Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielL2

Avslutat medlemskap
Jag har nu suttit å kolla på olika kamror som jag tänkte ha för filma
såklart är det då inom en budget som jag kan betala men vet inte vilken jag ska köpa

kamera 1: Sony DSC-HX60B
kamera 2: Sony DSC-WX350
kamera 3: Panasonic DMC-FZ82
kamera 4: Nikon COOLPIX B500

det jag ska filma är exploring och småa scretcher för youtube.
så jag vill gärna få tips på vilken som ger bäst ljud och bild för pengarna

Ska du bara filma med kameran?
För att få bra ljud så hade jag nog satsat på en extern ljudkälla, och vad är din budget?

är runt 3500

men jag har kollat på många vloggar med dessa kameror (förutom hx60b för de finns bara den andra verson som vlog på youtube)

å både nikon och sony wc350 har jätte bra mic ljud inbyggda men det är bara nikon som har 60 fps om jag minns rätt när jag läste om kamerana

men jag ha även valt dessa pga dem är inom min budget

den du gav var helt utanför min budget.
sen bad jag om hjälp på dem kameror som jag skrev upp.
för dem jag skrev är inom min budget och visst jag kan lita mig på vloggarna som jag har jämnfört med.
så i mitt svar varför ska forum finnas när man inte får riktigt förslag på saker som man skriver upp om för jag skrev 4 olika kamror å jag fick inge svar om just dem

den du gav var helt utanför min budget.
sen bad jag om hjälp på dem kameror som jag skrev upp.

My bad. Om du bara skall videofilma hade jag dock valt en filmkamera så därför gav jag förslag på just en sådan. Din budget angav du inte i ditt första inlägg.

så i mitt svar varför ska forum finnas när man inte får riktigt förslag på saker som man skriver upp om för jag skrev 4 olika kamror å jag fick inge svar om just dem

Än så länge är det bara jag som svarat i den här tråden och jag har ingen erfarenhet av dessa kameror du rabblat upp. Då får du vänta in att någon annan ger ett bättre svar. Adjö.

det är typ nada som använder filmkameror länge vad jag sett alla jag sett använder sig av kompakt eller systemkameror för filma men jag får lita mig på youtube då

...å både nikon och sony wc350 har jätte bra mic ljud inbyggda....
Nej det har dem inte, men för din budget så är det som det är.
Troligtvis får du mycket bättre ljud om du kopplar en mick/mygga rakt in i datorn o sen synkar ljudet i redigeringen.
När jag filmar så använder jag helst filmkameror. DSLR är i b-laget när man måste lita på AF, men manuell fokus så funkar DSLR fint. Sen finns det undantag med DSLR och AF med ngn Canon o Sony. Hur bra de är vet jag inte, har aldrig provat.

Glöm inte att bra ljud är mycket viktigare än bra bild, framförallt om någon skall orka lyssna.

Sen att du inte får så många svar.... Det beror nog mest på priset på prylarna du frågar om. Det finns helt enkelt inte så många användare av den prisklassen här.
Min zoom h4n kostar 2000, det hade ätit upp ästan hela din budget.

Jag har aldrig tittat på priser på myggor men jag tror inte de är så dyra.
Och med ljud kan man konstatera EN sak, desto närmare micken är ljudkällan desto bättre ljud får du.

hade en film kamera förut men ljudet å bilden va värdelös på den så jag skaffade en sony HX60B och ljudet å bilden var kristalklar
sen vloggarna jag tittat på så har ingen en mic fluga eller något till kamerana för dem har fått kristalklara ljud

sen vill ja inte heller ha en hero för det är samma där då för kollat på vloggar på hero5 å mic ljudet är värde lös på den låter som en burk som dem pratar i.

konstigt du säger dem är inge bra medans andra säger annat? för kollar man på vlog på alla förutom HX60B eftersom ingen har den på vlog

för det jag ska filma är exploring så där är då mic å bild rätt viktigt och något som är liten å lätt att bära för tror inte du vill gå med en film kamera som väger mer än en kompakt kamera

sen kom inte å säg att vloggers sitter med fluga gömd när till och med nybörjarvloggare sitter med dessa kameror och får lika kristalklar ljud för vlogger är ljudet viktigt så varför då dessa kamror med i deras listor jo pga av ljudet är kristalklara men det är som vanligt med dessa forum

övarklassade som ska överklassa jämnt men ja jag litar nog mer på vlogger om jag ska vara ärliga än dem som sitter med en kamera för flera tusen

sen DSLR är inte b-laget till och med tv program anvädnder sig av DSLR kamror så B-slag är bs

hade en film kamera förut men ljudet å bilden va värdelös på den så jag skaffade en sony HX60B och ljudet å bilden var kristalklar
sen vloggarna jag tittat på så har ingen en mic fluga eller något till kamerana för dem har fått kristalklara ljud

sen vill ja inte heller ha en hero för det är samma där då för kollat på vloggar på hero5 å mic ljudet är värde lös på den låter som en burk som dem pratar i.

konstigt du säger dem är inge bra medans andra säger annat? för kollar man på vlog på alla förutom HX60B eftersom ingen har den på vlog

för det jag ska filma är exploring så där är då mic å bild rätt viktigt och något som är liten å lätt att bära för tror inte du vill gå med en film kamera som väger mer än en kompakt kamera

sen kom inte å säg att vloggers sitter med fluga gömd när till och med nybörjarvloggare sitter med dessa kameror och får lika kristalklar ljud för vlogger är ljudet viktigt så varför då dessa kamror med i deras listor jo pga av ljudet är kristalklara men det är som vanligt med dessa forum

övarklassade som ska överklassa jämnt men ja jag litar nog mer på vlogger om jag ska vara ärliga än dem som sitter med en kamera för flera tusen

sen DSLR är inte b-laget till och med tv program anvädnder sig av DSLR kamror så B-slag är bs
Vad en Vlogger är vet jag inte.
När jag jämför inbyggd mick i D800 och Zoom så förlorar D800 definitivt.
Men jag är lite kinkig med ljudet när jag filmar konserter.

Good enough är smart, så då räcker väl det du har tittat på.
Att DSLR används till TVproduktion är för att kamerorna är billiga jämfört med annat. Inte för att de är bättre. Även TV har en budget. .... good enough....

aja jag letar vidare på en annan sida som kan ge tips för denna sida verkar vara helt död

Ett tips om du vill ha svar på din fråga är att rubriken är beskrivande. Uppenbart lockar inte rubriken "Hjälp" till läsning.

Hoppas du hittar en bra kamera, jag kan tyvärr inte tillföra något väsentligt i frågan.

"Vlogger" är en person som gör videobloggar ... ;-)

/Sven

Jag gjorde mig besväret att kolla på youtube vad för Equipment två vloggers använder sig av och då dök det fram att killen och tjejen kör med en Zoom H1 Microphone, Inte kamerans inbyggda ljud. Denna kan man även koppla till en mygga vilket de även gjorde ibland.

ANNONS
Götaplatsens Foto