Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp! min D200 har fått knas:(

Produkter
(logga in för att koppla)

L0ranga

Aktiv medlem
Skulle plåta idag å lyfte upp kameran ur sin väska där den har legat sedan jag plåtade helt felfritt med den senast. Nu kan jag ta bilder med kameran men jag kan inte gå in i några menyer elelr se på bilderna. Dom ända knapparna som funkar är förbländren (när jag håller in den blir lilla LCDn normal) och inställningsrattarna.
Den lilla LCDn ser ut som på bilden.

Snälla hjälp mej:(

MvH

Marcus

Pillade lite på min D200 och det kan vara så att gafflingsknappen (BKT uppe till vänster) har fått spel. Det är nämligen den menyn som visas i din display och om man håller den intryckt verkar kameran bete sig som du beskriver.

Ja precis men jag kommer inte ur den inställningsmenyn:( Jag har stängt av den, tagit ur batterierna å kopplat in den i datorn men den kommer upp så fort jag sätter på kameran:( Tack för din hjälp

Marcus

Det kan bero på att den blivit helt omodern eftersom det kommer en D300 snart.
Förlåt förlåt kunde inte hålla mig.
Hoppas du fixar det utan att behöva lämna in på service
Mvh
Pa

L0ranga skrev:
Ja precis men jag kommer inte ur den inställningsmenyn:( Jag har stängt av den, tagit ur batterierna å kopplat in den i datorn men den kommer upp så fort jag sätter på kameran:( Tack för din hjälp

Marcus

Har inte ngn D200 till hands just nu. Men det finns ett knep som brukar hjälpa allmänt i sådana här situationer (oavsett kameramärke).
1/Stäng av kameran och ta bortobjektivet och minneskort.
2/Ta ut batteriet.
3/ Sätt tillbaks batteriet efter en stund och slå på strömmen.

Nu borde den återhämtat sig. Mvh/LA

Photocon skrev:
Har inte ngn D200 till hands just nu. Men det finns ett knep som brukar hjälpa allmänt i sådana här situationer (oavsett kameramärke).
1/Stäng av kameran och ta bortobjektivet och minneskort.
2/Ta ut batteriet.
3/ Sätt tillbaks batteriet efter en stund och slå på strömmen.

Nu borde den återhämtat sig. Mvh/LA

Okej ska testa det nu å håller tummarna å be till gud.

Tack för eran snabba hjälp, hoppas det löser sig nu.

Marcus

Knappen det talas om tidigare kanske har hängt sig. Pröva att knacka på den lite hårt en stund så kanske den lossnar.

Testat det med:( Men jag får väl gå till scandinavianfoto där jag köpte den å be dom titta på den:(

Tack för all hjälp

Marcus

Du kan ju alltid trösta dig med att Scandinavian photo är bra när saker krånglar. Har varit där massa gånger med bråkande utrustning. Sen att det oftast visade sig att det var fel på personen som höll i kameran och inte på själva kameran är en annan historia :p

jag testade att ta bort batterigreppet å då funkade den som den skulle. Sen när jag satte tillbaks greppet så var den okej igen=) Kan nu andas ut och fortsätta att njuta av min kamera. Tack för eran snabba hjälp.

MvH

Marcus

L0ranga skrev:
jag testade att ta bort batterigreppet å då funkade den som den skulle. Sen när jag satte tillbaks greppet så var den okej igen=) Kan nu andas ut och fortsätta att njuta av min kamera. Tack för eran snabba hjälp.

MvH

Marcus

Skönt att höra!!!! Men du borde skrivit att du hade BG på kameran för låsning mellan BG o kamera är ännu vanligare än att själva kameran hänger sig. Då hade du fått ännu snabbare hjälp.
Men slutet gott, allting gott. Ha det bra nu/LA

Har oxå varit med om att knappar inte fungerar som dom ska, men då har det varit någon som spillt cola/grogg på kameran så rattar och knappar uppför sej en smula annolunda.
Inte så kul med kladdig kamera, men cola är gott.

ANNONS