Om man tycker att 16-85:an är fantastisk så gör man och det är en subjektiv åsikt som jag inte tänker ifrågasätta. Jag hade 16-85 ett tag och tycker att det var helt OK, inte mer. Framförallt byggkvaliteten var ett rejält lyft från 18-55. Min uppfattning om den gluggen är att den är prisvärd om man hittar den till ett bra pris begagnad (max 3000 kr), men är på tok för dyr ny. Men som sagt, många håller inte med om det.
Jag vill slå ett slag för Tamron AF 17-50/f2.8 SP XR Di II LD Aspherical (gamla modellen utan VC), som nog är det mest prisvärda objektiv jag någonsin ägt (inte bästa men mest prisvärda). Köpte det begagnat för 2000 kr. Inte världens bästa byggkvalitet, men helt OK. Däremot skarp som tusan, fin kontrast och fina färger. Ganska litet zoomomfång (jämfört med 16-85 och 17-70), men det brukar normalt innebära bättre optiska egenskaper. Den bild som jag sålt som gett mest med pengar var tagen med D7000 och Tamron 17-50! Kanske komplettera med ett begagnat Nikon 85/1.8 D som också går att hitta billigt (runt 2000 kr)?
(Vid närmare eftertanke är det begagnade Nikon 28-105mm f/3.5-4.5 AF-D som jag hade till en D700 det mest prisvärda objektiv jag ägt, sen kommer Tamronet!).