Annons

Hur ändra färginställning i PS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowball

Medlem
Hej.

När jag installerade Photoshop CS3 fick jag ett felmeddelande vad gäller färg, kommer tyvärr inte ihåg vad där stod, då det var ngn. månad sedan.
Problemet är att det inte finns något vitare än gulbeige.

Vet ngn. hur man typ nollställer eller ställer in detta rätt nu i efterhand?

Vill helst inte installera om eftersom jag gjort några funktionsmakron.

Färginställningarna finns i Edit-menyn om det är dem du letar efter. Heter logiskt nog Color Settings i engelsk version. Ctrl+Shift+K är väl kortkommandot.

Okej, tack.
Jag vet bara inte vad jag ska göra rent praktiskt?
Fick man kanske en .csf fil med sin skärm som man ska läsa in?

Okej, tack.
Jag vet bara inte vad jag ska göra rent praktiskt?
Fick man kanske en .csf fil med sin skärm som man ska läsa in?
Nej, knappast. Det finns dock ett antal färdiga varianter i menyn upptill, antalet varierar med om du har More Option framme eller inte.

Däremot kanske du fick med en .icc eller .icm-profil som du kan associera med skärmen i Windows (om du nu kör det och inte MacOS). Det bästa är dock att köra en kalibrering så att du får en riktig profil efter just din skärm. Photoshop visar bilden efter vilken profil som är standard/default för din skärm om du har färghanteringen påslagen. Om du har en dålig eller trasig profil är det risk för problem.

Vad gäller själva inställningarna så beror det lite på vad du vill ha. Jag kör som nedan men ibland byter jag till AdobeRGB istället för sRGB om jag så önskar. Det betyder ju inte att det precis passar dig dock.

Kolla också så att du inte har Proof Colors påslaget under View-menyn.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    51 KB · Visningar: 199
Hej.

När jag installerade Photoshop CS3 fick jag ett felmeddelande vad gäller färg, kommer tyvärr inte ihåg vad där stod, då det var ngn. månad sedan.
Problemet är att det inte finns något vitare än gulbeige.

Vet ngn. hur man typ nollställer eller ställer in detta rätt nu i efterhand?

Vill helst inte installera om eftersom jag gjort några funktionsmakron.

Låter som om du har en korrupt skärmprofil. Så en ominstallation skulle inte lösa problemet.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto