Annons

Hur är diaprojektorn jag råkat köpa på mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Råkade idag "snubbla" över en annons om en projektor med duk som var till salu för 600:-. Jag ringde på annonsen och åkte och tittade på den.

Efter att bara ha startat själva projektorn utan att ha kört några bilder så köpte jag den. Allt var i sånt otroligt skick.

Det är en Kodak Carousel S (150 W och 100mm objektiv) som är någonstans mellan 10 och 15 år gammal. Den har några år på nacken alltså, men är knappt använd. Saken är den att den rättmätige ägaren var avliden sedan 10 år tillbaka och det var hans bror som nu ville sälja den. Därför är slitaget minimalt eftersom den inte har använts på 10 år.

Jag har hört talas om "Carousel" och fått för mig att det ska vara hyfsade grejor. Det är en bastant sak med tillhörande duk, magasin, fjärrkontroll och en riktigt fin skinnväska med röd sammet på insidan. Fungerar allt som det ska så vore det ju toppen!!

Men som sagt..vad är det jag egentligen har köpt för mina 600:-? Är det en bra projektor så att man kan kalla köpet för ett kap rent av?

Mvh
Zippen

Jag har försökt leta efter den på nätet, men inte kunnat hitta just denna modellen. Jag tror att den heter Kodak Carousel S-AV 1000. Men är inte alls säker. Iallafall har jag sett att det finns en modell som heter så som är på 150 W och har ett objektiv på 100mm.

På objektivet står att läsa: "Carousel Projar 100mm..samt texten ISCO-GÖTTINGEN". Om det nu kan vara en ledtråd..!? :)

Förresten..ett diaprojektorsbord ingick också i priset. Ska se om jag kan få igång alltihop ikväll..

/Zippen

Jag vill bara säga grattis! Jag vet inte om priset är högt eller lågt egenligen, men jag har en äldre model och är helnöjd. Du kommer få mycket nöje med den hoppas jag. Faktum är att jag har 1,5 stycken. En utan objektiv som får vara backup ifall nått skulle hända.

/ johan

Tack Johan!

Det ska bli intressant att testa projektorn. Jag saknar dock instruktionshäfte för den. Kanske kan jag vända mig till dig om jag undrar över något? Är det okej om jag sänder dig mail i så fall?

Kul att du är nöjd med din Carousel. Det gör ju att jag nog inte heller ska bli missnöjd.. :)

Mvh
Zippen

En sak till undrar jag över..som är ganska viktig.

Det är småbildsdia jag har tänkt att köra och inte mellan- eller storformats. Den fungerar väl för det ändamålet eller är objektivet på 100mm anpassat för storformat?

Jag vet nämligen att ägaren tydligen fotograferade med en Hasselbladare. Så jag börjar fundera lite på om det kan göra någon skillnad på något sätt..!?

Mvh
Zippen

Carousel är för småbild och 100 mm är en småbildsbrännvidd så du kan vara lugn. Han körde nog inte enbart bladare. Eller så skar han ner sina dior till 4x4 :)

Tyvärr verkar det som halogenlampan är sönder eftersom den inte lyser. Är det speciallampa för just Carousel eller kan jag få tag på en 24V/150W lite "överallt"?

/Zippen

Jag har inte vågat skruva isär apparaten ännu för att få ut lampan...

Men av det jag kan se så liknar den båda exempeln som du visade upp. Det är typ en sådan iallafall. Men som sagt..jag vet inte riktigt hur jag ska få ut lampan utan att behöva skruva isär hela apparaten.

Så händig är jag! :)

/Z

Öppna den svarta luckan på sidan. Har du tur sitter det en extralampa där. Det gjorde det på exemplaret jag köpte för 50 :- utan optik på en loppis (och som numera J_Plupps äger)....

Hej Mattias!

Jag lyckades få ut lampan igår. Det behövdes inte skruvas alls som jag först trodde att jag skulle behöva. Bara till att ta ut linserna och med lite smidighet lyfta av halogenlampan (som satt fast ordentligt) från sitt fäste. Där satt ingen extra lampa, men däremot någon konstig metallbit som jag misstänker ska användas till skruven som sitter bakom den svarta luckan!?

50:- för en Kodak Carousel kan man väl säga är ett riktigt bra pris.. :). Men jag är grymt nöjd med tanke på alla tillbehör som jag fick till. Tex tre runda magasin som tillsammans kostar så mycket som jag gav för alltihopa, dvs 600:-. Samma sak för duken..en sådan hittar man knappast billigare än 800:- idag. För en ny alltså.

Dessutom så är tydligen hårda skinnväskor för Kodaks projektorer "svindyra". En ny skinnväska för Kodaks modernare projektorer ligger på 2800:- om jag inte sett fel. Har även sett ett begagnatpris för B-skick på den väska som jag fick till min Carousel. Bara den återigen 600:-!

Så jag är grymt nöjd även om jag inte helt har lyckats få igång projektorn ännu. Men jag räknar förstås med att det bara är lampan som krånglar och ingenting annat. Så ny lampa ska inhandlas här i eftermiddag.. :)

Tack för din hjälp ändå Mattias!

Ps. Lite nyfiken på vad du sålde din Carousel till J_Plupps för.. :)

Mvh Z

Senast ändrad:
ZipZap skrev:

Ps. Lite nyfiken på vad du sålde din Carousel till J_Plupps för.. :)

Eftersom vi är goda vänner, och jag inte behövde projektorn, fick han köpa den för samma pengar som jag betalade för den.

Jag kan tänka mig att det ligger en och annan Kodak Carousel S i nyskick nedpackade i skinnväskor i svenska garderober. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto