Annons

Hur bilder tagits, från början till slut.

Produkter
(logga in för att koppla)

stoffe_fs

Aktiv medlem
Hej. Jag undrar om det är någon som sett någon sida på nätet med förklaringar på hur ett foto har tagits, från planeringsstadiet till publicering. Skulle vilja veta hur bra bilder tagits helt enkelt, och hur man tänkt innan man tryckt av. Man ser bra bilder överallt men man får aldrig veta hur de tagits eller hur mycket efterbehandling som gjorts. Det jag är ute efter är väl ungefär att följa med en fotograf på jobb, fast genom att läsa istället, och det NU!
Så snälla, om ni vet att det finns att läsa om detta någonstans på nätet, så tipsa mig! Om ni känner till några böcker istället så funkar väl det också.

Kan inte vi locka medlemmarna här att länka till en egen bild och sen förklara hela "foto-förloppet" från början till slut?
Borde väl fler kunna ställa upp på?

RoyalDee skrev:
Kan inte vi locka medlemmarna här att länka till en egen bild och sen förklara hela "foto-förloppet" från början till slut?

Här kommer en bild! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/488337.htm
Fast beskrivningen är nog inte hur den tagits, utan mera att det är viktigt att ta bilden,
för annars ångrar man sig! ;)
/B

Ps.
Å så blir det ofta en dialog med de som kommenterar bilden,
som tillför en del fakta om bildtillkomsten! :)

RoyalDee skrev:

Här gäller det att passa på!! ;) :)

En bild till kommer här! :)
Med en liten kort förklaring till hur det blev en bild just här i Slussen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/420365.htm

Ps. Men, detta är bara en gatufotobild, där är det inte så mycket jobb innan,
utan man får ta vad som kommer framhoppandes! ;)

Säkert mycket mer planering för ateljéfotografer, naturfotografer, katalogfotografer osv, osv... :)

Senast ändrad:
Bifogat är en bild som ingår i en serie på 9 bilder.
Serien beskriver hur 2 personer möts, dansar och sedan lämnar platsen tillsammans.
Iden fick jag från bilder på liknande dockor som jag såg här på fotosidan.
(tror albumet hette "En dag på jobbet", men hittar den inte nu)

Steg 1 var att hitta dockorna, efter idogt sökande fann jag att IKEA hade dom.

Dockorna var alldeles för ljusa för mig, så nästa steg var att betsa dom i rätt nyans, hittade körsbärsbets i färgaffär som jag blandade i olika styrka/nyans som jag provade på dockans sockel tills jag var nöjd.

Då jag fotade med film så målade jag mittpelaren med svart färg för att synas så lite som möjligt på bild.

Sen behövdes lite svart tyg som jag kunde lägga över dockans sockel och bordet dom stod på, bakgrunden behövde svart tyg också.

Sen var det bara att dra och vrida i dockorna så att dom såg ut att dansa ( rätt mycket arbete faktiskt) och fotografera i olika vinklar.
Ljussättningen var rätt känslig då dockorna hade en förmåga att bli överexponerade.

Framkalla och kopiera, montera i ram.

Bilderna visades på Elmia Fotomässa och Smålandsnytt filmade dom (tyvärr kom inte inslaget med i TV).

Det får man väl kalla för medveten fotografering?

Senast ändrad:
RoyalDee skrev:

Hittade faktiskt litet mer om hur ta bilder,
"hos en medlem" på FS! ;) :)

Nu e de nog litet ensidigt om en viss typ av foto, gatufoto, men några "foto-idé-korn" tror jag nog man kan hitta!? :)

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=60740

Ta det för vad det är! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto