Annons

Datorn hittar inte kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

saaabina

Medlem
Hejsan på er!

Jag har nu googlat i flera timmar, både igår kväll och idag för att hitta något som kan hjälpa mig. Det är nämligen så att min dator (Vista) hittar inte kameran (Nikon D3000) då jag sätter i den med USB. Det plingar till och en ruta med "okänd enhet" kommer upp. Jag har letat i enhetshanteraren men kameran finns inte med där heller. Jag har prövat att installera drivrutiner m.m.

Jag har testat och det är inget fel på USB uttaget, har också testat på en annan dator men även den datorn hittade inte kameran ... eller det blev okänd enhet där med.

Någon som har något tips på vad jag kan göra för att få det att fungera? Det fungerar att föra över bilder via en kortläsare, men just nu har jag inte en sådan och jag vill hemskt gärna lösa detta problemet med USB:n.
 
Samma OS på 'den andra datorn' ? Om så inte är fallet börjar det väl luta åt fel på kameran. Annars skulle jag föreslå försök med en dator med annat OS
 
Ja, ursäkta OS=operativsystem. Kanske finns bekant med windows7, OSX (mac) eller t o m linux.
 
Ja, ursäkta OS=operativsystem. Kanske finns bekant med windows7, OSX (mac) eller t o m linux.

Ingen fara, jag har bara inte koll på alla förkortningar! Hm, ja jag får prova på någon annan dator som inte har Vista. Men det är ju synd om det inte fungerar på just min dator ... Det finns inga inställningar i kameran som måste vara "rätt"?
 
Kan inte föreställa mig att ngn annan inställning än 'on-knappen' kan vara av intresse ens för Vista
 
Minneskortet i USB?

Har du inte en liten USBsticka (läsare) för minneskort?
Då behöver du inte använda kameran som enhet...
Tyvärr låter det som kameran är skadad på något sätt.
 
En D3000 kan väl inte uppträda som USB-disk? Har du kollat handboken?

Min D90 kan i alla fall inte göra det. Jag flyttar minneskortet till datorn när jag läser in bilderna.

Per.
 
Om inte datorn kan identifiera enheten så kan den inte installera rätt drivrutiner.

Prova att installera Nikon Transfer, antingen från CD:n du fick med kameran, eller ladda ner den härifrån, och se om det funkar sen.
 
En D3000 kan väl inte uppträda som USB-disk? Har du kollat handboken?

Min D90 kan i alla fall inte göra det. Jag flyttar minneskortet till datorn när jag läser in bilderna.

Per.

Varför ska en kamera uppträda som en USB sticka?
Eller rättare sagt uppträder allt som du ansluter med USB
som en enhet, som tex en extern HD.
Alla mina digitala kompakter och systemare ansluter jag
med kabel, det är bara dumt att ta ur kortet för överföringen.

Sabina, har du inte en kortläsare i datorn, funkar inte kabel
så kanske en kortläsare är lösningen.
Förresten har du provat en annan USB port på datorn?
Det brukar finnas flera.
Brukar du använda energisparläge istället för att stänga av?
Har du Vista service pack 2? Se kontrollpanelen/ system.
Eller uppdaterat på sistone?
Om du inte har kan du använda Kontrollpanelen/ Windows update
så kanske problemet löser sig, om det nu är i datorn felet sitter?
 
ANNONS