Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder jag min blixt när den inte sitter i blixtskon?

Produkter
(logga in för att koppla)

erlend96

Aktiv medlem
Har nyligen köpt mig en 430EX begagnad. Jag har inte helt fått greppet om blixtens funktioner och sådant liknande. Skulle därför behöva lite hjälp. Jag har då en 430EX (inte II) och en 40D. Är det möjligt att använda blixten när den inte sitter på huset? Kommer all mätning och liknande fungera då? Behöver man köpa till något sorts tillbehör för att de skall fungera tillsammans? Eller är det bara så att blixten måste sitta på huset?

Tackar för svar!

40D kan inte styra en extern blixt, du behöver antingen en kabel mellan kameran och blixten, eller en ST-E2 eller en annan blixt som kan agera master i Canons blixtsystem i blixtskon på kameran.

40D kan inte styra en extern blixt, du behöver antingen en kabel mellan kameran och blixten, eller en ST-E2 eller en annan blixt som kan agera master i Canons blixtsystem i blixtskon på kameran.

Okej. Vet du om Canon 7D kan det? Jag har hört att det också skall gå att trigga blixten via den inbyggda, hur fungerar det? Tyvärr är min inbyggda blixt trasig... Går det annars att köpa till en billig kina-blixt och använda som trigger? Hur kan en ST-E2 kosta 2400kr? Det är ju sinnessjukt...

EOS 7D kan styra blixtar trådlös via den inbyggda blixten. Samma sak gäller alla EOS-kameror av senaste generationen utom EOS 1100D, dvs EOS 60D och EOS 600D.

Kaffebrus säljer en kinesisk kopia av ST-E2 som kostar cirka 1500 kr.

Annars kan du kanske skaffa en billig simpel blixat att använda som trigger. Då måste du skaffa en enkel slavtändare till den lösa blixten också, och det blir helmanuell inställning av blixt och kamera, men det är ju mycket lättare att få till bra exponering med en digitalkamera än med en kamera för film.

Får nog skjuta med blixten i skon tills jag skaffat min 7D inom de närmaste månaderna. Känns dumt att lägga 1000+kr på att få ha blixen "off-camera".

Tack för alla svar!

Får nog skjuta med blixten i skon tills jag skaffat min 7D inom de närmaste månaderna. Känns dumt att lägga 1000+kr på att få ha blixen "off-camera".

En TTL-sladd kan man köpa på ebay för ett par hundralappar, det kan ju vara ett alternativ. Inte lika smidigt som trådlöst, men blixten fungerar i övrigt precis som om den satt på kameran.

Alternativt går ju att använda radiosändare typ cactus (http://kaffebrus.com/cactus-v5-transceiver-1559.html) eller pocket wizard.
Själv kör jag med en PW mini och en flex och de funkar klockrent, kör nästan aldrig blixten i skon längre.

Pocket wizard är ju mycket bättre men desto dyrare men jag har för mig att Cactus v5 skall vara helt ok de med. Fördelen med radio istället för infrarött, som ST-E2 eller (om jag inte missminner mig) det inbyggda i de nyare kamerorna, är att det funkar även utomhus i sol genom väggar och annat jox.

att kunna flytta blixten av skon är mycket värdefullt det ger blixtfotot en helt annan dimension och du kan göra så mycket mer, så de extra kronorna kan det vara värt om du är intresserad av det.

Fördelen med radio istället för infrarött, som ST-E2 eller (om jag inte missminner mig) det inbyggda i de nyare kamerorna, är att det funkar även utomhus i sol genom väggar och annat jox.

Nackdelen är att man inte får någon TTL-mätning och -styrning, utan måste beräkna (eller mäta) exponeringsvärden och blixteffekter manuellt.

Men som jag skrev tidigare, så är ju återkopplingen snabb vid digitalfoto, så man kan lätt testa sig fram till lämplig inställning.

(De inbyggda blixtarna använder det synliga ljuset. Inte infrarött som ST-E2).

Kan man ha en extern blixt monterad på kameran och samtidigt en kabel till ytterligare en blixt?

Det går i de allra flesta fall inte, men om det är samma typ av blixt kan det gå, eftersom det kräver matchning av blixtarnas synkspänning för att det ska kunna fungera.

Det finns blixtkabeladaptrar där man kan sätta på en blixt ovanpå, men om den inte har samma synkspänning kan det göra att endera bara den ena, båda, eller att ingen av dem tänder, eftersom deras synkkretsar blir parallellkopplade.

40D har PC-uttag för synkning av extern blixt via kabel. Det uttaget kan man använda samtidigt som man har en blixt i kamerans blixtsko. Jag har vid några tillfällen med framgång kört med både min gamla Metz 45 CT-1 via kabeln och en 580 EX II i blixtskon.
Detta var utomhus där det behövdes hur mycket ljus som helst. Metz-blixten, som är starkast, fick agera allmänbelysning och 580 EX II, inzoomad till 105 mm oavsett objektivets brännvidd, fick belysa huvudmotivet i mitten. Märkligt nog gick det bra att köra 580 EX II på E-TTL II och samtidigt låta Metzen använda sin inbyggda mätning. Lite kompensering på dem bara, sen gick det att tutat på med båda två utan att behöva justera blixtstyrkan manuellt hela tiden.

Missade det där med separat pc-synk på 40D. Om den är avskild från den andra elektroniskt, så går det med blixtar som har olika synkspänning. Enklaste sättet att kontrollera är att göra en motståndsmätning mellan centrum på pc-uttag och centrum på tillbehörsskon. Om moståndet dem emellan är oändligt kan man använda olika blixtar, men om det är nära noll måste båda blixtarna ha mycket nära samma synkspänning. Många moderna blixtar har omkring 5-6 V, och då kan man i regel koppla dem parallellt.

Det är inga problem att ha en gammal blixt med 250 V synkspänning i synkuttaget på en 40D, samtidigt som det sitter en 580 EX II i tillbehörsskon.

ANNONS
Götaplatsens Foto