Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälper stativ vid korta slutartider?

Produkter
(logga in för att koppla)

laan

Aktiv medlem
Jag har funderat på det där med rörelseoskärpa, och stativ och korta slutartider..

Mina funderingar rör sig mest om fågelfoto med brännvidder mellan 300-400mm.

Om vi säger att man fotar fågel med slutartid på 1,5- 2 tusendels sekund, vinner man något i skärpa på att använda ett stativ?

Tycker oftast att jag ligger runt dessa tider, för att inte fågeln ska hinna röra sig allt för mycket, och funderar därför på hur mycket det finns att vinna på att fota med ett rejält stativ istället för frihand eller monopod.

Tacksam för alla funderingar!

Lider du inte av Parkinsson så ska det nog gå bra!
Själv tycker jag man är mer noggrann med kompositionen när man använder stativ,men till fågelfoto hinner man ju oftast inte vela så mycket!

laan skrev:
Jag har funderat på det där med rörelseoskärpa, och stativ och korta slutartider..

Mina funderingar rör sig mest om fågelfoto med brännvidder mellan 300-400mm.

Om vi säger att man fotar fågel med slutartid på 1,5- 2 tusendels sekund, vinner man något i skärpa på att använda ett stativ?

Tycker oftast att jag ligger runt dessa tider, för att inte fågeln ska hinna röra sig allt för mycket, och funderar därför på hur mycket det finns att vinna på att fota med ett rejält stativ istället för frihand eller monopod.

Tacksam för alla funderingar!
Jag tror att stativet ur teknisk synvinkel egentligen alltid är att föredra. Bilderna blir skarpare och mer toleranta för efterförstoring. Men ett stativ kan också innebära att du helt enkelt inte hinner med att ta en bild som du skulle hunnit, om kameran hanterats på fri hand.

vid icke flygande fågel, tex en fågel som simmar i en sjö, så brukar jag försöka ha stativ eller åtminstone ett enbens, men på flygande fågel så har jag stora problem med att hinna få stativet att stå på ett bra sätt, och eftersom man ändå måste följa med fågeln hela tiden, så käns det inte som man får det där riktiga stödet av stativet..

men det var just det, om det kan ge den där lilla extra skärpan, eller om det är fotografen som avgör det genom skicklighet =)

På flygande fågel kan du möjligen få en aning bättre skärpa med t ex ett Wimberley-huvud om allting stämmer, men det blir lätt begränsande, vilket gör att de flesta fotograferar på frihand. Oftast är det ju viktigare att hinna svinga med och få bilden, än att uppnå den yttersta stabiliteten. Snabba slutartider i kombination med en jämn sving brukar ge bra skärpa även på frihand. Videohuvud är ett något trögare alternativ till Wimberley. Kulled har jag aldrig lyckats använda med långa telen och snabba motiv.

På långsammare djur, såsom simmande fåglar, kan du vinna ytterligare skärpa med stativ, även vid 1/1500-1/2000.

/Pontus

Pongu skrev:
På flygande fågel kan du möjligen få en aning bättre skärpa med t ex ett Wimberley-huvud om allting stämmer, men det blir lätt begränsande, vilket gör att de flesta fotograferar på frihand. Oftast är det ju viktigare att hinna svinga med och få bilden, än att uppnå den yttersta stabiliteten. Snabba slutartider i kombination med en jämn sving brukar ge bra skärpa även på frihand. Videohuvud är ett något trögare alternativ till Wimberley. Kulled har jag aldrig lyckats använda med långa telen och snabba motiv.

På långsammare djur, såsom simmande fåglar, kan du vinna ytterligare skärpa med stativ, även vid 1/1500-1/2000.

/Pontus

Tackar!
Ett Wembley får väl ses som rejäl overkill i mitt fall, så det får bli frihand på flygande i fortsättningen med.

Får försöka mig på att vara mer nogrann med sjöfågel dock..

laan skrev:
Får försöka mig på att vara mer nogrann med sjöfågel dock..
Allt beror ju på tillämpningen! Oftast krävs ju inte den yttersta extremskärpan, utan det blir bra även i stort tryck om skärpan är någorlunda och man höjer skärpeintrycket en aning med oskarp mask eller liknande. Men visst är det kul att öppna en bild i 100% och se vartenda litet fjun i fjäderdräkten!

/Pontus

kulled och tungt tele är en mardröm, även med en rejäl kulled till storformat så blir vridmomentet för starkt och den kryper efter man försökt låsa. Att sikta in sig är även som kirurgi med machete.

Fredrik Calabrese skrev:
kulled och tungt tele är en mardröm, även med en rejäl kulled till storformat så blir vridmomentet för starkt och den kryper efter man försökt låsa. Att sikta in sig är även som kirurgi med machete.
Att sikta in kompositionen rätt kan vara svårt, men att kulleden flyttar sig går att åtgärda, Testa en RRS BH55 den låser verkligen utrustningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto