Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig välja en ryggsäck för resa

Produkter
(logga in för att koppla)

jsjoholm

Medlem
Hejsan

jag kommer att åka ut och resa i ungefär ett halvår, och under denna period så kommer jag mer eller mindre att leva ur ryggsäcken på heltid; jag har kollat runt en hel del och tänkte nu slänga ut frågan här - vilka ryggsäckar ni skulle kunna rekommendera.

Krav spec:
Måste kunna hålla
2 st system kameror(Nikon D2h, D200 med Bat. grep)
4 st objektiv(nikon 70-200mm, 12-24mm, 18-55mm, 24-120mm)
x st laddare (kamera, dator, diverse omvandlare och ombyttes kablar för olika uttag)
1 st powerbook g4 15"
3 st skjortor
x st t-shirtar
x st sockar
x st underkläder

+ eventuellt 1 st jacka(tunnare typ)
och gärna ha så att jag kan strappa på min sovsäck på ett bra sätt. Med goda utbyggnads möjligheter.. bör vara tålig för väder, vind, smuts, sand osv.. inte vara allt för uppseende väckande

Ja det var tuffa krav du satt upp. Min åsikt är att du bör banta utrustningen rejält för att dels få det att fungera och dels trivas med resan.

Nåväl, några idéer:
Kameror, objektiv och dator samt eventuellt laddare vill du väl inte checka in i flygplanen. Och för handbagaget finns hårda regler både vad gäller volym och vikt på det enda kolli du tillåts ha med. Olika regler för olika flygbolag och olika biljetter. Redan här måste du dela dina prylar på handbagage och incheckning med hjälp av två väskor. Två ryggsäckar har somliga kört med, dvs en på ryggen och en på magen, men är det behagligt. Du ska väl njuta av resan och inte bara känna dig som en sherpa (=bagagebärare). Ska du bära runt på allt _absolut_ hela tiden? Eller vill du ha en mindre väska med värdesakerna att ha koll på samt en annan att lämna bakom med övriga prylar? Är det en nöjesresa eller en arbetsresa för fotografering? Om nöjesresa så tycker jag att du ska lämna datorn hemma. Man måste inte redigera innan man kommer hem. En rejäl backupdisk kan göra samma jobb. Eller bränn CD på internetcafé och skicka hem till familjen med Fedex.

/Erik

Åker i jobbet och behöver kunna editera medans jag reser, och jag kommer främst att röra mig i mellan östern under 6 månaders perioden och då är det alltid trevligt att kunna byta lite kläder då och då ;) Duschar och bad kommer inte att vara tätt ihop precis.

Den enda objektivet jag kan tänka mig vara utan, utan att egentligen sakna det är 18-55'an. Det använder jag främst som backup objektiv, men att ta bort det gör väldigt liten skillnad på lasten och utrymmet som krävs därutav.

Bergans håller jag på och kollar på just nu, tack för tipset Ulf :)

Att ta ombord bagagget på flyget är inga problem i detta fallet f ö v.

Sektionerade ryggsäckar

Kan bara instämma i att principen med avtagbara delar av ryggsäcken, för dagturer till exempel, är mycket bra.

Jag har i flera år rest privat och i arbetet med en bekväm 'Everest' ryggsäck från Stadium. Superb att flyga med eftersom den kan delas i tre delar, lätt att ta med det värdefulla in som handbagage. Bärselen göms med ett blixtlåsförsett nylon skydd som normalt viks in undertill.

Den kostar nu för tiden under 2000;- och har aldrig släppt in vatten under den tiden jag nyttjat den. Det finns till och med en artikel här på Fotosidan där just den ryggsäcken gjorts om till fotoförvaring. I standard finns nämligen inte mycket stötskydd.

http://www.fotosidan.se/cldoc/2710.htm

Man får in en Haglöfs sovsäck i bottenfacket och lätt ner kläderna i dagpacken.

Senast ändrad:
Tænk på alla småsaker som måste få plats.. sånt som hygientjaffs, solbriller ++ ALLT tar plats.

Vill du vara flexibel på resan meda allt på ryggen så måste du banta.

Skorna tex.. Sandaler eller ett par kraftiga skor i tillægg?.. Kanske måste du ha ett par kængor också.. Sånt tar stor plats;)!

Kolla in de israleiska trunkarna. Slitna exemplar kan køpas. Bra med ett fult skal med allt inne i. Fotoprylarna i en egen fotobag. Datorn i ett enkelt "tucano second skin"...

Lycka till!

MVH Niclas,

PS, skall du till Thailand? Afrika?

Borjade for ett par veckor tillbaka jobba utifran mellanostern. Ar f o n i Israel och jobbar for en london news wire agency dar. Skulle aka till Irak for tredje gangen men det blev installt i sista minuten (dagen innan) sa jag korsade over till israel fran amman istallet och bor hos lite vanner och driver runt har fotar det som hander. har inte riktigt satt igang annu.

Skaffade mig lite IDF prylar som duger bra. Tack for tipsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto