Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, Tokina 80-200/2.8 ATX något att ha????

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Tokina 80-200/2.8 ATX är detta ett objektiv att satsa på. Har hittat ett begagnat för 3500 kr. Någon som har någon efteranhet. Någon som vet var man kan hitta en bild på gluggen?

Tacksam för svar, måste bestämma mig på måndag.
/Jesper

Begagnatpriser

Nikon 80-200/2,8 ED ligger på mellan 3000-5000 beg.
Nikon 80-200/2,8D ED ligger på mellan 5000-7000 beg.
Nikon 80-200/2,8D AFS ligger på drygt 10 000.

Canon ligger högre i pris och jag har hört att det är problem med Canons reservdelar till just gamla 80-200/2,8. Canons är ju annars 70-200.

Andra märken vet jag inte.

Nej nu missförstår du mig Jesper.

Jag menar varken att man ska eller inte ska köpa.
Inlägget är bara en information om vad Nikon original kostar beg.

Hoppas att ngn annan kan hjälpa dig med Minolta.

Annars ska väl Tokinas ATX-serie vara deras bästa.

Hej, jag har en Tokina 80-200 AF SD, kommer inte ihåg om det även var med APO, för Nikon. Objektivet finns i några versioner. Det är mycket stadigt byggt med en mycket stadigt stativfäste. De optiska kvaliteten är tillräckligt bra. En stor fördel, såsom jag upplever det, är att zoomringen och fokusringen är separata. Jag har även använt det på en icke-AF-kamera med gott resultat/handhavande. De negativa aspekterna är att det är något tungt samt att autofokusen är något slö. AF-motorn ska dra runt hela det främre linspaketet vilket är tungt vilket gör den något slö.

Här är en bild på objektivet:

http://server2039.virtualave.net/canadar2/Equipment/Tokina_80-200_ATX_SD.jpg

Här är flera personers åsikter om objektivet:

http://www.photographyreview.com/PRD_83630_3128crx.aspx

/Erik

Jag hade det objektivet ett tag, var rätt nöjd med det för priset, (betalade ca 2400:)
Af:en är liiite slö, men inte oanvändbar.. skärpan och kontrasten är helt ok..
Sålde mitt endast pga att jag var ute efter lite längre brännvidder..

Jesper71 skrev:
Tokina 80-200/2.8 ATX är detta ett objektiv att satsa på. Har hittat ett begagnat för 3500 kr. Någon som har någon efteranhet. Någon som vet var man kan hitta en bild på gluggen?

Tacksam för svar, måste bestämma mig på måndag.
/Jesper

Nej, köp inte detta för 3500Kr. Dessutom är det inget bra bildkvalitet, får dåliga resultat på MTF tester. Tokina SZ-X 200 80-200mm är bättre och mindre än hälften så stort.

Har sett ett liknande begagnat i en fotobutik som dom sålde för 995.

Detta gäller om du menar det manuella objektivet. AF objektivet är värt att köpa.

Vet inte om du köpte det eller inte. Är bara nyfiken om ev. problem med kompabiliteten med D7:an. Har själv en D7:a och till den har jag ett Tokina ATX 100-300/4.0 och har problem med att kameran "fryser" och stannar till ibland. Har försökt hitta en lösning, men ingen har ju argenturen i Sverige för Tokina för tillfället vad jag vet. det som krävs är en enkel uppgradering.

Hör gärna av dig om du har nyttig information. (gäller alla naturligtvis).

/Kenneth

Jo, jag köpte objektivet men har inte hunnit ta så många bilder än. Jag har dock testat det men jag får inte någon frys effekt utan jag tycker att det fungerar utmärkttill min D7:a. Jag hör av mig om det dyker upp några konstigheter.

Kolla med Minolta i Solna om dom kan uppdatera mjukvaran till dig? Har du kollat objektivfattningen, det är inte så att det bara är dålig kontakt...Har hört att det kan ärja på koppar kontakterna på äldre gluggar.

/J

ANNONS
Götaplatsens Foto