Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig välja objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Sigma 50mm är i många stycken lysande, men det är stort, tungt och har en brännvidd som kan vara knepig att jobba inomhus med, om man också vill ha halv - och helkroppsporträtt.

Det 17-40 du har är ett ganska gammalt objektiv och dessutom gjort för fullformatskameror. Vill du ha en ersättare till det så kan du titta på antingen Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM eller Sigma 18-35mm f1/.8.

Sen tycker jag att du bör försöka lite mer med blixt. Den inbyggda blixten ger ofta tråkiga bilder, men en "riktig" blixt där man kan låta blixtljuset studsa mot t.ex. innertaket kan ge enastående resultat. Du kan t.ex. titta på en begagnad Canon 430 EX ii, som går att hitta för under en tusenlapp.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Personligen hade jag valt Godox.
Youngnou är också bra.
Håller med, kanske någon av deras mindre batteridrivna studioblixtar. Godox minsta modell AD200 är inte mycket större än en speedlight men mycket mera ljus och framför allt snabbare blixtföljd så att man minskar risken att man missar något bra ansiktsutryck bara för att blixten inte är klar.

https://www.youtube.com/watch?v=3aooTGXNX78

Kombineras lämpligen med radiotrigger så att man inte behöver snubbla på sladdar. Blixten är inte tyngre än att man kan hålla den i handen ifall man är på språng.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Håller med, kanske någon av deras mindre batteridrivna studioblixtar. Godox minsta modell AD200 är inte mycket större än en speedlight men mycket mera ljus och framför allt snabbare blixtföljd så att man minskar risken att man missar något bra ansiktsutryck bara för att blixten inte är klar.

https://www.youtube.com/watch?v=3aooTGXNX78

Kombineras lämpligen med radiotrigger så att man inte behöver snubbla på sladdar. Blixten är inte tyngre än att man kan hålla den i handen ifall man är på språng.
Så avancerat måste man inte ha. Sätt en dedicerad blixt i blixtskon och studsa ljuset till att börja med.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sigma 50mm är i många stycken lysande, men det är stort, tungt och har en brännvidd som kan vara knepig att jobba inomhus med, om man också vill ha halv - och helkroppsporträtt.

Det 17-40 du har är ett ganska gammalt objektiv och dessutom gjort för fullformatskameror. Vill du ha en ersättare till det så kan du titta på antingen Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM eller Sigma 18-35mm f1/.8.

Sen tycker jag att du bör försöka lite mer med blixt. Den inbyggda blixten ger ofta tråkiga bilder, men en "riktig" blixt där man kan låta blixtljuset studsa mot t.ex. innertaket kan ge enastående resultat. Du kan t.ex. titta på en begagnad Canon 430 EX ii, som går att hitta för under en tusenlapp.
Klarar man sig med max 35mm är Sigma 18-35/1,8 lysande men det kan vara lite kort för porträtt. Sigma 17-50/2,8 OS eller Tamron 17-50/2,8 VC eller Canon 17-55/2,8 IS (beg) kan vara alternativ om man söker lite längre brännvidd i zoomen än Sigma 18-35.

Canon 430 EX II eller III RT är bra. III är mer kompakt. Annars är Nissin i40 liten och nätt. Canon 430EX III är dock en riktigt skön blixt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Så avancerat måste man inte ha. Sätt en dedicerad blixt i blixtskon och studsa ljuset till att börja med.
Jag har köpt två aluminiumfiltar för 29 kr styck på Clas Ohlsson. Blir till en väldigt stor, väldigt lättpackad, och magiskt billig reflexskärm.

Jag hade tidigare en begagnad 580EX II som jag köpt för 1500. I dagarna har jag köpt en till likadan för samma pris.
Nu ska jag börja öva på blixtfoto på riktigt.

Redan med bara en blixt och min billiga reflexskärm så tycker jag att familjefoto inomhus har fått en helt ny dimension.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Håller med, kanske någon av deras mindre batteridrivna studioblixtar. Godox minsta modell AD200 är inte mycket större än en speedlight men mycket mera ljus och framför allt snabbare blixtföljd så att man minskar risken att man missar något bra ansiktsutryck bara för att blixten inte är klar.

https://www.youtube.com/watch?v=3aooTGXNX78

Kombineras lämpligen med radiotrigger så att man inte behöver snubbla på sladdar. Blixten är inte tyngre än att man kan hålla den i handen ifall man är på språng.
Fin blixt men lite för dyr som start.
Däremot perfekt om man vill bygga ut sitt blixtsystem i framtiden men det är en annan sak.
O det är pgaa AD200 finns som jag hade valt en Godox ...hmmm heter de V860 kanske.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fin blixt men lite för dyr som start.
Däremot perfekt om man vill bygga ut sitt blixtsystem i framtiden men det är en annan sak.
O det är pgaa AD200 finns som jag hade valt en Godox ...hmmm heter de V860 kanske.
Tja, den är väl inte mycket dyrare än Canons orginal speedlights, som inte ger lika mycket ljus, men inget fel på Godox V860 ii heller om budgeten är svag eller man vill ha fler blixtar för samma peng.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att fota lekande barn eller hundar för den delen är inte lätt. De sitter sällan still och rör ständigt på sig.
För hundar kan man behöva en 1/1000 för att fota när de ränner runt inomhus. För barn när de leker lite mindre.
Endera skruvar man upp ISO skyhögt och kör med väldigt ljusstarka objektiv.
Eller så måste man sätt till mer ljus.
Att skruva upp ISO leder till brus och lägre upplösning. Att lita på väldigt ljusstarka objektiv som 85/1,4 IS är risken att missa skärpan.
AF-C fungerar sämre när ljuset är svagt.
Jag använder alla 3 teknikerna fast ofta kombinerade.

Har objektiv som är ljusstarka. Check
Har en kamera som klarar höga ISO bra. Check
Har minst en kraftig blixt med, Check.

Mitt normala recept är då 85/1,4 IS för porträtt men har också med mig 24/2,8 IS för gruppbilder.

Vad gäller ISO försöker jag hålla ner det så mycket som möjligt. Canon 5D MKIIV kan klara ganska höga värden men ju mer man skruvar upp ISO desto sämre blir det.
Därför litar jag mest på de andra 2 metoderna.

Den tredje metoden är att sätta till mer ljus. Använd blixt. Helst en man kan använda utan den sitter på kameran.
Nu gillar jag inte släpa på en massa prylar som softboxar, beutydish eller annat skrymmande. I de flesta hem kan man klara sig utan så länge taken är vita.
Den enklaste lösningen är att ha en stark blixt sittande på kameran.
Idag är absolut Godox min rekommendation. För Canon skulle jag rekommendera 860 II som har sitt eget laddningsbara batteri och är mycket bättre än Canons egna och kostar en 1/4.
Fast bättre är att ha en Godox XPRO C på kameran som styr blixten som man sedan kan ställa där den ger bäst ljus.
Dessutom har jag själv också AD 200 som ger ungefär 4 gånger så mycket ljus som Canons starkaste blixt. Med triggern på kameran kan jag styra båda blixtarna som jag vill.
Om man vill fota bröllop dop och annat är det guld värt. Jag har fotat eh hel del sådana. Frågar alltid prästen om det är OK om jag fotar med blixt. Ingen präst har ännu sagt nej.
Aldrig förstått varför man skall ta på sig tagelskjortan och fota bröllop i sämsta möjliga ljus.
Mina två starka blixtar är tillräckligt kraftiga nog för att ge mig ljus nog i en kyrka. Vilket givetvis med något mindre och lägre takhöjd räcker långt.
Det fina med Godox är att jag kan ha en Fuji trigger på min ena kamera och på Canon kameran en Canon trigger. Blixtarna lyder lyder mina inställningar från varje kamera perfekt. Ofta kör jag en kamera inställd för normalzoom och en för porträtt.
Dessutom kan man köra dessa blixtar även om man byter kameramärke. Bara att köpa en annan trigger som kostar cirka 750 kr.

Mitt sätt att fota barn när det är dåligt ljus är därför absolut recept 3. Sätt till mer ljus.
De 2 andra alternativen kan fungera men kräver oftast de är still och ger sämre resultat.
Personligen använder jag ofta blixt utan det syns.

Ett par exempel med blixt.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3664890.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3674359.htm
 
Senast ändrad:

Betacam_SP

Aktiv medlem
I ärligheten namn så blir ett 35mm något kort om du ska fota porträtt. Motsvarande 85mm eller något mera i småbildsformatet är det optimala för porträtt. Satsa isåfall på zoomen

Hej!
I nuläget har jag en kamera (Canon 650D) med ett objektiv som heter Canon EF 17-40mm f/4L USM.

Jag ska nu köpa ett nytt och undrar vilket jag ska välja.
1. Sigma Art AF 35 mm vidvinkelobjektiv
2. Tamron SP 24-70 mm f/2,8 Di VC USD

Jag vill fota mycket porträtt med bra skärpa. Vad väljer jag???
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Mina bilder blir väldigt dåliga inomhus och väldigt oskarpa :) Vill få klara bilder.
Din kamera med det objektiv du använder är skarpare och ger bättre bilder jämfört med många andra kameror och objektiv.

Ett objektiv som är bra ute blir INTE dåligt och oskarpt för att man tar det med sig inomhus och fotar.

Många som testar ett objektiv sätter fast kameran på ett stativ och sedan tar man bilder på en tegelvägg med några olika bländare och sedan byter man objektiv och tar nya bilder med samma bländare som med det första objektivet.

Det har ingen betydelse om du gör denna test inomhus eller utomhus.

Hur gjorde du när du kom fram till att din zoom ger dålig skärpa? Jämfört med vad?
Intressant om du har kvar bilderna så vi kan kika på dem.
Och några bilder utomhus där objektivet är skarpt?
 

Rosse

Avslutat medlemskap
av egen erfarenhet av att fota barn röstar jag på nikon 1,8.
Gillade själv inte blixt i början av min "karriär". det fina med den digitala lärningskurvan är att man kan smattra på med bilder och var 10 kommer ut skapligt skarpt. :)
Det ska vara enkelt och billigt att fota i början annars är risken att man tappar intresset!
När man sen utvecklats och ser med andra ögon kan man testa med blixt och lite mer "porträttvänliga" dyrare objektiv.
Kommer ihåg att jag ibland laddade upp halvsuddiga bilder på barna här och fick bra kritik ändå. Teknik är inte allt, känslan är den som berör!

Lycka till! :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
av egen erfarenhet av att fota barn röstar jag på nikon 1,8.
Gillade själv inte blixt i början av min "karriär". det fina med den digitala lärningskurvan är att man kan smattra på med bilder och var 10 kommer ut skapligt skarpt. :)
Det ska vara enkelt och billigt att fota i början annars är risken att man tappar intresset!
När man sen utvecklats och ser med andra ögon kan man testa med blixt och lite mer "porträttvänliga" dyrare objektiv.
Kommer ihåg att jag ibland laddade upp halvsuddiga bilder på barna här och fick bra kritik ändå. Teknik är inte allt, känslan är den som berör!

Lycka till! :)
Fast TS vill nog hellre ha ett Canon objektiv!. Canon har ett par 50/1.8 att välja på vet inte vilket som är bäst, men skulle tro de är tillräckligt bra allihop.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Att placera modellen vid ett stort fönster (ena halvan av ansiktet mot fönstret typ) ger annars ett bra och fint ljus. Testa att slänga upp en vit skiva/tyg mot den andra halvan av ansiktet.
Kan funka finfint med det objektiv du redan har.
 
ANNONS