nordfoto
Aktiv medlem
Nu är ju detta bilder på sjöar och vi tittar på en annan strandkant.
Det som man inte riktigt kan avgöra i en 2dimentionell bild är sjöns strandkants radie.
Om man nu tar din andra exempelbild så vet ju inte jag den verkliga formen på stranden. Men Jag gissar att den inte är rak, skulle tom gissa att stranden är längre ifrån i bildens kanter än i dess mitt även om jag utgår i från en parallellt dragen linje och inte som den punkt som kamerapositionen är.
Om man fotograferar havet så ger det en mer "rak" horisont.
Som kuriosa kan nämnas att när man bygger en byggnad längre än 300 m så måste man ta hänsyn till jordens krökning.
Prova ett mindre avstånd och fotografera ett parallellt staket eller galler med raka delar. Det kommer ge ett mer tydligt resultat. Ett litet hus funkar också om det inte är gammalt & snett & vint redan från början.
Hej Tack för svaret, jag förstår hur du tänker.
Men det är så att jag är konstnär och på grund av mitt tränade öga i hur ett landskap eller en horisontlinje ser ut, så vet jag att man inte kan se krökningen i en sjö på det sättet, som distorsionen visar.
Många tänker inte på det att man ser faktiskt en rak linje trots vikar och olikheter i strandlinjen.
Men självklart så är jag tacksam för att du tog dig tid att svara. Och som sagt så tror de flesta att man kan se krökning.
Krökning syns inte i en byggnad, utan då handlar det om perspektiv, menar inte att svara emot, det är bara det att detta är mitt hemområde. Perspektiv, och allt vad konst är.
Som sagt tack för att du tog dig tid.
Mvh Zara