Annons

Hjälp sökes: hur matar jag ut film ur filmkassetten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag hoppas någon kunnig på analogt foto där ute kan hjälpa mig:

Jag fotade cirka 6-7 bilder med min gamla analoga Pentax när jag sen till min fasa märkte att filmen lossnat ur spolen och inte matades fram längre. Jag snurrade då tillbaka hela filmen i kassetten för att sen göra ett nytt försök att mata i rullen, men då hela filmen var tillbakarullad kom jag inte åt den yttersta änden och får därmed inte tag i filmen.

Kan jag på något sätt snurra fram den yttersta delen på filmen ur kassetten, så att jag sen kan mata i filmen i kameran igen? Min tanke är att sen ta 6-7 foton med linsskyddet på och hoppas att fotona där bakom är intakta. Om det spelar någon roll fotar jag med 35mm Portra 400.

Mycket tacksam för all hjälp!

Felix
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag vet inte hur kassetten till Porta 400 ser ut. På min analoga tid fanns det i princip två typer av kassetter, de som var hopklämda längs kanterna upptill och nedtill (Kodak Tri-X m fl vill jag minnas) och de som hade en svulst längs kanten på locken och en motsvarande buktning längs själva kanten på sidorna (Ilford sv/v och Agfa dia t ex). Dessa var enkla att öppna genom att helt enkelt klämma ihop höljet varpå locken kunde lossas, filmspolen plockas ut och sättas tillbaka. Tri-X-typen fick man helt enkelt vränga upp i öppningen där filmen skall komma ut och sedan skala av plåten. Dessa var således omöjliga att återanvända.
 
Tackar Michael! Min utmaning i detta fall är att jag inte har något mörkerrum att tillgå, så jag vill försöka undvika att få ljus på filmen genom att öppna locket utan vill helst bara mata ut en liten bit av rullen igen för att sen fortsätta fota med den.
 

martley

Aktiv medlem
Vad jag minns så kunde man till att börja med på min kamera ställa in den så att den inte drog in hela filmrullen i kassetten när filmen spolades tillbaka, utan den lämnade en slatt motsvarande den som sticker ut när man köper en ny filmrulle.

Sen går det, om man är försiktig, att öppna kassetten och sedan återförsluta den igen. Det kanske krävs lite vana för att det inte ska läcka in ljus. En metod att undvika detta är att öppna och stänga kassetten och därefter lägga in den i kameran när man befinner sig i totalt mörker. Och motsvarande försiktighet behöver förstås iakttas när man sen ska ta ur filmen ur kameran.

Jag för mig att det fanns ett speciellt verktyg för ändamålet, det var en tunn böjbar plåt, lika bred som filmrullen och med små hakar i kanterna som hakade i hålen i filmrullen. Man stack in verktyget i spåret för filmen i kassetten och liksom "fiskade" ut änden på filmrullen
 

laha

Aktiv medlem
Jag har en filmutdragare som funkar alldeles utmärkt. Man sticker in den genom kassettöppningen och snurrar på spolen. Det finns säkert någon beskrivning på youtube.
Ser man på! Testa det här
Du kan använda ett spelkort som du klipper i halvor på längden.
Lycka till
 

nyanders

Aktiv medlem
Lite taskigt läge, om du inte lyckas få ut filmtungan ur kassetten så är det nog bara att lämna in för framkallning.
Beroende på värdet av de redan tagna bilderna så kan man ju använda olika typer av metoder/våld för att lyckas.
 

Cygni

Aktiv medlem
När det hände mig på den analoga tiden så brukade jag bara vrida spolen åt motsatt håll till flärpen kom ut. Fungerade 9 av 10 gånger. Då körde jag mest med tri-X som var gjorda av plåt. Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet å framkalla filmen. Hoppas du lyckas på ena eller andra sättet.
 

Andy_Green

Aktiv medlem
Tri-X kassetter brukade man ju öppna med en vanlig ölöppnare. Om man är lite försiktig går det alldeles utmärkt att sätta ihop dom igen. Fast det krävs ju att det är mörkt, badrum, garderob eller liknande duger utmärkt...😊😊
 

FiCa1

Aktiv medlem
Jag vill minnas att dubbelhäftande tejp på en tunn bit kartong funkade. Förde in tejpänden i kassetten och med lite joxande fastnade filmänden på tejpen så att den följde med ut när man drog lite lagom sakta. Lycka till.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
ANNONS