Ny här!
Jag har ungefär samma frågeställning som trådens startman.
Jag har en EOS 500D med EF-S 18-55, 3.5-5.6 IS (kit objektiv) sedan i somras.
1) Eftersom jag tycker att 18 kommer till användning rätt ofta, får det godkänt, men jag skullle vilja kunna "zooma mer".
Jag har funderat på EF-S 18-135 IS (kitobjektiv till 7D, på MediaMarkterbjudande för någon vecka sedan).
2) En bekant har ett (gammalt - 2002?) EF 70-200 2.8 L USM (Tror jag specifikationen är.) till salu. Objektivet har väl knappt använts om jag inte missminner mig. Tyvärr har han inte kommit med något pris. Han ville att jag skulle föreslå något.
Så vad skall jag bjuda?
Är objektivet intressant, dvs tillräckligt bra för sitt pris? Finns det intressantare alternativ (för pengarna) nu för tiden?
Tänkte använde det bl a vid någon rallytävling. Jag har trådlös fjärrkontroll, så jag kan placera kameran där man inte bör stå. Kanske bäst att ta med vidvinkel då?
För övrigt, hade jag väl slagit till och köpt en 7D med kitobjektiv (enl ovan) för 16kkr om jag hade haft tillräckligt med pengar på MediaMarkt-kontot för några veckor sedan.
Nu sparade jag alltså lite pengar!!!
Nu måste jag dock verkligen fundera på vad jag skall ha i objektivväg, så att jag kan slå till om och när tillfälle kommer.
Enligt vad jag läst ovan så är EF-S 17-55 2.8 IS USM intressant.
Vad är den stora skillnaden gentemot EF-S 18-55 3.5-5.6 IS? Är det "bara" ljusstyrkan?