Annons

Hjälp till hemmastudio! Porträtt/helkropp/halvkropp

Produkter
(logga in för att koppla)

ZandraJ

Medlem
Jag har ett rum i källaren som jag ska göra till en studio. Jag behöver eran hjälp hur jag ska göra för att få den relativt billig till en början men ändå flexibel. Jag vill kunna ha både svart och vit bakgrund. Vill dels kunna ta mörka bilder (typ low key) men även ljusa bilder med vit bakgrund. Utrustningen jag har just nu är Canon eos m+kitobjektiv+50 mm/1,8+stativ, Canon speedlite 430ex ii, paraply 80 cm+stativ och ettl kabel.

-Väggarna: är för tillfället gula, antar att jag bör måla dom vita? Matt färg eller spelar det ingen roll? Eller ska dom vara svarta så att inte ljuset studsar hursomhelst? I ena kortsidan på rummet tänkte jag hänga upp tyg i gardinstänger så man kan byta bakgrund. Fungerar det med velour tyg från jysk?

-Utrustning: Jag ska beställa reflexskärm och en softbox. Behöver jag 2 softboxar om jag ska kunna ta både porträtt/hel och halvkropp? Det blir ju väldigt dyrt, Eller funkar paraply till helkropp utan att sprida ut ljuset överallt och hursomhelst? Sen vill jag ha bakgrundsljus också, vet ni någon billig lösning till bakgrundsljus? Man bör väl inte blanda tex en bygglampa med blixtljus? Plus att dom blir ganska varma. Kanske bara börja spara till en till blixt eller? :/

Gör en räd i myrornas blixtlåda samt objektivhylla och köp en drös fjärrkontroller på ebay.

Sha du ha skirt tyg som bounce är det värt att experimentera att använda dom som softboxar också.
Särskilt om det är ett litet rum.

En 50 räcker långt särskilt på en M men du vill kunna gå närmare för att ställa saker runt den/det du tar bild på (ex. en 135 kan du i stort sett be personen hålla ett paraply.)

Experimentera med olika material, tänk på att bara för att du kan måste du inte köpa det.

Wellpapp och alutejp räcker mycket längre än en ospecifierad blixtlåda som nästan alltid föredrar/vill ha en strobe typ alienbee eller motsvarande.

Tänk också på att desto mindre yta du använder vid själva fotot desto mindre belysning behövs också.

Mindre ljus är nästan alltid att föredra även vid highkey om du inte har ett dyrt ND som låter dig skjuta vidöppet.

Har du dock ett fönster om så bara ett ventilfönster som vätter åt fel håll är mycket jobb redan gjort.

ANNONS
Götaplatsens Foto