Annons

Hjälp mig hitta bra macro till minolta!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jagerhouse

Aktiv medlem
nu måst jag ha hjälp.............har en minolta dynax 5D och vill ha ett bra macro objektiv för bra närbildsfotografering.....kan någon ge mig tips..jag är liksom inte helt hemma på det här med vilket man ska välja för att få det bästa möjliga

tack på förhand!

Prova att söka lite här i forumet så kommer du massor med bra tips och "braatttänkapåsaker".

Vad har du för budget?
Jag själv har ett Sigma 105/2,8 som jag är mer än nöjd med. Tamron 90/2,8 är folk också riktigt nöjda med.

Mitt råd är nog att välja en lite längre brännvidd (typ 90 el 105 eller ännu längre) för att få ett bra arbetsavstånd, särskilt om du vill fotografera insekter..

Lycka till!

Nu är ett sigma betällt.......Men leveransen är lång!!!!!! MINST 2 månader.......sanslöst! och jag som ville ha det helst igår...........*suck*

Hej!
Jag skaffade mig ett Tamron 90 mmm/2,8 för någon månad sedan till min Dynax 5D och är väldigt, väldigt nöjd. Riktigt bra skärpa blir det. Det var lite svårt att få tag i men hittade ett hos Hegethorns (tror jag att de hette). Och då hade jag det inom ett par dagar.
Tar riktigt bra macrobilder men är även utmärkt för andra, porträtt och landskapsbilder.

mvh
Lisa

betällde det på Dustin Home. kollade även med Cyberfoto. men de hade lika lång leverans.....fanna det dock på Alfa Digi, men dom är ett par hundra dyrare tyvärr.

Hmm...

Öppnade inte du Madeleine en annan tråd i forumet med samma innehåll alldeles nyligen? Angående hjälp att hitta ett macro till minoltan?

Där fick du ju massor av tips och då verkade det luta åt Tamron 90.

Vad fick dig att ändra åsikt att beställa en sigma istället?

En medlem länkade ju till ett mycket övertygande test som visade på att skärpan var mycket bättre hos Tamron än sigma.

/Petri

tyvärr blev det två liknande diskussioner ja.....
att jag ändrade mig berodde dels på att tamron är platisgt.dels att jag fått mailat mig bilder som gjort mig övertygad om att Sigma blir ett bra köp, samt att det känns mer gediget och ska tåla mer. Summorna är ju i princip densamma de ligger båda runt 4000:-

Problemet är dock att få tag på objektiv av denne typ till just minolta.

Jag anser att priser runt 4000-5000 kronor kväver att man noga försöker följa upp hur andra användare anser och känner för just det objektivet. hade jag varit full av pengar hade jag säkrt köpt det utan att tveka...Men så är inte fallet. Ber om ursäkt om du anser att mina inlägg vara som du skriver .Hmm....

För mig är det viktigt att det blir bra från början.

tackar samtidigt alla er som gett mig tip och råd.samt visat mig lite bildmaterial.

Svåra val och mycket pengar.

Jagerhouse skrev:
tyvärr blev det två liknande diskussioner ja.....
att jag ändrade mig berodde dels på att tamron är platisgt.dels att jag fått mailat mig bilder som gjort mig övertygad om att Sigma blir ett bra köp, samt att det känns mer gediget och ska tåla mer. Summorna är ju i princip densamma de ligger båda runt 4000:-

Jag förstår din situation för att jag varit där och har försatt mig i den situationen igen.

Jag har Sigmas macro och tycker om den pga att den är robust men efter att jag läst testet mellan Sigma och Tamron testade jag mitt objektiv och började liksom tycka att gräset kanske är grönare på andra sidan stängslet...

Jag har fått möjligheten att byta till Tamron och sitter alltså nu i valet och kvalet igen.

När jag frågade din fråga i forumet fick jag inte lika bra svar som det blev den här gången. Efter att hittat några recensioner på de olika objektiven har jag läst att även om Tamron många gånger får skit för att den är plastig så ska den ändå kännas rätt stabil i handen.

Jag är fortfarande osäker men det blir skönt att få testa båda två sida vid sida för att verkligen se vilken jag ska köra med.

Det är otroligt bra med forum där man kan få tips osv men ibland skulle jag vilja hitta opartiska bedömningar om vissa saker. Det är väl ändå så att de flesta tycker att det dem har är mycket bra. Då är det svårt att dra några konkreta slutsatser.

Precis som du säger handlar det om mycket pengar och då vill man träffa rätt. Jag hoppas att testet som det blev länkat till i den tidigare tråden är gjort på ett proffsigt och opartiskt sätt så att det är något man kan gå på i sin jakt på det bästa objektivet.

Mvh
Petri

ANNONS
Götaplatsens Foto