Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp! tamronobjektiv krånglar

Produkter
(logga in för att koppla)

loppjensen

Ny medlem
Hejsan, köpte ett nytt tamron 150/600 objektiv till min gamla nikon kamera, var ut och prövade det idag allt var frid och fröjd och jag var jätte nöjd!
Tills jag kommer hem, då går det knappt att "zooma" , det går jätte trögt! Någon som vet vad som kan ha hänt?
Det kan inte vara nå yttre våld, jag är då jätte försiktig med det.

Men nu har jag lite smått panik att det gått sönder, när jag fick hem det igår :(

Mvh Louise
 

loppjensen

Ny medlem
Kan det finnas en spärr på objektivet som låser zoom, titta på de olika knappar som finns
Jo det finns, men den är liksom av eller vad man ska säga. Det går ju att zooma, men man får ta i för kung och fosterland, knappt så jag orkar vrida och vill inte pröva för mycket ifall man har sönder något. Och som sagt så var det inte så när jag var ute och prövade objektivet på fm.
 

Astacus

Aktiv medlem
Har själv samma optik (version 2) till just Nikon. Skickade i veckan in det på service för andra gången. Inte samma fel som du råkat ut för (i mitt fall autofokusen som kollapsar fullständigt) men det verkar ju som att de har lite problem med kvalitetskontrollen. Den goda nyheten är dock att servicen är extremt snabb och kostar ingenting, jag har bägge gångerna ringt Cyberphoto och fått en fraktsedel mailad till mig så inte ens frakten kostar.
Se till att registrera objektivet så att du får Tamrons 5-årsgaranti.
Låter som att zoom-spärren är trasig och inte släpper låsningen.
 

loppjensen

Ny medlem
Har själv samma optik (version 2) till just Nikon. Skickade i veckan in det på service för andra gången. Inte samma fel som du råkat ut för (i mitt fall autofokusen som kollapsar fullständigt) men det verkar ju som att de har lite problem med kvalitetskontrollen. Den goda nyheten är dock att servicen är extremt snabb och kostar ingenting, jag har bägge gångerna ringt Cyberphoto och fått en fraktsedel mailad till mig så inte ens frakten kostar.
Se till att registrera objektivet så att du får Tamrons 5-årsgaranti.
Låter som att zoom-spärren är trasig och inte släpper låsningen.
Okej, köpte mitt på Rajala pro shop, får höra av mig till dom så får dom lösa det.
tack för svar :)
 

gunte

Aktiv medlem
Skulle tro att låset är på med ringen, ser du en vit rand är det på, går att dra ringen fram och tillbaka..Står i bruxen..
 

zosma

Aktiv medlem
Jag har G2. Om man flyttar zoom ringen framåt så är låset på och då går det trögt att zooma.
 
ANNONS