Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp mig med denna snälla!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Ljuset är ofantligt trist och jag får ingen ordning på hudtonerna i denna bild. Nu har jag kört fast rejält och behöver hjälp. GÅR det att göra ngt åt den?

Kan ngn vänlig person här hjälpa mig tro?

Större bild finns här (10mb):

http://www.catherine.se/bilderna/Tindra.bmp

Tack på förhand!

/Catherine- hjälplös och värdelös på PS

Bilagor

• tindra400.jpg
    tindra400.jpg
    39.9 KB · Visningar: 842
Här är ett exempel,, tagit bort en del gult och lite generell (master) mättning av kulören. Lättat upp lite hud med pjattverktyget, efterbelyst lite i bakgrunden för att framhäva modellens uttryck..

MEN jag är inte säker på att det faller i smaken hos andra. Själv så tycker jag i alla fall att originalet är för gult och med lite för mycket mättning..

Fin bild med fint uttryck oavsett!
MVH Niclas,

Bilagor

• tindra400.jpg
    tindra400.jpg
    57.7 KB · Visningar: 786
Nej du Cathrine,, tror nog din bild är finare än mitt förslag.. Mitt förslag blir för kallt och dystert, tror jag.

Förstår att du tycker det var/är svårt! Jag är ju en tröst med mitt försök;)!!

MVH Niclas,

Oj vad fint det blev!

För mkt gult säger du? Hur gjorde du för att minska på det då? *dum*

Jag har tagit säkert tjugo bilder i denna serie som jag gillar skärpemässigt och den lilla är nöjd...men färgerna liknar alla den ovan :(

Har du en större version av den du gjorde kanske? :)

/Catherine - som är så tacksam för all hjälp hon kan få.

Edit: Håller inte med dig Niklas, din version ÄR bättre :)

Nej, trixade bara med den lilla som visas här.

Det beror också på vilket efterbehandligsprogram du använder. Jag har Photoshop 7.0.

Där går jag in under "Bild" och väljer "Nyans/mättnad" vid pilen för "Justeringar". I det verktyget kan man ändra mättning, nyans och ljushet i bildens generella toner eller i en specifik vald färg. Mycket användbart tycker jag.

Bara å testa sig fram i menyerna..

Det hade ju vart trevlig för dig om det kom fler förslag efter mig. För att ge ett mer differentierat perspektiv på ditt eget utgångsläge.

Mvh Niclas,

Hej,

http://www.sidens.se/tindralazze.psd

Ligger hela projektfilen/psd med ett förslag. Du kan fortsätta jobba utefter de markeringar/masker jag har gjort. Jobbar med förändringslager!

Lycka till!

Filen är 23mb

Säg till om/när du tankat hem den, så jag kan ta bort den!

Mvh Lazze

Kan det här vara något? Isåfall kan du väl mejla mig så får du den högupplösta bilden.

mvh/Ove

Bilagor

• tindra[1].jpg
    tindra[1].jpg
    24.2 KB · Visningar: 677
Kanske något sådant här? Har bara frilagt bakgrunden med magnetlasso och 8 pixlar feather, använt curves för att minska kontrast samt dragit lite i kurvorna för att ta bort det gulröda. Sedan använt nyans/mättnad för att minska färgintensiteten i bakgrunden. Till sist ljusa upp hela bilden lite också med kurvor. Gissa vilket mitt favoritverktyg är i photoshop ;-) haha (kan det vara kurvor? ;-)
MVH, Niclas

Bilagor

• tindra400b.jpg
    tindra400b.jpg
    53 KB · Visningar: 674
Det finns flera sätt att räta upp denna bild. Lika många som antalet medlemmar på FS.
Här kommer ett försök att förklara ett enkelt tillvägagångssätt.

I PS har du pipettverktyg, gå ner ett steg och ta Color sample pipetten och för den till det vita området i tröjan, klicka=markera. Gör om förfarandet med pipetten och gå till det svarta. Du får nu upp i inforutan de två markerinsvärdena.1 och 2 .1 sitter på den vitaste delen 2 sitter i det svarta. Välj sedan färgbalans och justera RGB värdena så de blir lika i vitvärdet respketive svartvärdet.

Nu har du balanserat upp bilden så vitt vitt och svart svart. . Observera att vitvärdet inte behöver vara vitpunkt, dvs det högsta värdet i bilden. Det kan vara något annat som refekterar ljuset starkare, men det betyder inte att det behöver vara vitt

Bilden är nu rätt vad det gäller det som vi kan anta vara en vit yta och en svart yta i tröjan. Färgsticket i bilden är bortbalanserat.

Hudtoner på barn är svåra, dels genom att barn är relativt bleka och att de har ytligt liggande kärl på kinder , haka etc,.
För att barn eller vuxna inte skall bli för rödaktiga i sin hudton kan man markera ansiktet med exv lasso, tillföra lite ludd för att minska övergångarna och i nyansmättnad välja rött och högerförskuta rött mot något gulare nyans.

För tryck är detta förfarande att föredra då rött är en stark dominerande färg och hudtoner kan övergå till fulaktig rödbrusighet.

Tindras högra ansiktshalva är upmätt och korrigerad och klarar sig därmed bra i tryck , vänstra sidan har en rödare nyans ,det är sedan upp till betraktaren att bedömma om hon är för blek,röd etc helst på en kalibrerad skärm.

Mikael

Bilagor

• tindra1.jpg
    tindra1.jpg
    29.6 KB · Visningar: 288
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto