Annons

AI-genererade bildtexter och Keywords - Hur bra blir det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker bildtexten "Hyena" skulle vara fullt tillräcklig. Sen borde bilden tala för sig själv.

Jag tycker det är sällan att jag möter fotografiska bilder som "kan stå för sig själva". Ibland blir jag förvånad över hur en bildtext faktiskt kan styra mina tankar kring en bild när jag förstått dess kontext och dess sammanhang. Just sammanhangen är det som kräver tillgång till moln-modeller, Nedan ett exempel som jag lovat er tidigare och med den AI-genererade text som skapades utifrån nedanstående "promptning" av Google Gemini 3.5:

1781187524707.jpeg

Denna målning finns i katedralen i Monopoli i Apulien i sydligaste Italien. Den beskriver faktiskt två mirakel: Dels räddningen av en helgonbild som räddats undan Ottomanerna och dels att att Gud lät några flottar med grova stockar flyta med strömmarna till Monopolis hamn. Stockarna var det som behövdes för att katedralens tak skulle kunna färdigställas.

Promptningen:

"Vilken katedral i Apulien kommer denna målning från och vad betyder symboliken i den? Varför var stockarna i flotten och på land viktiga i legenden?"

Det av Google Gemini 3.5 Flash AI-genererade svaret:
(Citat)

Denna dramatiska och detaljrika målning skildrar en av Apuliens mest kända religiösa legender och hör hemma i Cattedrale di Maria Santissima della Madia i kuststaden Monopoli.

Här är berättelsen bakom målningens symbolik och varför just stockarna spelar en helt avgörande roll:

1. Målningens ursprung och ikonens symbolik​

Målningen visar det mirakulösa mottagandet av stadens skyddshelgon, Madonna della Madia. Enligt legenden utspelar sig scenen natten till den 16 december 1117.

Ikonografiskt visar målningen hur lokalbefolkningen, prästerskapet och soldater har samlats vid Monopolis gamla hamn (Cala Batteria) i fackelsken för att ta emot en stor bysantinsk tavla – en Madonna Odigitria (grekiska för "hon som visar vägen"). På ikonen pekar Jungfru Maria på Jesusbarnet som symbol för mänsklighetens frälsning. Namnet "Madia" tros härstamma från det spansk-arabiska ordet almadía, som betyder just timmerflotte.

2. Stockarnas och flottens avgörande betydelse​

Stockarna som syns på flotten i vattnet och som bärs upp på land till höger i bilden är centrala för hela miraklet.

• Byggstoppet i katedralen: År 1117 höll man på att bygga den stora romanska katedralen i Monopoli under biskop Romualdos ledning. Arbetet hade dock helt avstannat eftersom man saknade pengar och material – specifikt stora träbalkar för att kunna konstruera och stänga kyrkans tak.
  • Uppenbarelsen: Legenden säger att Jungfru Maria uppenbarade sig tre gånger i en dröm för en from man vid namn Mercurio. Hon berättade att de takbalkar som behövdes just då var på väg in i hamnen. Biskopen var först skeptisk, men när stadens kyrkklockor plötsligt började ringa av sig själva mitt i natten sprang folket ner till hamnen.
  • Miraklet: Där fann de en herrelös flotte gjord av 31 stora, grova tallstockar (av Aleppo-tall) som flöt på vattnet, och ovanpå dem vilade den heliga ikonen.

Sammanfattning i målningen​

Till höger i din bild ser du män som arbetar febrilt med att bära upp de tunga träbalkarna på land, medan prästerskapet håller en högtidlig mässa framför ikonen som just lyfts av flotten.

Tack vare dessa stockar kunde katedralens tak färdigställas. Än idag firar Monopoli detta mirakel två gånger om året (i december och augusti) genom att en kopia av ikonen förs in i hamnen på en timmerflotte under en storslagen procession. Om du besöker katedralen i Monopoli idag kan du faktiskt fortfarande se några av de bevarade, träbalkarna utställda i ett av sidokapellen. (Slut citat)

Min anmärkning:
I allt väsentligt så stöder denna AI-text den berättelse vår kunniga guide gav oss på plats. Både stockarna och helgon-bilden går att se än idag vid huvudaltaret precis som originalet av tavlan som står alldeles till höger nedanför altaret.

1781190842855.jpeg

Madonna Odigitria är också Monopolis fiskares speciella skyddshelgon, som visar dem vägen över havet. Här syns muralmålningen med Madonnan ovanför den lilla porten som leder ner till den gamla fiskehamnen.

En jämförelse av molnmodellen Google Gemini 3.5 Flash med de lokal modellerna Google Gemma 3 och 4 12b.

Jag körde samma enkla promptning med dessa båda lokala modeller och ingen kunde relatera till själva katedralen i Monopoli med hjälp av bildtolkningen av tavlans motiv, utan trodde att den låg i Gallipoli respektive på Sicilien. De fixade inte heller helgonberättelsen.

Gemini Flash tolkade bilden på målningen och kunde med hjälp av den RELATERA korrekt både till helgon-legenden och till katedralen nedan. Google har pekat på att de större Gemini-molnmodellernas styrka är bl.a. just deras bättre förmåga att relatera till annan relevant data som de lokal Gemma-modellerna alltså har problem med att göra. De har mycket svårare med att knyta ihop sammanhangen.

1781188698655.jpeg

Idag finns ännu inget stöd i iMatch för den idag bästa modellen jag tror vi har för bildanalys och bildtolkning, som just är Gemini 3.5 Flash men förhoppningsvis är det på G då Photools är medvetna om önskemålen. Inte heller Gemma 4 12b är ännu tillgänglig.

Senast ändrad:
Hur faktakollar du svaren du får från ai-verktygen? Eller litar du fullt ut på att allt är korrekt?

ANNONS
Götaplatsens Foto