Annons

Hjälp med val av fotoskrivare!

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Hej!

Som nybliven digitalkameraägare har jag nu börjat fundera på en fotoskrivare. Har dålig pejl på vad som finns men skall lista lite önskemål så kanske någon har lite idéer om vad som passar bäst. Alla synpunkter mottages med största tacksamhet!

# Vill kunna skriva ut enstaka bra bilder i A4-format att hänga på väggen som tavlor. förutom skrivare, vilket papper skall man satsa på för detta ändamål?

# Vill ha bästa möjliga kvalitet "för pengarna". Jag har ganska höga krav på bildkvalitet. Har tidigare kört upp analoga diabilder till 20x30format att hänga på väggen med ScandinavianPhoto's påsar - vill ha kvalitet i klass med detta.

# Ej alltför dyr, kanske 2-3500kr?

# Bra mjukvara för utskriftsoptimering.

# Smidigt format, ingen "stridsvagn".

# Bra tillgång på förbrukningsmaterial såsom patroner och papper. Bor i Härjedalen så något "vanligt" fabrikat antagligen att föredra!

Vad köpa??? Som sagt, alla synpunkter välkommna! Om ni har tips om tester där olika skrivare jämförs är jag tacksam för detta oxå!

mvh / Matti

Epsons 950, 1250 och Canons modeller är väldigt bra. Canon har fått väldigt bra kritik för sina skrivare och blir jämn och fin kvalitet. Epsons 950 och 1250 är väldigt fina, har så att man kan skriva ut direkt på CD-skivor. Har en varierbar bläckstråle som gör att den kan göra allt ifrån stora till väldigt små punkter. Titta på dom.

Fördelen med canon är att de är vääldigt tysta jämfört med epson...

S820 eller S820D (Uttag för minneskort, som medför direktutskrift)
eller S900

Vet inte om epson ändrat ännu, men canon kör med helt separate bläckbehållare. Detta ger bättre ekonomi på bläckkontot.

Tack för svaren!

Ok, skall kolla på skrivarna ni nämner! Har även kollat lite på en ny enkel Epson modell 810. Billig men skall ge fina utfallande A4 utskrifter i 2880dpi. Nån som hört nåt om denna modell?

Jag har precis införskaffat en beggad digitalkamera - Olympus 3020Z (3,3Mpix). Räcker upplösningen på denna för fina utskrifter i A4-format (hoppas innerligen det). Har Photoshop 5.5 på datorn. Nån som snabbt kan beskriva hur man enklast förbereder bilder utskrift från detta? Bör jag skriva ut från okomprimerade TIFF-filer eller blir det bra också med svag JPEG-komprimering?

Hoppas ni ursäktar alla säkert banala frågor från en digitalnovis. Hoppas nån har tid att svara :)

mvh / Matti

Jag använder mig av en HP DeskJet 940c och den fungerar utmärkt, den har gett mig många fina bilder, billig är den oxå. tror jag gav 1700 för den ny, men den har nog utgått ur sortimentet nu.

De flesta av dagens skrivare ger bra photografiska utskrifter så länge man använder sig av fotopapper.

ANNONS
Götaplatsens Foto