att koppla)

mackanmedk

Medlem
Ska fota med analog systemkamera och undrar: vad för film bör jag använda? (vill fota i svartvitt)

Jag kommer att fota maskinrum av olika slag (till rulltrappor, hissar, ångbåtar etc) samt det som "vi vanliga" människor ser (rulltrappor, ånnbåtar, hissar från "utsidan" etc.).

Tacksam för svar
/Mackan med K

Skulle jag fota i färg så skulle jag ta Fujichrome Velvia 100 men om jag skulle fota svartvit så blir det T-Max 100 eller 400.

Om du behöver fråga vilken film du ska använda ska du absolut inte välja någon T-Max-film. De är till för fotografer som vet exakt vad de gör, både när det gäller exponering och framkallning.

Välj Tri-X, det är ett säkert kort.

Tri-X har känsligheten ISO/ASA 400. Om du ställer in annan känslighet måste du kompensera för detta vid framkallningen. Ett förslag är att fotografera vid ISO 200 och framkalla 75 % av den rekommenderade tiden.

Wow, låter som om du verkligen behöver läsa lite om hur det fungerar med film och kameror överlag.

Tri-X är en iso400 film, som förslagsvis exponeras efter just iso400.
Ska du framkalla hemma eller skicka iväg filmen?
Tri-X är bra att börja med oavsett, visserligen. Troligen världens mest använda svartvita film.

TMax100 är otroligt bra när den är bra, men jag skulle inte använda den ifall jag inte framkallar själv och har koll på exponeringen.

Tmax400 är ett helt annat vilddjur och har inte likadan gråskala ens. Inte så förtjust i den själv, fast till porträtt har jag fått ganska bra resultat med den.

/Henri

Min åsikt

När man ställer en sådan fråga som din, så kommer du få många svar. Detta beror på att vi alla har "vår favoritfilm".Dvs alla kommer att föreslå "sin film". Och det är inte fel då det finns många här ppå FS med mycket god kunskap inom s/v.

Men om du är nybörjare så bör du satsa på en "säker" film. dvs en som tål att misslyckas med, som är tålig och som du kan "lära dig på".

Det bästa valet är Kodak Tri-x 400, som är en film som är mycket gammal, men som är driftsäker som en gammal Volv0 265 från 1977 :)

Tri-x är mycket enkel att framkalla, repkänslig och ses som en "klassiker". Den har använts till allt inom nyhetsfoto till mode. Den har ISO 400 vilket gör att du kan använda den i rum som inte är ljusa utan att använda blixt. Tri-x kan du även "pressa" dvs använda den som en ISO 800 eller 1600 utan problem.

Tri-x ger fint korn, inte supermjukt, men inte heller "smutsigt" utan ger en verklighetskänsla.

En tri-x 400 film kostar mellan 30-45 kr beroende på var du köper den och den finns i de flesta fotoaffärer, då den troligtvis är den mest använda s/v filmen.

Sköt om dig och lycka till !!!

Fotograf Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Bilagor

• tummenupp.jpg
    tummenupp.jpg
    22.1 KB · Visningar: 263
Jag skulle också välja Tri-X. Den är väldigt okänslig för olika fel du kan råka göra samt har ett snyggt korn som jag tror kan passa till det du vill fota.

För att vara lite motvalls skulle jag föreslå Fujji Neopan 400, lika förlåtande som triX men med ett betydligt finare korn. Vid bättre ljus föreslår jag Fujji Neopan Acros 100 som också är lätt att framkalla med bra ressultat och har ett fantastiskt fint korn och fina valörer. Tycker att den "nya" triX är sämre än den gamla och kommer inte riktigt överens med den, trotts att jag använt triX i över 30 år.

alf109 skrev:
Tycker att den "nya" triX är sämre än den gamla och kommer inte riktigt överens med den, trotts att jag använt triX i över 30 år.

Jag har hört samma sak från flera andra. Ett tips jag fått är att framkalla längre än vad kodak anger. T.ex. 8min i konc. D76. Sånt är säkert rätt individuellt iof.

arvro395 skrev:
Jag har hört samma sak från flera andra. Ett tips jag fått är att framkalla längre än vad kodak anger. T.ex. 8min i konc. D76. Sånt är säkert rätt individuellt iof.

Har provat fram och tillbaks med olika tider, framkallare och agiteringsmönster, tycker ändå inte att jag får fram samma "tryck" och fina gråskala som med den gamla. Har därför gått över mer och mer till Neopanen som dessutom har ett mycket finare korn och tecknar gråskalan snyggare tycker jag.
/Affe

ANNONS
Götaplatsens Foto