Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Minneskortsläsaren och Microdriven krånglar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Naqilja

Aktiv medlem
Hejsan!

Nu börjar jag få panik.

Fick Min nya dator igår, som såklart har USB 2.0. har köpt en Hama kortläsare och installerar den och så.. de första bilderna från microdriven jag laddar in är helt konstiga, de har ofta röda toner och bilden är felplacerad!? Alltså delar av bilderna hamnar på fel ställe? Är den nån som vet vad det kan vara eller likandne? Eller är det bara att åka till affären och byta eller? HJÄLP!

Mvh

Sander

Bilagor

• img_2047 copy.jpg
    img_2047 copy.jpg
    28.1 KB · Visningar: 194
Senast ändrad:
oj...

jag skulle testa att tömma kortet via kameran direkt in i datorn... blir bilderna riktiga då så är det kortläsaren som är felaktig.

Funkar inte det skulle jag testa Microdriven hos en polare. Blir bilderna felaktiga då så skulle jag prova med annat minneskort/annan drive... Blir det rätt då så reklamerar du microdriven.

Blir det rätt hos din polare så kan det vara nåt fel med det program som öppnar bilderna i din dator.

Lycka till!

Okej, Jag körde direkt från kameran med MD:n i så gick det bra.. inget fel på bilden eller så.. Så det verkar ju helt klart som om det är fel på kortläsaren.. Men Kan det vara så att det är nån mjukvaru fel? att det skulle finnas nån uppgradering eller liknande?

Kollade på HAMAs hemsida och hittade nån uppdatering och liknande o installerade de, men de verkade nt efungera heller.. men ska åka in till stan imorgon så kan jag byta det, förhoppningsvis.. för ja gborde väll få en ny eller liknande, eftersom den är fel, eller?

Det tycker jag, många erbjuder öppet köp, då behöver du inte ens reklamera (för då kanske de vill reparera o du får vänta) bara lämna tillbaka o se glad ut...

Okej, men öppet köp innebär väll att mnan kan lämna tillbaka varan, om man nu inte har öppnat den, och hur ska mn i sådanafall gör om den t.o.m är trasig? Verkar ju lite taskigt, men de är nog int eså krångligt, jag köpte den förresten på Expert fridhemsplan..

En ny läsare ska du definitivt få utan någon som helst tvivel, om den är ny. Nåt annat ska du inte acceptera.

öppet köp brukar räcka med att lämna tillbaka förpackning osv i oskadat skick, oöppnat behöver det inte alltid vara. På SIBA t ex går det bra att öppna o prova en vara, blir du inte nöjd så får du lämna igen den. Det gjorde min bror med en liten kamera, inga problem alls... Experts villkor kan jag inte.

Betyder det att jag ska bli ledsen, när jag inser att jag har brännt upp lapparna(fråga inte varför =P), men har kartongen kvar? Jaja, det är nog inget man kan få reda på här, det ger sig imorgon..

Tack för alla svar!

även om du bränt upp delar av innehållet så kan du reklamera, kvittot bör du ha kvar... skillnaden är att de då kan välja att reparera istället för att genast byta ut varan. Då kan du få vänta ett tag på din kortläsare...

På OnOff o SIBA o Elgiganten har de ofta "fyndvaror" såna som folk lämnat tillbaka. De saknar inte helt sällan förpackning o ibland t o m kablar mm... så tydligen tar de tillbaka grejor lite oavsett skick.

Okej. Men är det värt för de att reparera, eller kan jag ha tur och få en ny direkt? och om dom nu skulle reparera, hur lång tid kan det ta? veckor? en månad? då är det ju nästan värt att köpa en ny direkt..?

Det varierar, vad de gör för bedömning alltså. Jag skulle tveklöst byta ut den för att hålla kunden nöjd, men alla tänker inte så... en reparation kan ta flera veckor om du har otur.

Jahaja!

Åkte in till stan, kollade med de, frågade vad de tyckte, de tyckte de verkade mysko, men visst.. jag fick en ny.. kom hem.. tog några test bilder, ock visst, bilderna var bra! MEN,

Idag, hade jag min kamera i skolan, för jag höll på med ett bild arbete, med att ta poträttfoton. När jag sedan kom hem idag, och laddade in bilderna, var alla 151 bilder (okej,vissa, slumpmässiga var bra ?) var som de var förut! *suck* men bilderna ser ju bra ut i kameran och har (som tur är) inte raderat bilderna från kameran redan. *suck*! Är det så att IBM microdrive 1Gb inte fungerar med Hama Cardreader USM 2.0 eller? det var ju iofs så med mina andra bilder på andra minneskort också.. tror jag..? VAd är det som gäller nu då? kan jag kräva en till ny, men det kommer ju antagligen (mycket säkert) inte hjälpa det heller.. är det t.o.m kanske fel på min dator?!

Hepp,

Om du har möjlighet, testa med nån annan kortläsare. Det kan vara xp's drivrutin för usb-diskenheter som krånglar med din kortläsare eller nåt i den stilen (om du nu kör xp)

ANNONS
Götaplatsens Foto