Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp mig välja: Canon EF-S 17-55/2,8 eller Canon EF 24-70/2,8L

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu får jag kolla kontot igen...

Det blir väl att köpa ett begagnat EF 70-200 2,8 L USM(, som använts vid två-tre fotbollsmatcher för många år sedan).

EF 70-200 4 IS (helst) USM känns som om inte ett strå vassare så åtminstone ett strå lättare (760g?), men det får jag fundera på till ett senare tillfälle.

1310g är lite väl tungt, så får se sedan efter ett år eller så hur mycket det har använts. Tur att kameran, 500D, är lätt!

Så nu blir det att försöka boka in parkettplats vid Svenska rallyt!

1310g är lite väl tungt, så får se sedan efter ett år eller så hur mycket det har använts. Tur att kameran, 500D, är lätt!
Jag har haft på något tungt i den stilen på en 400D, och det kan jag garantera dig, att bortsett från när du ska kånka mojängerna till och från fotoplatsen är det allt annat än tur att ha en lätt kamera hängande på ett tungt objektiv. Det blir lika obalanserat som att dra ett timmersläp med en Saab 9-5. Tyngden hos en Scania R620 passar mycket bättre.

Min 400D blev bättre med batterigrepp under, men jag tycker fortfarande den är liten, om man sätter dit något objektiv på 1+ kg.

Det kändes lite konstigt när kameran var så lätt i jämförelse med objektivet då jag provade kombinationen lite kort.

Det blir spännande att se hur det känns. Man måste få ett lämpligt grepp med vänster hand, annars blir det lite knepigt. Tanken är att fota på frihand, även om jag har trådlös fjärrutlösare (80m).

Sedan råkar jag ha batterigrepp till denna, även om jag aldrig använt det, å andra sidan har jag inte fotograferat i kyliga förhållanden. Har också ett reservbatteri, som jag väl bara har behövt en gång.

Sedan väntar jag på (nytt!) erbjudande (MediaMarkt) på 7D efter jul, så fram tills dess skall jag försöka ligga lågt.

Skulle behöva (ta mig tid att) sortera i mina drygt 12000 bilder också... ;-)

Om du menar annonsen som MediaMarkt hade för ett par veckor sedan på 7D-kit för 15990:- med 18-135 så var det ett feltryck. Stressade ut till Erikslund för att mötas av en "dementi" direkt vid ingången.. Priset gällde enbart huset. Iofs okej pris, men inte fantastiskt lågt som säljaren tyckte.. Andra gången jag stressat ut dit för att på plats få reda på att det är fel i annonsen. Måttligt imponerad av deras korrektursnubbe...

Tänkte på samma annons!

Det är otroligt, och att kalla sådant för tryckfel. Det tyder på att lagarna är för snälla. Reklambladet är ju bara på några sidor.
Finns det någon anledning att tillåta tryckfel i annonser? Kostar ett fel tillräckligt mycket, så blir de väldigt få!

Här behövs skärpning - också.

Då var inte 15990 lika kul/intressant. Objektivet är i varje fall värt några tusenlappar i kit. Det var närmast det jag var lite sugen på, och jag hade fått en "billig" kamera på köpet.

Det hade inte varit roligt att åka 4mil till Erikslund i onödan. Jag hade väl varit lite principfast och inte köpt något denna gång.

Dribblar de så här får jag helt enkelt skicka ut min systerdotter som bor i Palo Alto för att kolla läget.

/Leif

7D får vänta till våren, och förhoppningsvis så kan man köpa den billigare på något annat ställe som inte strular så mycket. Var dock sugen på ett nytt objektiv så det slutade med att jag beställde 18-135 från Digigood för 3150:- inkl frakt. Helt klart ett vettigt objektiv för den pengen.

Du är nöjd med 18-135 så långt?

Jag tänkte att det vore inte helt fel att ha ett sådant på kameran på semesterresan.

7D känns inte som kameran som jag behöver ha med på semestern. 500D räcker förmodligen gott och väl, och så har jag min A620 och mobilen i reserv.
Så egentligen är det bara tid för tagning av bilder som behövs ytterligare... ;-)

Såg igår att jag hade över 20.000 bilder på hårddisken...
Dags att börja ordna bilderna enligt något system...

/Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto