Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Spode

Ny medlem
Hej,

Jag är en glad amatör som knappt börjat fotografera. Mina krav är därav inte jättehöga, saknas både kunskap och praktik då det kommer till fotoredigering.

Jag använder mej av en Macbook Pro Retina 15” (Late 2013 med dedikerad grafik), till detta kommer jag att skaffa Adobes foto prenumeration (LR+PS).

Har prövat att redigera på skärmen, men 15” känns alldeles för litet och jag skulle vilja ha en 27” skärm. Skärmen kommer att användas till allround bruk inklusive lite spelande (dock inte i behov av hög uppdateringsfrekvens eller responstid).

Min budget är begränsad, ca 5.000 för skärm för att även ha råd med kalibreringsverktyg utöver detta eftersom jag har förstått att detta är ett måste(?) Önskar att jag hade det dubbla att investera, men tyvärr går det inte, kanske i ett senare skede om fotograferingshobbyn håller i sig och behovet av bättre utrustning uppstår.

Har googlat och läst på en hel del, men inte lyckats hitta ett alternativ jag känner mej trygg med. Finns mycket delade åsikter samt för- och nackdelar med alla alternativ och jag har för lite kunskap för att veta vad jag skall fokusera på. Därav vänder jag mej till er som sitter på mycket mera kunskap med förhoppningar om att få hjälp med mitt val.

Vad skulle ni rekommendera för mitt bruk i eftersökt prisklass?

Ett stort tack på förhand!