Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Spode

Ny medlem
Hej,

Jag är en glad amatör som knappt börjat fotografera. Mina krav är därav inte jättehöga, saknas både kunskap och praktik då det kommer till fotoredigering.

Jag använder mej av en Macbook Pro Retina 15” (Late 2013 med dedikerad grafik), till detta kommer jag att skaffa Adobes foto prenumeration (LR+PS).

Har prövat att redigera på skärmen, men 15” känns alldeles för litet och jag skulle vilja ha en 27” skärm. Skärmen kommer att användas till allround bruk inklusive lite spelande (dock inte i behov av hög uppdateringsfrekvens eller responstid).

Min budget är begränsad, ca 5.000 för skärm för att även ha råd med kalibreringsverktyg utöver detta eftersom jag har förstått att detta är ett måste(?) Önskar att jag hade det dubbla att investera, men tyvärr går det inte, kanske i ett senare skede om fotograferingshobbyn håller i sig och behovet av bättre utrustning uppstår.

Har googlat och läst på en hel del, men inte lyckats hitta ett alternativ jag känner mej trygg med. Finns mycket delade åsikter samt för- och nackdelar med alla alternativ och jag har för lite kunskap för att veta vad jag skall fokusera på. Därav vänder jag mej till er som sitter på mycket mera kunskap med förhoppningar om att få hjälp med mitt val.

Vad skulle ni rekommendera för mitt bruk i eftersökt prisklass?

Ett stort tack på förhand!

Jag började att titta på 27" men det blev till sist en 24", en del tycker att 1920x1080 upplösning passar bäst i 24" och det behövs den högre upplösningen för 27", min dator kan inte automatisk ge den högre upplösningen så därför skulle det trixas också med det, går man upp till den högre upplösningen så ökar också priset med minst 1000:-

Hade denna AOI skärm först i åtanke http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1353651, men det blev en Dell Ultrashap 2414H för 1990:- vilket är ett pris som är helt OK för den skärmen.

Jag tittade en hel del på andra skärmar men ville gärna ha höjbar skärm då min laptop står under skärmen med förlängt skrivbord. Tittade på Dell 2412M, den var något dyrare och även om den har fått bra betyg så har den visst också vissa brister som är åtgärdare på de nya skärmarna. Så det slutade att jag valde mellan 2414H och 2415, där 2414H är en 16:9 och 2415 är en 16:10 skärm, då 2415 var 700:- dyrare så tyckte jag att 2414H är tillräckligt bra för mina behov. Den är sRGB kallibrerad från fabrik och just nu har jag ingen kalibrator, men jag tycker det ser helt OK ut, så jag klarar mig fram till den blir kalibrerad.

Några länkar

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2414h.htm

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2415.htm

man skulle ju kunna titta på denna (om man kan få ut den högre upplösning på grafikkortet)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1375916

God morgon!

Tack för svar Peter. Funderat en hel del över detta med storlek och jag vill gärna han en 27” 1440p monitor istället för en 24”

Listar de skärmar jag främst tittat på:

AOC q2770Pqu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503
Dell U2713HM http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=1375916
Eizo EW2736W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060

AOC:n finns det minst tester på, men på något sätt verkar det finnas ett konsensus bland kommentarerna från användare att den är extremt prisvärd och ett mycket bra start alternativ. Finns inte så mycket motsägelsefull information (av användare) för denna skärm speciellt jämfört med de två andra skärmarna . Dock så är det en del mekande för att få skärmen ordentligt kalibrerad.

Dell:n är klart det populäraset alternativet, de flesta nöjda och den rekommenderas av de flesta. Frågan är om den är värd priskillnaden på 35% jämfört med AOC:n. Använder gärna mellanskillnaden till annat som skall skaffas, t.ex. Epson V550 scanner.

Eizo, känns som den överlägset bästa av dessa alternativ då det kommer till kvalitet, helhet och intryck. Dock känns det som om alla tester om skärmen säger att för fotoredigering skall man skaffa deras dedikerade serie för detta men dessa är i en helt annan prisklass. Har dock mycket svårt att tro att denna inte skulle fungera precis lika bra som de två ovanstående, ifall de nu fungerar för mitt bruk vill säga…Prismässigt är denna dyrast, 55% dyrare än AOC och 15% dyrare än Dell.

Vad tycker ni en nybörjare som jag skall köpa?

TACK!

Jag skulle nog rekommendera en hyfsat ny begagnad Apple Thunderbolt Display som du borde kunna få för 5000:- om du kan hitta någon. Väldigt smidigt att använda tillsammans med en Macbook Pro.

Om du bara är en glad amatör som knappt börjat fota och inte har så höga krav så tycker jag att kalibreringsverktyg inte är ett måste. Det är overkill för dig tror jag.

Jag använder en Thunderbolt Display utan kalibreringsverktyg, och tycker det fungerar väldigt bra. Utskrifter jag beställt ser väldigt bra ut och överensstämmer med bilderna på skärmen. Och då redigerar jag bilderna ganska rejält och har höga förväntningar på att arbetet jag lagt ner ska se bra ut.

Det största problemet med att ens bilder ska "se rätt" ut är när man lägger upp dem på nätet och folk tittar på bilderna på alla möjliga dåliga skärmar, då kan bilden verkligen se konstig ut. Om du bara är glad amatör som precis börjat så gissar jag att det är så du främst kommer visa dina bilder. Att då vara 100 % petnoga med kalibrering av skärmen för utskrifter kan kännas lite onödigt. Apple Thunderbolt Display är tillräckligt bra utan kalibrering (om det inte skulle vara något fel på den).

Eizo, känns som den överlägset bästa av dessa alternativ då det kommer till kvalitet, helhet och intryck. Dock känns det som om alla tester om skärmen säger att för fotoredigering skall man skaffa deras dedikerade serie för detta men dessa är i en helt annan prisklass. Har dock mycket svårt att tro att denna inte skulle fungera precis lika bra som de två ovanstående, ifall de nu fungerar för mitt bruk vill säga…Prismässigt är denna dyrast, 55% dyrare än AOC och 15% dyrare än Dell.

Vad tycker ni en nybörjare som jag skall köpa?

TACK!

Dyrare än vad du tänkt dig, men en skärm som du kan ha många år framöver och veta att den är riktigt bra. http://www.sfoto.se/teknik/datorer-skarmar-och-skrivare/eizo-cs-240

Jag tittade på AOC, hade nog köpt den och kalibrerat skärmen själv om jag gått på 27". Har man ingen kalibreringsutrustning så hade jag tagit Dell skärmen.

För knappt två år sedan var jag i samma situation. Jag tittade på några olika skärmar (kommer inte ihåg vilka), och tillslut föll valet på en av de du listat ovan - Eizo EV2736W. Så här något år senare kan jag konstatera att det var ett bra val, jag har varit otroligt nöjd med den skärmen!

Jag köpte en AOC Q2770PQU för några veckor sen, och jag är grymt nöjd. Dock hade den väldigt underliga inställningar från fabrik, bla med någon skugga på allt.

Dyrare än vad du tänkt dig, men en skärm som du kan ha många år framöver och veta att den är riktigt bra. http://www.sfoto.se/teknik/datorer-skarmar-och-skrivare/eizo-cs-240

Om man jämför Eizo-skärmen mot tex Dell U2713H, så på papperet ser det rätt lika ut, och dom ligger i ungefär samma pris men man får en 27" på Dell-skärmen istället för 24" på Ezio. Är det att det är jämnare kvalitet på Eizo skärmen som är den stora skillnaden?

Om man jämför Eizo-skärmen mot tex Dell U2713H, så på papperet ser det rätt lika ut, och dom ligger i ungefär samma pris men man får en 27" på Dell-skärmen istället för 24" på Ezio. Är det att det är jämnare kvalitet på Eizo skärmen som är den stora skillnaden?

En av orsakerna. Sedan är en skärm mer än de specar man kan läsa sig till. Hur jämn skärmen är över ytan är till exempel en viktig del. Sedan tar säkert Eizo lite extra betalt för att deras märke har hög status.

En av orsakerna. Sedan är en skärm mer än de specar man kan läsa sig till. Hur jämn skärmen är över ytan är till exempel en viktig del. Sedan tar säkert Eizo lite extra betalt för att deras märke har hög status.

Har du testat Dell skärmen själv? Vet att en del äldre modeller, tex min U2711 hade väldigt ojämn kvalitet. Men vad jag läst mig till på slutet, så har Dell blivit bättre. Kommer att köpa en ny skärm under året, saknar hårdvarukalibrering på min, men skulle känns tråkigt att behöva gå ned i skärmstorlek. Samtidigt är resultatet det viktigaste, så är det stor skillnad mellan dom två så tar jag Eizo skärmen.

Jag skulle nog rekommendera en hyfsat ny begagnad Apple Thunderbolt Display som du borde kunna få för 5000:- om du kan hitta någon. Väldigt smidigt att använda tillsammans med en Macbook Pro.

Om du bara är en glad amatör som knappt börjat fota och inte har så höga krav så tycker jag att kalibreringsverktyg inte är ett måste. Det är overkill för dig tror jag.

Jag använder en Thunderbolt Display utan kalibreringsverktyg, och tycker det fungerar väldigt bra. Utskrifter jag beställt ser väldigt bra ut och överensstämmer med bilderna på skärmen. Och då redigerar jag bilderna ganska rejält och har höga förväntningar på att arbetet jag lagt ner ska se bra ut.

Det största problemet med att ens bilder ska "se rätt" ut är när man lägger upp dem på nätet och folk tittar på bilderna på alla möjliga dåliga skärmar, då kan bilden verkligen se konstig ut. Om du bara är glad amatör som precis börjat så gissar jag att det är så du främst kommer visa dina bilder. Att då vara 100 % petnoga med kalibrering av skärmen för utskrifter kan kännas lite onödigt. Apple Thunderbolt Display är tillräckligt bra utan kalibrering (om det inte skulle vara något fel på den).

Jag har letat efter begagnad thunderbolt för under 5000 sedan i höstas utan framgång, vägrar köpa detta på distans, vill se skärmen live innan köp och det försvårar ju inköp.

Du har helt rätt i dina antaganden om behov, dock verkar många inte hålla med om att det inte är nödvändigt att kalibrera. Fast om det främst påverkar utskrifterna så har det kanske inte så stor betydelse.

Tack för bra tips och all den kunskap du sprider, speciellt rörande kalibreringar! Nu förstår jag varför jag missade denna, den är 24" och 1080p. Blir nog att ta en till funderare rörande upplösning och storlek...

För knappt två år sedan var jag i samma situation. Jag tittade på några olika skärmar (kommer inte ihåg vilka), och tillslut föll valet på en av de du listat ovan - Eizo EV2736W. Så här något år senare kan jag konstatera att det var ett bra val, jag har varit otroligt nöjd med den skärmen!
Tack, klart intressant med förstahands information! Kalibrerade du skärmen och vad använde du?

Jag köpte en AOC Q2770PQU för några veckor sen, och jag är grymt nöjd. Dock hade den väldigt underliga inställningar från fabrik, bla med någon skugga på allt.
Vad kalibrerade du skärmen med? Har läst på flera håll att från fabrik är den väldigt dålig inställd och att den kräver en del mek. Vilka tillbehör kom med (kablar)?

Allstans där jag läste tester om EW2736W var helt ense om att kvaliten var mycket bra och i linje med alla andra Eizo skärmar. Det är riktigt roligt att de även erbjuder mera allround skärmar med bra kvalitet till lite lägre priser. Blir ett svårt val det här..

Ett stort tack till alla som svarat hitintills.

Har du testat Dell skärmen själv? Vet att en del äldre modeller, tex min U2711 hade väldigt ojämn kvalitet. Men vad jag läst mig till på slutet, så har Dell blivit bättre. Kommer att köpa en ny skärm under året, saknar hårdvarukalibrering på min, men skulle känns tråkigt att behöva gå ned i skärmstorlek. Samtidigt är resultatet det viktigaste, så är det stor skillnad mellan dom två så tar jag Eizo skärmen.

Jag har testat Dell-skärmar och fått samma resultat som många andra, att när de är bra så är de helt OK, men att kvaliteten svajar en del. Nu är det ett år sedan jag gjorde det senast, så jag vet inte om de har tightare kontroll idag än då. Men om du vet hur man ska kolla en skärm är ju Dell ett bra alternativ, de verkar ju aldrig dra sig för att byta ut en skärm.

Vad kalibrerade du skärmen med? Har läst på flera håll att från fabrik är den väldigt dålig inställd och att den kräver en del mek. Vilka tillbehör kom med (kablar)?
Än så länge är den bara inställd så att det ser bra ut, mer har jag inte hunnit med. Nu har jag inte skärmen framför mig, men defaultinställningen med en skuggning som påminde om kromatisk aberration var lätt att ställa om när man väl hittade inställningen.

Det följde med ström-, DVI-, HDMI-, VGA- och display port-kablar.

Den Macbook retina som TS har kan driva en UHD skärm och då hade jag valt en sådan. Jag använder Dell 31.5'' till just en 15'' macbook och det fungerar bra. Det är en helt annan sak att titta på en skarp UHD. Nu går inte en 31.5'' in i budgeten men väl en 28'' eller en 24''. Den senare har samma panel som 31.5'' medan det sitter en enklare i 28''.

Den Macbook retina som TS har kan driva en UHD skärm och då hade jag valt en sådan. Jag använder Dell 31.5'' till just en 15'' macbook och det fungerar bra. Det är en helt annan sak att titta på en skarp UHD. Nu går inte en 31.5'' in i budgeten men väl en 28'' eller en 24''. Den senare har samma panel som 31.5'' medan det sitter en enklare i 28''.

Varför ska man köpa en skärm med hög upplösning, om den för övrigt inte tillfredställer kraven som vi har på en bra skärm? På https://www.facebook.com/notes/proj...a-dig-inte-blind-på-siffrorna/636855139757793 har jag skrivit några noteringar om vilka egenskaper jag tittar på när jag ska se på en bra skärm.

ANNONS
Götaplatsens Foto