Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med vidvinkelzoomar

Produkter
(logga in för att koppla)

deadendveiw

Aktiv medlem
som mitt namn antyder så har jag ett litet problem. jag är i behov av en vidvinkelzoom. fotar mycket musik och i miljöer med taskigt ljus så det känns som ett ljusstarkt objektiv är att föredra, men hur håller sig 16-35 f4 VR? tänkte om VRn gör så att man kan köra i mörka situiationer. kollade även på 12-24 2,8 men det känns olustigt att inte kunna ha filter på den. sen även den äldre 17-35 2,8 har jag sneglat lite på. men det är ju den dyraste av dom alla och den har ju typ 10 år på nacken eller så. vad tycker ni? eller har ni andra förslag vad man kan tänkas köpa? jag lirar med en d700 så ni vet
 
som mitt namn antyder så har jag ett litet problem. jag är i behov av en vidvinkelzoom. fotar mycket musik och i miljöer med taskigt ljus så det känns som ett ljusstarkt objektiv är att föredra, men hur håller sig 16-35 f4 VR? tänkte om VRn gör så att man kan köra i mörka situiationer. kollade även på 12-24 2,8 men det känns olustigt att inte kunna ha filter på den. sen även den äldre 17-35 2,8 har jag sneglat lite på. men det är ju den dyraste av dom alla och den har ju typ 10 år på nacken eller så. vad tycker ni? eller har ni andra förslag vad man kan tänkas köpa? jag lirar med en d700 så ni vet

Hade tänkt föreslå tokinas vidvinkel 11-16 2,8, men den passar tyvärr inte på fullformat, men jag har hört bra omdömen om 16-35:an, har tyvärr inte provat den själv.
 
Filter och konsertljus är ingen bra kombination, så om du har råd, satsa på Nikons egna AF-S 14-24/2,8 om du vill ha bra ljusstyrka.

VR gör du inte speciellt mycket med, eftersom du säkert vill kunna köra med korta slutartider vilket är det enda som hjälper mot rörelseoskärpa. Men med D700 så klarar du ju höga iso fint, så kanske 16-35/4 kunde fungera bra för dig i alla fall?
 
jag är nöjd med D700 och 17-35

Jag har D700 och 17-35 och är mycket nöjd. 17-35 är dessutom relativt liten och behändig om man jämför med andra 2.8 proffsgluggar. Den är dessutom mycket stryktålig och välbyggd.
MVH Joachim
 
VR hjälper inte nämnvärt när motivet rör sig, det kompenserar bara för dina egna darrningar. Ska du plåta folk som rör sig är det bara snabba slutartider som hjälper.
 
som mitt namn antyder så har jag ett litet problem. jag är i behov av en vidvinkelzoom. fotar mycket musik och i miljöer med taskigt ljus så det känns som ett ljusstarkt objektiv är att föredra, men hur håller sig 16-35 f4 VR? tänkte om VRn gör så att man kan köra i mörka situiationer. kollade även på 12-24 2,8 men det känns olustigt att inte kunna ha filter på den. sen även den äldre 17-35 2,8 har jag sneglat lite på. men det är ju den dyraste av dom alla och den har ju typ 10 år på nacken eller så. vad tycker ni? eller har ni andra förslag vad man kan tänkas köpa? jag lirar med en d700 så ni vet

Hej!

Jag använder som du en d700. Jag har köpt 16-35/4 till den. OM man kunde på ett bra sätt sätta filter på 14-24/2,8 hade jag köpt den istället. Dock i praktiska livet saknar jag inte 14-24/2,8.
16-35/4 är mycket mera fältmässig och har utmärkta optiska egenskaper, förutom tunnformigheten, vilket är ett mycket litet problem. VR på 16-35/4 gör verkligen nytta. När jag koncentrerar mig tar jag skarpa bilder handhållet på 1/3 sek. Rätt använt är det löjligt effektivt.
Stort plus för priset på 16-35/4. Detta är bra optik som är BILLIG.

Om jag vore som du skulle jag även titta på Zeiss fasta vidvinklar. Med Zeiss fotograferar man. Man knäpper inte kort. En riktig karl behöver ju egentligen inte autofokus, eller hur?
Zeiss + Nikon = BRA.

Mvh
 
... sen även den äldre 17-35 2,8 har jag sneglat lite på. men det är ju den dyraste av dom alla och den har ju typ 10 år på nacken eller så. vad tycker ni? eller har ni andra förslag vad man kan tänkas köpa? jag lirar med en d700 så ni vet

Någon som har någon aning om varför Nikons 17-35/2.8 fortfarande ligger så högt i pris (beg) när både Nikons 14-24/2.8 och 16-35/4 har kommit, och som dessutom vekar spöa 17-35/2.8 i testerna och utöver det så är de nya även vädertätade vilket jag har för mig att 17-35/2.8 inte är??
 
Någon som har någon aning om varför Nikons 17-35/2.8 fortfarande ligger så högt i pris (beg) när både Nikons 14-24/2.8 och 16-35/4 har kommit, och som dessutom vekar spöa 17-35/2.8 i testerna och utöver det så är de nya även vädertätade vilket jag har för mig att 17-35/2.8 inte är??

Den är väl dyr att tillverka och görs i små serier, kanske?
 
Den är väl dyr att tillverka och görs i små serier, kanske?

Kanske, men jag har lite svårt att tro det för det var/är en mycket vanlig lins bland många, särskilt bland proffsen och oaktat det så borde priset sjunkit rejält efter de nyare gluggarna 14-24 och 16-35. Så brukar det vara med övriga objektiv när något nyare släpps? Exvis nikon 70-200/2.8 VR vs. 70-200/2.8 VR II. Kanske 17-35/2.8 är svår att få tag i? Men den säljs ju fortfarande ny om man letar på de engelska och amerikanska webbsidorna även om den sannolikt snart tar slut som ny.
 
jag lirar med en d700 så ni vet

Jag skaffade en 16-35/4 som komplement till D700 i vintras och är väldigt nöjd med den. f/2.8 skulle varit ännu roligare om det var till samma pris, med VR och samma filter-fattning.
 

Bilagor

  • FX-00109-0060.jpg
    FX-00109-0060.jpg
    14.3 KB · Visningar: 254
Jag skaffade en 16-35/4 som komplement till D700 i vintras och är väldigt nöjd med den. f/2.8 skulle varit ännu roligare om det var till samma pris, med VR och samma filter-fattning.

Tänker du på 14-24/2.8 nu? (avsaknad av filterfattning)
16-35/4 VR är en bra glugg. Har själv en d700:), men mystiken kring den höga prisnivån på nikons äldre 17-35/2.8 är fortfarande kvar för mig...:)
 
re: f/2.8

Tänker du på 14-24/2.8 nu? (avsaknad av filterfattning)
16-35/4 VR är en bra glugg. Har själv en d700:), men mystiken kring den höga prisnivån på nikons äldre 17-35/2.8 är fortfarande kvar för mig...:)

En AF-S VR 16-35/2.8 för 10,000 kr hade varit bättre än en 16-35/4 till samma pris ;-)
 
ANNONS