Annons

Hjälp mig motivera för skatteverket

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag åkte på en revision i år med. Det var ju inte så farligt men nu behöver jag motivera igen varför jag yrkar direktavdrag för kamerorna jag köpt.
Fixade motiveringen sist med att påtala kort livstid men det känns som jag skulle behöva lite råd av er nu.

Framförallt undrar jag:
Hur lägger ni in era kameraköp och vad svarar ni på ifrågasättanden av skatteverket om ni lägger dem som direktavdrag?

Skatteverket vill alltså att kamerorna ska anses som inköp av inventarium och att årlig värdeminskning skall medges i stället för direktavdrag.
 
Du har alltså lyckats övertyga dem om direktavdrag för kameror tidigare. Då verkar det konstigt att de inte skulle godkänna det detta år också.

Jag skulle hänvisa till deras godkännande förra året och upprepa motiveringen med kort livstid. Att du köpt fler kameror visar ju bara hur kort livstiden är:)

Om du har kvar korrespondensen från förra gången så ser du vem som handlade ärendet, det kan vara bra att hänvisa direkt till den personen.
 
Handen på hjärtat, nog ligger det väl lite i vad skatteverket säger?
Nog kan man använda en kamera i tre år.

[Slå mig inte]
 
lottae skrev:

Framförallt undrar jag:
Hur lägger ni in era kameraköp och vad svarar ni på ifrågasättanden av skatteverket om ni lägger dem som direktavdrag?

Jag - enskild firma - lägger mina kameror (och objektiv) som inköp av inventarium med årlig värdeminskning.

Men:
Har boken "Avdrag 2005" (Karin Fyhr, Björn Lunde'n, Ulf Svensson 2004, 196:- + moms) från Björn Lunden Information AB där man bl a skriver att man för en "korttidsinventarie" (en inventarie som man redan vid inköpet räknar med ha en ekonomisk livslängd av högst tre år) kan välja mellan direktavdrag, restvärdesavskrivning eller räkenskapsenlig avskrivning.

Eftersom jag ansåg att mina kameror har en livslängd mer än tre år blev det aldrig aktuellt att betrakta dem som korttidsinventarier.

Skaffa boken (det är en billig bok och verkligen innehållsrik) så tror jag du får argument så du klarar direktavskrivningen.
 
Mats, jag slår aldrig. Kastar bara lite knäckebrödsmulor som kan klia illa typ;)
Även om de håller tre år (vilket jag tvivlar på) så sjunker ju värdet ruskigt fort på dslr.

Sen löser det sig nog med att hänvisa till fjolårets kanske och om inte får jag väl acceptera värdeminskning trots att jag anser det fel.
Blir less på dialogen med dem. Tycker de kunde lämnat mig ifred ett år.

Ska bläddra i böckerna jag har också. Tack för tips:)
 
Inventarie v.s. kostandsföra direkt

En inventarie beräknas "hålla" i 3 år eller mer samt kostar för den normale småföretagaren mer än 5 000.- ex moms.

I ditt fall så kostar säkert kameran mer än 5 000.- ex moms = inventarie.

Knäckfrågan är om kameran kommer att "hålla" i 3 år eller inte. Kan man motivera att kameran tekniskt inte kommer att räcka mer än 3 år, så kostnadsför man inköpet på direkten.

Kommer du att slita ut kameran innan den är 3 år? Tja det vet du kanske inte men du måste bokföra den som inventarie till att börja med.

Har din yrkesinriktning särskilda krav, så att du måste ligga i teknikens framkant, så kostnadsför du kameran direkt.

Det är otroligt svårt att få skattemyndigheten att godkänna kameror som icke inventarier.

Mitt tips är du bokför dem som inventarier och skriver av dem med 20% årligen och efter 5 år är kameran avskriven vilket förmodligen är ganska nära verkligheten.
 
Känner oxå att jag är påväg att hålla med Mats, fast utan att riskera stryk då dvs.... Varför ny kamera nu igen? Kanske jag som är puckade och inte plåtar lika många bröllop som du, men jag hänger inte med ändå...

Om jag skulle hjälpa din motivering: Varför inte något i stil med (japp säger emot mig själv); Med tanke på dagens snabba utveckling måste jag som frilansfotograf vara något så nära uppdaterad, även om jag inte kan helt följa med dom proffesionella så måste jag som frilans ha möjlighet att uppdatera min utrustning för att ens ha möjlighet att hänga med marknaden. Därför gör jag mina avdrag, liksom sista gången jag deklarerade (och fick det godkänt) har marknaden inte stabiliserats, men mot nästa år hoppas jag livslängden förlångts iaf något.

hahahha.... Tja, litet tips iaf..... =)
 
Nu har jag fixat en motivering och hänvisning till tidigare års med kopior.

Sen förstår jag inte riktigt ditt inlägg Marcus. Du vet inte hur jag arbetar, inte vad jag hade för utrustning tidigare och inte vad jag köpt 2004.
Jag lever 100% på firman, jag är mån om att hålla kvalite på mina arbeten och jag arbetar aldrig med endast en kamera.
Tekniken utvecklas fort, värdena sjunker lika fort och självklart behöver man hänga med..
 
Hej

Man kan ju påvisa vad bildbyråeran kräver i upplösning ioch filstorlek. Vi är ju inte där än med bla de digitala kamrorna, så varje ny modell tar dig bara närmare, inte i mål.

Roine
 
lottae skrev:
Nu har jag fixat en motivering och hänvisning till tidigare års med kopior.

Sen förstår jag inte riktigt ditt inlägg Marcus. Du vet inte hur jag arbetar, inte vad jag hade för utrustning tidigare och inte vad jag köpt 2004.
Jag lever 100% på firman, jag är mån om att hålla kvalite på mina arbeten och jag arbetar aldrig med endast en kamera.
Tekniken utvecklas fort, värdena sjunker lika fort och självklart behöver man hänga med..

Om tekniken utvecklas fort, värdena sjunker och du måste hänga med.
Varför inte säga det till skatteverket då ??

klart att kameran håller i tre år
 
Lars Johnsson skrev:
Om tekniken utvecklas fort, värdena sjunker och du måste hänga med.
Varför inte säga det till skatteverket då ??
Det gör jag, men det betyder väl inte att jag inte skulle kunna rådfråga och höra hur andra gör för att kanske få fler uppslag eller tankar om formuleringar?

Lars Johnsson skrev:
klart att kameran håller i tre år
Ja, rent tekniskt tror ju jag också att den gör det. Dock inte marknadsmässigt och det ekonomiska värdet (ekonomisk livstid) sjunker ju enormt bara på ett år.
 
Senast ändrad:
Avskrivningsregler och marknadsvärde

Tyvärr finns inte sambandet mellan ett verkligt eller förväntat marknadsvärde och dina inventariers värde i redovisningen. I bokföringens värld är den normala avskrivningen antingen 30% årligen eller 20% på 5 års basis.

Först när du säljer eller på annat sätt "blir av" med din inventarie så får du realisera förlusten eller i sällsynta fall vinsten.

I vissa extrema fall, så finns begreppet överavskrivning men det är bara en bokföringsteknisk term när bolaget har en stabil vinst.

Ett exempel som har varit uppe flera gånger i skattemyndigheterna är datorer. Precis som en modern DSLR så faller de i värde rejält varje kvartal. Direktavskrivning tillåts enbart i de fall datorn används där användare tekniskt måste ligga i framkanten t.ex. inom den grafiska världen. I alla andra fall så får de flesta av oss leva med att sätta upp pc:n som en inventarie där värdet i bokföringen överstiger marknadsvärdet - precis som dina kameror.

Vill du ändå stångas med skattemyndigheten, så måste du vässa dina argument att tekniken springer ifrån dig om du inte satsar på dina hus. Risken finns naturligtvis att de kräver in fakturor på att du verkligen köper kameror regelbundet.

Det finns vissa strider som man inte bör ta och denna är nog tyvärr en av dem.......
 
lottae skrev:
Det gör jag, men det betyder väl inte att jag inte skulle kunna rådfråga och höra hur andra gör för att kanske få fler uppslag eller tankar om formuleringar?


Ja, rent tekniskt tror ju jag också att den gör det. Dock inte marknadsmässigt och det ekonomiska värdet (ekonomisk livstid) sjunker ju enormt bara på ett år.

Kameran är ju ett verktyg. Det är inte en marnadsmässig investering som man tror ska stiga i värde.
Och när man som du vill byta ofta förlorar man ju ännu mer. Den största minskningen är ju första året.
 
Re: Avskrivningsregler och marknadsvärde

Minita skrev:
Tyvärr finns inte sambandet mellan ett verkligt eller förväntat marknadsvärde och dina inventariers värde i redovisningen. I bokföringens värld är den normala avskrivningen antingen 30% årligen eller 20% på 5 års basis.

Först när du säljer eller på annat sätt "blir av" med din inventarie så får du realisera förlusten eller i sällsynta fall vinsten.

I vissa extrema fall, så finns begreppet överavskrivning men det är bara en bokföringsteknisk term när bolaget har en stabil vinst.

Ett exempel som har varit uppe flera gånger i skattemyndigheterna är datorer. Precis som en modern DSLR så faller de i värde rejält varje kvartal. Direktavskrivning tillåts enbart i de fall datorn används där användare tekniskt måste ligga i framkanten t.ex. inom den grafiska världen. I alla andra fall så får de flesta av oss leva med att sätta upp pc:n som en inventarie där värdet i bokföringen överstiger marknadsvärdet - precis som dina kameror.

Vill du ändå stångas med skattemyndigheten, så måste du vässa dina argument att tekniken springer ifrån dig om du inte satsar på dina hus. Risken finns naturligtvis att de kräver in fakturor på att du verkligen köper kameror regelbundet.

Det finns vissa strider som man inte bör ta och denna är nog tyvärr en av dem.......

Jag håller med dig Michael.
Och tycker även att skattemyndigheterna gör rätt här.
 
Hej

Hur ter det sig om man kan påvisa förlusten, e den inte kvittningsbar?

DVS bytt in en enhet o köpt en ny, dvs har papper på det!

Roine
 
Re: Avskrivningsregler och marknadsvärde

Minita skrev:
Vill du ändå stångas med skattemyndigheten, så måste du vässa dina argument att tekniken springer ifrån dig om du inte satsar på dina hus. Risken finns naturligtvis att de kräver in fakturor på att du verkligen köper kameror regelbundet.

Det finns vissa strider som man inte bör ta och denna är nog tyvärr en av dem.......
Tack för saklig info:) Jag tar fram "vässaren". Har ju fått igenom direktavskrivning på ett hus a' knappt 11.000 exkl. tidigare i revision, så jag vet att det går. Postar dock inget jag skrivit än utan funderar ett tag till. Jag har ända till 22/8 på mig iaf..
 
En liten fråga.

I vilken form driver du ditt bolag? Eftersom du har fått en revision, så antar jag att du driver ett AB. Vad säger din revisor?
 
Nej, numer driver jag enskild firma. Blir osäker, heter det inte revision då? (Möjligt att jag använt fel term.)
I brevet där de krävde in utdrag ur huvudbok samt kopior på kvitton/fakturor för fem största köpen är rubriken "förfrågan."
Jag har ingen riktig revisor sedan en tid, men hjälp med deklarationen och vissa bokföringsfrågor har jag. Har dock inte kunnat rådgöra speciellt där p.g.a semester. Sköter alltså den flytande bokföringen själv.

Inga ifrågasättanden alls förutom kameraköpen fanns. Firman går med vinst.
 
Tja, oavsett termologi kan kontrollen kännas lika obehaglig ändå.

Enskild firma brukar aldrig råka ut för någon revision i den bemärkelsen. I normalfallet så är det ingen som speciellt granskar din deklaration/bokslut om den är rätt räknad och rinner därmed igenom. Om det är på det viset du tidigare har fått godkänt dina direktavskrivningar, så beror det helt enkelt på att ingen har granskat din deklaration (och bolaget som ingår)

Grundtips: Se alltid till att allt är rätt räknat.

Avvakta semstern och ta upp frågan med din bokföringskonsult.

Lycka Till ;-)
 
Förlängd sidotråd

Hej, jag driver egen firma sedan ngr månader. Microverksamhet men ett bra sätt att kunna behålla studiemedlen från CSN och samtidigt ta på mig fotojobb utan att riskera brytpunkter.

Iallafall: Inventarier under 5000:- får direktavskrivas, gäller det var och ett av delarna i min kamerautrustning eller är det kamerautrustningens totala värde som avskrivningen avgörs från. Jag skulle nämnligen behöva pressa upp kostnaderna rejält i mitt företag för att inte behöva ta ut lön och därigenom knäcka CSN:s brytpunkt då jag har jobbat massa nätter på psyk och blivit rik...några tips?

Förstår ni frågan? Kan jag direktavskriva varje enskilt inköp under 5000:-?
 
ANNONS