Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ömtlig är utrustningen (särskilt objektiv)

Produkter
(logga in för att koppla)

jonfor

Medlem
Hej hej!

Har precis införskaffat mig ett par nya objektiv. Fick med ett hardcase till det ena men till det andra (55-300mm, så ganska stort) fick jag endast en påse gjord i kraftigt tyg (filt, nylon, typ) och hård botten. Påsen är för liten för att kunna slutas kring objektivet, så linskyddet är blottat. Påsen påminner om den här: http://www.dustinhome.se/pd_5010166098.aspx

Jag betalade väldigt, väldigt lite för det hela och kunde inte kräva mer än det som bjöds, men räcker det som skydd för objektivet när det ligger någorlunda välpackat i en ryggsäck, eller skall jag leta upp ett hardcase? Jag har verkligen ingen uppfattning om hur ömtliga de är.

Tack för svar!

Vad menar du med "någorlunda välpackat"?

Lägg en handduk eller tröja runt så klarar gluggen det mesta. Skulle du sedan ta på dig tröjan får du bara se till att objektivet slår alltför hårt mot kaffetermosen när du cyklar downhill eller kör rallybil.

Alternativt kan du köpa ett Lowepro Lens case (en rund, polstrad liten väska) att lägga gluggen i och slippa släpa med dig en extra tröja.

Någorlunda välpackad är en väska där objektivet inte flyger runt och slår i termosen, eller hardcaset till det andra objektivet :)

Men om du menar att en tröja räcker som skydd känner jag mig trygg så som det är nu. Tack för svaret.

Dom flesta köper väl en kameraväska till sin utrustning, invändigt så har dom fack för kamera + flera objektiv mm.

/kent

Utrustning av bra kvalité klarar mer än vad man tror. Jag har varit ute och sett många tappa sin utrustning rakt i backen utan någon större fara.

En Holländare (när Kalmar mötte Feyenoord) välte sin mkIII med fast 400mm/2.8 som satt på ett enbenstativ rakt i backen (asfalt). Han såg väl inte så nöjd ut och jag antar att orden som han uttalade inte var de vackraste men han fortsatte fotografera i alla fall.

Är man orolig skall man givetvis se till att skydda dem. En handduk virad runt ett objektiv hjälper bra

Dom flesta köper väl en kameraväska till sin utrustning, invändigt så har dom fack för kamera + flera objektiv mm.

/kent

Jo. Men jag kan förstå frågan. Är ofta själv i situationer där jag vill ta med kameran men inte vill asa med mig ännu en väska. Man skulle givetvis kunna köpa ytterligare en kameraväska som har extra utrymme för vanliga prylar också. Såna finns ju. Men dels kostar de ju ännu en bunke pengar(betydligt mer så än en vanlig påkostad ryggsäck) och dels är det väldigt svårt att hitta en som passar perfekt för behoven. Dessutom tenderar dessa kombiväskor ha ett ansenligt utrymme för just kamerautrustning vilket iallafall i mitt fall är slöseri med utrymme. Detta samtidigt som vanligaprylarutrymmet är väl snål tilltaget.

Själv har jag två kameraväskor. En kameraväska till alla grejorna. I mitt fall en lowepro nova 4. En axelväska alltså. Sedan skaffade jag en zoomväska som bara rymmer kameran med objektiv på i princip. Denna väska lägger jag i min vanliga ryggsäck när jag hamnar i ovan nämnda situationer. En snabb, enkel och smidig lösning tycker jag. Skulle jag behöva ta med ännu ett objektiv, så använder jag de medföljande objektivväskorna och stoppar ner även den i min vanliga rygga. Själv är jag inte direkt rädd för stötar och dyl. Det som gör att jag gärna vill ha kamerautrustningen åtskild när jag lägger den i ryggan är snarare smuts/dammproblematiken. Och för att slippa vara rädd för stötar så är ju klädesplagg/handduk bra att vira runt. Bara det att det finns ju inget som dammar som kläder och handdukar...

Är det intern fokus på den gluggen? Rör sig frontlinsen när du FOKUSERAR?

Är det så, är ett hett tips att koppla om till manuell fokus innan du lägger den i väskan. Är AF inkopplad, och därmed kraftöverföringen till denna, är det lätt att man skadar autofokusen om man slår i framdelen.

I övrigt är det inget du behöver oroa dig för. Grejerna håller för mycket. Ju dyrare optik, desto hållbarare. I regel.

Aha. Då tror jag att jag förstår vad du menar. Så, har jag en glugg sittandes på kameran när jag packar ihop, slår jag av AF. Ligger objektivet löst är det inget att tänka på.

Korrekt? :)

Objektiv är mindre känsliga än fotografer :)

Jag har tappat objektiv i marken, slagit dem i väggar, stolpar, andra kameror och min egen armbåge -- tro mig, jag svor mycket högre än objektivet.

Jag köpte min AF-S 80-200 begagnad och billigt på Ebay. Skall jag döma av alla repor och märken på metallhöljet, det krökta stativfästet, det ihoptejpade motljusskyddet och den spräckta avståndsskalan så har det objektivet haft en lång och omväxlande karriär innan det flyttade in hos mig. Allt fungerade perfekt utom att zoomningen kärvade vid ungefär 135-150 mm. Fast sedan jag snubblade på ett helt oväntat trappsteg i Italien och drog hela härligheten i backen med en smäll så slutade det kärva. Billig reparation. Själv fick jag ett fult jack i knäet så än en gång var det 1-0 till utrustningen.

Jag har fotat i regn och snöyra utan att få något annat än lite imma emellanåt. Min stackars Sigma 30/1,4 blev under en regnig fotbollsmatch liggande i en vattenpöl vilket jag inte upptäckte förrän jag packade ihop. När jag kom hem skvalpade det runt vatten innanför frontlinsen och autofokusen vägrade. Men efter ett dygn i ugnen på lägsta effekt och med luckan på glänt så var vattnet borta och autofokusen fungerade igen.

Men visst kan objektiv gå sönder, har en kompis vars 18-200 fick en mindre flygtur som slutade i en sten -- det blev reparation. Men samma kompis hade då ett bra tag använt det objektivet och sin D200 vid grottkrypning med fukt, kyla, lera och ideliga smällar i fientliga stenar.

Utrustning man är rädd om håller längre och håller sin precision bättre. Men framför allt proffsgrejer tål mycket, mycket mer än man tror. Jag tycker Christer Lindhs härliga bild på Christer Dahlin säger en hel del:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/948193.htm

Man kan göra som jag gjorde. Tappade min Nikon F4 i ett filmbyte men hade så snabb reaktion att jag han fånga den innan den träffade marken. Dock satt tummen genom slutaren...

/KN

Aha. Då tror jag att jag förstår vad du menar. Så, har jag en glugg sittandes på kameran när jag packar ihop, slår jag av AF. Ligger objektivet löst är det inget att tänka på.

Korrekt? :)

Nu blir jag lite osäker. När man kopplar ifrån på ett objektiv med motorn i objektivet kopplas ju motorn ur fysiskt.
Jag bli osäker på vad som händer, rent fysiskt, när du kopplar ifrån motorn i huset.
En enkel fråga som besvarar situationen:
Känn på fokusringen när du har af påslagen. Går den att vrida? Om du kopplar ur af, går den då att vrida?

Går den inte att vrida med påslagen af, och den går att vrida med avslagen af, samt att främre linsen rör sig under fokusering, då är det bra att koppla ur af under transport.
Eventuella stötar går ju direkt via känsliga kugghjul om så är fallet.

Fokusringen går alltid att vrida, vid AF, MF och när kameran är avstängd, och den rör sig när kameran fokuserar. Jag är ju inte så gammal i gemet, men är det inte "standard"? Aktivera AF och sedan finjustera manuellt innan man tar bilden gör man ju rätt ofta.

Martin: det är sånt man vill höra! Nu är mina objektiv mest i plast, men de känns ju onekligen ganska solida. De har klarat sig i ryggsäcken i stadsmiljö hittils, skall ut till fukt och stampat lergolv snart. Får bli något av ett eldprov.

Senast ändrad:
Fokusringen går alltid att vrida, vid AF, MF och när kameran är avstängd, och den rör sig när kameran fokuserar. Jag är ju inte så gammal i gemet, men är det inte "standard"? Aktivera AF och sedan finjustera manuellt innan man tar bilden gör man ju rätt ofta.

Vet ju iofs bara hur canons fungerar. Det verkar vara en helt annan konstruktion på dina, så jag vågar inte svara mer på det.

Vet ju iofs bara hur canons fungerar. Det verkar vara en helt annan konstruktion på dina, så jag vågar inte svara mer på det.
Ja, det verkar vara helt annorlunda. Kör Pentax och som sagt, man kan alltid köra en manuell override med fokusringen efter autofokusen är klar.

Kolla bilder på Google och istället för som på Canon, att AF/MF-switchen sitter på objektivet, så har Pentax den på på huset och återigen, den "låser" aldrig fokusringen.

Ja, det verkar vara helt annorlunda. Kör Pentax och som sagt, man kan alltid köra en manuell override med fokusringen efter autofokusen är klar.

Kolla bilder på Google och istället för som på Canon, att AF/MF-switchen sitter på objektivet, så har Pentax den på på huset och återigen, den "låser" aldrig fokusringen.

De var det som var lite annorlunda. På canonoptik utan ringformad usm(ultraljudsmotor) måste man knäppa över till mf, annars kan man inte vrida fokusringen. Om man nu inte vrider runt motorn då=)
Det är ofta billigare optik utan intern fokus. Frontlinsen rör sig alltså. Då kan det vara bra att koppla ur af så att motorn är urkopplad, ifall fronten får sig en stöt.
Optik med ringformad usm har alltid(?) intern fokus och har alltid Full Time Manual(ftm), vilket betyder att man alltid kan vrida ringen. Har ingen betydelse, då det är intern fokus.

Man lär sig nå nytt varje dag.

Utrustning av bra kvalité klarar mer än vad man tror. Jag har varit ute och sett många tappa sin utrustning rakt i backen utan någon större fara.

En Holländare (när Kalmar mötte Feyenoord) välte sin mkIII med fast 400mm/2.8 som satt på ett enbenstativ rakt i backen (asfalt). Han såg väl inte så nöjd ut och jag antar att orden som han uttalade inte var de vackraste men han fortsatte fotografera i alla fall.

Och en känd svensk fågelfotograf fick sin mkII med 600mm/4 + konverter tappad från en (1) dm och fick se konverten gå mitt i tu och bajonetten gå åt skogen på kameran. Så oavsett kvalité på utrustningen så hänger mycket på tur.

/Peder

Och en känd svensk fågelfotograf fick sin mkII med 600mm/4 + konverter tappad från en (1) dm och fick se konverten gå mitt i tu och bajonetten gå åt skogen på kameran. Så oavsett kvalité på utrustningen så hänger mycket på tur.

/Peder

min erfarenhet är att kamerahus i princip är odödliga (om det inte är en syndaflod a la roskilde 07). Optiken är extremt slagtålig med, vissa motljusskydd blir dock ofta lite slöa i fästet (på canon o tredjeparts iaf). Blixtar däremot är ett helt annat kapitel. tappa en sån i backen och man kan vara säker på att nåt går i kras..<
/FLiP

ANNONS
Götaplatsens Foto