Annons

"Hjärnsläpp"! Vilket program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har köpt ny dator med Vista och ska nu gå in på Canon:s sida för att hitta programvaran för överföring av bilder från min Canon 20D.

Men jag har helt glömt vad programmet heter som jag ska använda..... *pinsamt*

Min fru har även städat undan instruktionsboken så den hjälper mig inte heller......

Är det:

11. Canon Camera USB WIA Driver for Windows Vista (6.0.0)

Compatibility: Operating system(s): Windows Vista 32bit Language(s): English

Eller är det något annat program?

Märkligt att jag kan glömma detta trots att jag nog öppnat programmet på min tidigare dator 1000 ggr....

Någon vänlig skäl som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

Digital Photo Professional, om du skall fixa raw kanske.

Men på canon finns inga fullständiga installationer, utan bara uppgrade.

Dessa går att installera om man micklar lite, sök lite här i så fall.

Roine

alla tre. Men TWAIN är den du behöver för att kunna överföra via USB från kameran. Vad jag minns så måste du först installera från den CD som medföljer, sedan kan du uppgradera från nätet, dvs det är endst "upgrade" som kan laddas ner. Men jag kan ha fel.

Om det bara är själva överföringen du är ute efter så behöver du inte installera någonting alls. Plugga in kameran så hittar Vista den automatiskt. Du kan välja att låta Vistas guide föra över bilderna eller att visa kamerans minneskort och göra det "manuellt".

Om du skjuter RAW så kommer Vista automatiskt guida dig till Canons hemsida där du kan ladda ner mjukvara för att kunna se RAW filerna direkt i Windows Vista.

Hur vet jag detta? Jo jag testade just med en testdator som kör Vista. Den hittade min Powershot A710 IS och även min 400D. Den senare laddade jag ner RAW plugin till och det funkar att titta på RAW direkt i Vista.

Lycka till.

Mvh
Anders

Tibor skrev:
alla tre. Men TWAIN är den du behöver för att kunna överföra via USB från kameran. Vad jag minns så måste du först installera från den CD som medföljer, sedan kan du uppgradera från nätet, dvs det är endst "upgrade" som kan laddas ner. Men jag kan ha fel.
Just TWAIN drivrutinen kan du installera utan krav på tidigare installation, "bearbetningsprogrammen" är som du skriver uppdateringar som förutsätter att du har något (behöver inte vara samma) Canonprogram installerat från CD:n.

/Daniel

Men som jag sagt, man behöver normalt sätt ingen Twain drivrutin varken i XP eller Vista.

Plugga in kameran och se vad som händer!

Vista och EOS 5D

Fungerar utmärkt på 5D också om man ställer om "Communication" från "PC Connect" till "Print/PTP"

Vista hittade direkt och frågar snällt vilket program som skall föra över bilderna.

Tack alla :)

Jag provade att koppla in kameran direkt och mycket riktigt gick datorn ut för att leta efter drivrutiner. Men den hittade inga.

Så nu struntar jag i Canons:s program.... :)
Jag läser in bilderna med en kortläsare istället.

Tack än en gång för all hjälp.

Mvh
Bosse

Bozi skrev:
Tack alla :)

Jag provade att koppla in kameran direkt och mycket riktigt gick datorn ut för att leta efter drivrutiner. Men den hittade inga.

Så nu struntar jag i Canons:s program.... :)
Jag läser in bilderna med en kortläsare istället.

Tack än en gång för all hjälp.

Mvh
Bosse

Märkligt att Vista inte kunde hitta din 20D? Den hittar min gamla IXUS 400 utan problem. Nåväl, en kortläsare är det bästa alternativet tycker jag.

Mvh
Anders

hej igen
Nu kan jag inte vista, men på XP så syns bara jpg och inte raw filerna via operativystemets kamerastöd på Canons kamror av nyare snitt.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto