Annons

Hur billigt UV-filter vågar man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
walter-g skrev:
UV filter skyddar främst den oersättliga frontlinsen på objektivet.Jag har på mina objektiv rätt så billiga och försämring av bilden är för det mesta struntprat och i sämsta fall försumbar försämring -men det är min personliga åsikt förstås.

Instämmer till fullo med föregående. Finns det någonstans belägg för att filter synbart försämrar bilden ?
 
pow skrev:
Instämmer till fullo med föregående. Finns det någonstans belägg för att filter synbart försämrar bilden ?

Motljusegenskaperna på mitt EF17-40/4 försämrades, eller försvann kanske, med filter. Det var ett B+W UV-filter som jag först köpte till en EF70-200/2.8. Vid nattfoto och långa exponeringar har jag också sett försämringar i form av reflektioner och halon.

Objektivtillverkarna lägger ner en massa möda på att ta fram en grupp linser som funkar bra ihop. Frågan är om de räknar med ett filter i de kalkylerna?
 
ang 17-40

Har haft samma erfarenheter med mitt 17-40...dock med ett betydligt billigare UV filter...bytte till ett filter med bättre antireflex och fenomenen minskade drastiskt. Vet jag i förväg att det kommer att bli mycket motljusfoto så tar jag dock av filtret då motljusegenskaperna hos 17-40 gluggen inte är de bästa....
 
Använd sunda förnuftet. Är man en klumpeduns, och brukar lämna ett spår av trasiga eller skadade ägodelar efter sig, så köp ett filter - för all del. Det är lika lätt att skruva av som att skruva på...

Är man i naturen och det regnar, skvätter eller dammar, så är det ju antagligen en bättre kompromiss att ha ett filter som man kan torka av med en putsduk, än att gnugga direkt på frontlinsen... :)
 
tormig skrev:
Om inte, varför har de då en filtergänga på objektiven?

Instämmer ånyo till fullo med föregående. Med belägg för att filter synbart försämrar bilden menar jag inte subjektiva uppfattningar. Jag har själv alltid använt sunda förnuftet och haft filter på och aldrig märkt någon försämring (också subjektivt).

Och när det gäller objektiv får man inte vara subjektiv !
 
Man kan naturligtvis i så fall fundera på varför objektivtillverkarna inte skickar med (eller bygger in) ett skyddsglas om de tror att det behövs?

Man kan också fundera på om den som ALLTID har ett filter kan veta hur bra det kan bli utan?

Trivia: Nikkor har en serie objektiv med strålgångsfilter (man sätter dem nära fattningen). Då finns det ett "tomfilter" i optiskt glas med, som man skall ha i strålgången, för bästa prestanda när man inte använder "verkansfilter". Här har man uppenbarligen räknat in "glasbiten" i optikberäkningen.
 
Anders Svensson skrev:
Man kan naturligtvis i så fall fundera på varför objektivtillverkarna inte skickar med (eller bygger in) ett skyddsglas om de tror att det behövs?
...

Av samma skäl som att vissa tillverkare skamligt nog inte skickar med motljusskyddet? Tjäna mer pengar på tillbehörsmarknaden... :)

I instruktionsboken för Canons tätade gluggar står det att väderskyddet inte är komplett utan ett filter,
 
Okej, det tog inte längre tid än så här att upptäcka att jag måste ha ett UV-filter. Det var påväg att bli ett B+W MRC på Cyberphoto för 415 kr inkl. frakt, men sedan såg jag detta: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=UV67tamron
200 spänn! Billigt, men vågar man tro att det är bra då? Vad tror ni? Jag måste beställa så snart som möjligt.

Förresten, anledningen att jag inte köper ett Pentax-UV-filter är att min lokala butik tar 580 spänn för det, och jag tycker inte att det kan vara så mycket bättre än ett B+W MRC-filter att det är värt den skillnaden.
 
Senast ändrad:
varvet runt...

Nu börjar vi om igen..... :)

Din tidigare länk till B&W MRC visar att det skiljer ca 200 kronor mot denna Tamron (199.- vs 395.-) ...


Billigt filter är av aluminium och kommer troligen att fastna och sämre antireflex ger bildförlust ffa i motljussituationer.

Men det skyddar frontlinsen lika bra.

Om det är rätt eller fel kan bara du avgöra.
Vet ej hur mycket 200.- kronor betyder för dig och även relevant vilket objektiv det sitter på. Om det är "medel" kanske du inte märker skillnaden, men vad jag har sett blir det snabbt ganska tydligt när solen ligger på eller i en kvällsbild med ljuspunkter i bilden.
 
pow skrev:
Instämmer till fullo med föregående. Finns det någonstans belägg för att filter synbart försämrar bilden ?

Ja!
Köp ett 150 kronors filter, skruva på objektivet och ta en bild en kväll med gatlyktor i bilden.... (och behåll det på eftersom det har fstant i gängorna.... :) så märker du skillnaden
 
Re: varvet runt...

Tibor skrev:
Nu börjar vi om igen..... :)

Din tidigare länk till B&W MRC visar att det skiljer ca 200 kronor mot denna Tamron (199.- vs 395.-) ...


Billigt filter är av aluminium och kommer troligen att fastna och sämre antireflex ger bildförlust ffa i motljussituationer.

Men det skyddar frontlinsen lika bra.

Om det är rätt eller fel kan bara du avgöra.
Vet ej hur mycket 200.- kronor betyder för dig och även relevant vilket objektiv det sitter på. Om det är "medel" kanske du inte märker skillnaden, men vad jag har sett blir det snabbt ganska tydligt när solen ligger på eller i en kvällsbild med ljuspunkter i bilden.
Förvisso, men märk att det har kostat mer förut! Det är inte alls säkert att det är billigt och dåligt. Men visst, om du vet att det är ett lågprisfilter så blir det B+W-filtret :)
200 spänn är inte hela världen, men man lägger dem hellre på något annat.
 
Re: Re: varvet runt...

J.Paul skrev:
Förvisso, men märk att det har kostat mer förut! Det är inte alls säkert att det är billigt och dåligt. Men visst, om du vet att det är ett lågprisfilter så blir det B+W-filtret :)
200 spänn är inte hela världen, men man lägger dem hellre på något annat.
Nu har jag tagit mitt förnuft till fånga och lagt en beställning på B+W-filtret. Skönt att fått det gjort.
 
ANNONS