Annons

Filmen gick av - går ej att spola tillbaka

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!

har fotat med min Olympus 35RC. När jag fotat den första rullen på semestern, vevade tillbaka filmen och sedan öppnade luckan hade filmen lossat från rullen och det gick ej att spola tillbaka (antagligen råkade jag veva åt fel håll när jag fotat klart och filmen matades ut ur rullen).

När jag skulle veva tillbaka nästa färdigexponerade film ochj öppnade luckan hade filmen gått av - jag tror att jag "glömde bort" att det satt en film med 24 bildrutor och fortsatte mata fram filmen.

Tredje rullen gick ej att veva tillbaka heller. Filmen ser ut att vara korrekt monterad, men den går inte att veva tillbaka när jag snurrar på reglaget... vad är fel?

Går det att rädda de filmrullar jag inte lyckades veva tillbaka in i "filmhuset"?

Tack på förhand.

Mvh,
Anders
 
Om du öppnade kameran i dagsljus så är det troligt att de blivit överexponerade, möjligtvis att några av de först tagna rutorna har klarat sig..
 
Man känner ganska tydligt när filmen tar slut och man försöker dra fram. Det är inte alltid filmen går av om man tar i, utan det händer att man bara river sönder perforeringen i kanten, när tandhjulet roterar när filmen sitter fast; det beror på hur den är fäst vid spolen inne i kassetten.

Och som Melker skriver, man måste frikoppla tandhjulet för att kunna dra tillbaka filmen. Annars går det inte att veva tillbaka, och filmen går av invid spolen, om den är fäst med en liten tunga där, och om den är tejpad vid spolen, river man upp perforeringen när man drar den över tandhjulet utan att ha frikopplat det.

Och tandhjulet, som du ser rätt tydligt till höger när du laddar filmen, där du alltid ska se till att det hakar i på båda sidor och filmen är sträckt när du laddar kameran, det frikopplas med knappen i kamerans botten, den som sitter i en liten fördjupning. Man måste trycka in den knappen innan man börjar veva för att dra tillbaka filmen.
 
Man känner ganska tydligt när filmen tar slut och man försöker dra fram. Det är inte alltid filmen går av om man tar i, utan det händer att man bara river sönder perforeringen i kanten, när tandhjulet roterar när filmen sitter fast; det beror på hur den är fäst vid spolen inne i kassetten.

Och som Melker skriver, man måste frikoppla tandhjulet för att kunna dra tillbaka filmen. Annars går det inte att veva tillbaka, och filmen går av invid spolen, om den är fäst med en liten tunga där, och om den är tejpad vid spolen, river man upp perforeringen när man drar den över tandhjulet utan att ha frikopplat det.

Och tandhjulet, som du ser rätt tydligt till höger när du laddar filmen, där du alltid ska se till att det hakar i på båda sidor och filmen är sträckt när du laddar kameran, det frikopplas med knappen i kamerans botten, den som sitter i en liten fördjupning. Man måste trycka in den knappen innan man börjar veva för att dra tillbaka filmen.

Tack för svaret. Jag ska prova med en ny rulle så får vi se hur det går. Jag har fotat med 3-4 rullar innan "snedstegen" utan problem - antar att jag glömde film rewind-knappen.
 
Tack för svaret. Jag ska prova med en ny rulle så får vi se hur det går. Jag har fotat med 3-4 rullar innan "snedstegen" utan problem - antar att jag glömde film rewind-knappen.

Men om man inte trycker ner rewind-knappen borde det ju märkas att det går tungt? Att man får ta i och att man då känner hur det släpper när filmen går av?
 
ANNONS