Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur används ett filter i en mätsökskamera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Petersson

Aktiv medlem
Hej !
Har precis inhandlat en mätsökskamera tillsammans med filterhållarsystem och filter (avtonat gråfilter).När jag monterade på detta så hade jag glömt en viktig skillnad mellan min "vanliga" kamera och mätsökskameran.
Det går inte att se hur mitt avtonade gråfilter ligger i hållaren eftersom jag inte ser genom objektivet.
Har ni några tips hur man skall göra eller är det "trail and error" som gäller ?
Hur många steg skall man kompensera för vid exponering?

Den andra frågan gäller polarisationsfiltret.
Man kan inte heller här se när störst effekt uppnås genom någon sökare.
Kan man hålla upp filtret mot himlen och se resultatet?

Hur många steg stjäl ett polarisationsfilter ?

Tacksam för lite tips.

Polirsationsfiltret bör du kunna hålla upp framöfer ögat och vrida det till önskat läge och sedan montera det i samma lägeframför linsenn. Ljuset går rakt igenom filtret och landar filmen.

Filtrens exponeringskompensation (1/3 till 1/1 steg brukar det vara har jag för mig, beroende på filtersort) brukar väl stå på dem? Annars kan man väl hålla filtret framför kamerans eventuella ljusmätare och avläsa skillnaden?

Jag vet inte vad du har för mätsökarkamera, men exempelvis Voightländers Bessa-kameror mäter ju genom objektivet som en vanlig SLR, och då behöver du givetvis inte kompensera för filtret.

ANNONS
Götaplatsens Foto