Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig välja objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Fast TS vill nog hellre ha ett Canon objektiv!. Canon har ett par 50/1.8 att välja på vet inte vilket som är bäst, men skulle tro de är tillräckligt bra allihop.
Varför tror du hon vill köpa Canon?
Sigma tillverkar några av världens bästa objektiv till mycket bra priser.

TS som heter Emma skrev detta önskemål när hon startade tråden.
Önskar köpa ett nytt objektiv med bra skärpa. Ska jag köpa Sigma eller Tamron?

Jag ska nu köpa ett nytt och undrar vilket jag ska välja.
1. Sigma Art AF 35 mm vidvinkelobjektiv
2. Tamron SP 24-70 mm f/2,8 Di VC USD
Jag vill fota mycket porträtt med bra skärpa. Vad väljer jag???
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Märket på objektivet spelar nog mindre roll, jag hade satsat på den ljusstarkaste normalen som kan leverera den skärpa jag har som krav, vid största bländare som jag hade haft råd med.
Allt från 35- 100+ mm funkar bra till porträtt med en cropkamera.
50 mm ( normalen) är ofta väldigt prisvärda och ljusstarka och beg marknaden har nog en hel del att erbjuda.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Märket på objektivet spelar nog mindre roll, jag hade satsat på den ljusstarkaste normalen som kan leverera den skärpa jag har som krav, vid största bländare som jag hade haft råd med.
Allt från 35- 100+ mm funkar bra till porträtt med en cropkamera.
50 mm ( normalen) är ofta väldigt prisvärda och ljusstarka och beg marknaden har nog en hel del att erbjuda.
Det är en fördel om man föreslår objektiv som faktiskt passar på frågeställarens kamera, vilket du ju inte gjorde eftersom "nikon 1,8" inte passar Canon EF(-S). Det är ju det som är ursprunget till den nuvarande märkesdiskussionen. Om man sedan ska köpa originalobjektiv från Canon eller tredjepartsobjektiv är en annan femma.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det går att montera med en dum adapter, vilket framstår som rätt dumt (!) när man kan köpa objektiv som faktiskt ger bländarstyrning och AF.
Jag har en Fringer smartadapter för att köra Canon EF-objektiv på Fuji. Allt fungerar till och med Exif data för objektivet följer med till LR.
Problemet är att AF fungerar väldigt skiftande på olika objektiv. Viss fungerar hyfsat med AF-S. Andra behöver tid för att hittat skärpan. För AF-C är det ändå sämre.

Jämför jag mot mina Fuji-objektiv så är skillnaden stor vad gäller AF och detta skall ändå vara den bästa adaptern.

Min slutsats är att har man Canon bör man köra objektiv gjorda för detta och harman Fuji skall man också köra Fujinon objektiv. Att använda en adapter känns som en nödlösning.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Och någon föreslog ett Nikon-objektiv.

De går ju visserligen att montera på en Canon. Men det är såklart bäst om objektivet har EF-fattning från start
Ja precis! Fick för mig att det var en nikon hon hade tidigare😊
Allt med canonfattning var det jag eg menade från början, för att skapa lite mindre förvirring 😂
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Kör själv en fujinon 35a 1,4 på min Fuji x-t2 och den funkar bra till porträtt. Kör åxå gamla nikon objektiv med E fattning och konverter på fujin. Allt blir manuellt men det öppnar upp för att vara mer kreativ. En 28, en 35a en 75-150 skjutzoom och en fast 100 saknar bara den där jä-la normalen 😊 men det går ändå

(Ok,bäst jag rättar mig själv. allt blir kanske inte manuellt vet ej, kör alltid på m när jag fotar oavsett , bara skärpan på auto)
 

larsborg

Aktiv medlem
Är det här verkligen en seriös tråd?
Trådskaparen har ingen aning om, - vad skärpedjup är för något (… lövtunt, va? ...),
vill ha skarpa bilder, men får det inte med ett högklassiskt objektiv (?), använder lång exponeringstid (vänliga svar kommer, - vid rörelse, använd inte lång exponeringstid),
trådskaparen har tydligen för lite grundkunskaper om fotografering.
Hade bara behövts två svar:
1. Köp en lärobok om fotografering.
2. För fotografering i dåligt/svagt ljus, ett utmärkt förslag har givits tidigare,
"normaloptik", 1,8 /50 mm, bra prestanda till lågt pris.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Är det här verkligen en seriös tråd?
Trådskaparen har ingen aning om, - vad skärpedjup är för något (… lövtunt, va? ...),
vill ha skarpa bilder, men får det inte med ett högklassiskt objektiv (?), använder lång exponeringstid (vänliga svar kommer, - vid rörelse, använd inte lång exponeringstid),
trådskaparen har tydligen för lite grundkunskaper om fotografering.
Hade bara behövts två svar:
1. Köp en lärobok om fotografering.
2. För fotografering i dåligt/svagt ljus, ett utmärkt förslag har givits tidigare,
"normaloptik", 1,8 /50 mm, bra prestanda till lågt pris.
Huvet på spiken! 😊👍🏻
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Trådskaparen verkar ha lämnat denna tråd igår vid 9-tiden på morgonen när hon bestämt sig för Sigma Art 50/1.4.
Att trådskapare inte vet vad de frågar efter och straxt lämnar tråden när råden strömmar in är ganska vanligt.
Från min sida är det helt seriöst att haka på och bidra i rekommendationerna om blixt för att lösa problemet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att trådskapare inte vet vad de frågar efter och straxt lämnar tråden när råden strömmar in är ganska vanligt.
Från min sida är det helt seriöst att haka på och bidra i rekommendationerna om blixt för att lösa problemet.
Jag har en bra kamera i 5D MIV och det bästa porträtt objektiv 85/1,4 IS som Canon tillverkar. Det hjälper en hel del. Fast saknas det tillräckligt med ljus så måste man öka mängden ljus. Idag finns det ju både bra led-ljus att köpa fast blixtar är min egen favorit. Mycket kraft i små förpackningar. Helst utan ljusformare även om jag det också och använder det ibland.
Jag ser ofta att många köper kamera och objektiv här på fotosidan och tror deras bilder skall bli mycket bättre bara genom utrustningen. Vad de ofta glömmer är att det också krävs kunskap och erfarenhet. Man tar inte bra bilder på lekande barn ens i bra ljus utan erfarenhet.
 

larsborg

Aktiv medlem
Att trådskapare inte vet vad de frågar efter och straxt lämnar tråden när råden strömmar in är ganska vanligt.
.
Just därför, - meningslösa diskussioner, märkes nördiga rekommendationer,
troligen även "troll" tar sig in och testar, vilka svar kommer in (ha-ha),
ger FS Forum ett löjets skimmer, tyvärr
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Just därför, - meningslösa diskussioner, märkes nördiga rekommendationer,
troligen även "troll" tar sig in och testar, vilka svar kommer in (ha-ha),
ger FS Forum ett löjets skimmer, tyvärr
Diskussioner, rekommendationer och fotande folk som delar med sig av sina erfarenheter.. är inte det lite av vad ett forum bygger på , på en sida som denna?
Hade nog varit ett förbaskat tråkigt forum om alla svaren hade varit att gå och köpa sig en "lärobok om fotografering" eller vad tror du?

Och varför ens göra sig besvär att fälla en meningslös och nedlåtande kommentar när man bara kan scrolla vidare? Vad är poängen?
 

afe

Aktiv medlem
Diskussioner, rekommendationer och fotande folk som delar med sig av sina erfarenheter.. är inte det lite av vad ett forum bygger på , på en sida som denna?
Hade nog varit ett förbaskat tråkigt forum om alla svaren hade varit att gå och köpa sig en "lärobok om fotografering" eller vad tror du?

Och varför ens göra sig besvär att fälla en meningslös och nedlåtande kommentar när man bara kan scrolla vidare? Vad är poängen?
Det är bara att läsa tidigare kommentarer från inläggskaparen så förstår du nog ;)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Diskussioner, rekommendationer och fotande folk som delar med sig av sina erfarenheter.. är inte det lite av vad ett forum bygger på , på en sida som denna?
Hade nog varit ett förbaskat tråkigt forum om alla svaren hade varit att gå och köpa sig en "lärobok om fotografering" eller vad tror du?

Och varför ens göra sig besvär att fälla en meningslös och nedlåtande kommentar när man bara kan scrolla vidare? Vad är poängen?
Ibland är det faktiskt just det som är poängen. Många tror de kan köpa en fin kamera och bra objektiv så skall det med magisk kraft ge fina bilder. Nu fungerar det väl i verkligheten tvärtom. Ju mer komplex utrustning man har desto mer krävs av fotografen. Man måste faktiskt veta en hel del innan man fotar med proffskameror. Man kör inte en prestanda bil runt en bana utan först lärt sig köra bil eller hur.
 
ANNONS