Annons

Hur bra är du på efterbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hmm.. låt gå för din förklaring, men utifrån den bilden du la upp var ditt påstående helt orimligt.

Dock måste du gjort något konstigt när du sparat ner den, för man borde kunna hitta någon detalj i de 75% av bilden som var 100% svart, även när bilden är i 8 bitar. Det måste finnas en möjlighet för oss att förstå hur du har gjort eller i alla fall uppleva att det du påstår kan vara rimligt.

/Jens
 

jensohlsson

Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag tycker originalet ser äkta och trovärdigt ut, medans den behandlade bilden ser plastig och oäkta ut.

Efterbehandligen som du gjort är alltså inte vad jag tycker är bra efterbehandling.
Så klart. Orginalet är ju naturligtvis mer äkta, förutom att bilden känns lite dassig, eftersom jag inte rört nivåerna något.

Men tanken när jag gjorde efterbehandlingen var att jag skulle kunna använda bilden i min portfolio för att söka jobb på t.ex. en reklambyrå, och då är det definitivt den redigerade bilden som går hem av de här två. Sedan kan man tycka vad man vill om det...

/Jens
 

OldSchool

Aktiv medlem
jensohlsson skrev:
Hmm.. låt gå för din förklaring, men utifrån den bilden du la upp var ditt påstående helt orimligt.

Dock måste du gjort något konstigt när du sparat ner den, för man borde kunna hitta någon detalj i de 75% av bilden som var 100% svart, även när bilden är i 8 bitar. Det måste finnas en möjlighet för oss att förstå hur du har gjort eller i alla fall uppleva att det du påstår kan vara rimligt.

/Jens
jag förstår inte vad du pratar om, eller vem du pratar med jens? du måste citera eller namnge den du pratar med/om?
 

jensohlsson

Aktiv medlem
OldSchool skrev:
menar du min? jag tror inte att någon skulle veta att det är gjort något med bakgrunden om ja inte visat hur de såg ut före:)
eller iaf har ingen sagt nått på de andra forumen, än så länge:D
Jo, man ser det tyvärr ganska tydligt för mönstret upprepar sig på några tillfällen. Men det löser man genom att snurra lite och spegelvända lite på delarna som man klistrar in.

/Jens
 

OldSchool

Aktiv medlem
lottae skrev:
Åh, toppenhäftiga snygga toner, kläderna och bakgrunden gör sig absolut och bilden blev skitmycket bättre:) Den blev riktigt bra förutom mitt "gnäll" som kommer under bilden..
hehe tack, jag har börjat drömma om mellanformat, nog därför jag har börjat beskära i 6x7 format:D men jag håller med om att lite vänster förskjutning o lite mer crop kunde varit bra, får se om ja gör nått åt det, ja e så lat D:
 

sagan

Avslutat medlemskap
jensohlsson skrev:
Så klart. Orginalet är ju naturligtvis mer äkta, förutom att bilden känns lite dassig, eftersom jag inte rört nivåerna något.

Men tanken när jag gjorde efterbehandlingen var att jag skulle kunna använda bilden i min portfolio för att söka jobb på t.ex. en reklambyrå, och då är det definitivt den redigerade bilden som går hem av de här två. Sedan kan man tycka vad man vill om det...

/Jens
Okej.
 

jensohlsson

Aktiv medlem
OldSchool skrev:
jag förstår inte vad du pratar om, eller vem du pratar med jens? du måste citera eller namnge den du pratar med/om?
Ok, förlåt.

Jag har i alla de här inlägger pratat om tre bilder, min egen, den där med hunden och din Tim.

Det där med att mönstren går igen och tips på hur du kan fixa det var till dig.

I övrigt tror jag att jag citerat det tidigare inlägget, så det borde gå att se vad jag menar. Men säg till om du fortfarande inte hänger med.

/Jens
 

OldSchool

Aktiv medlem
jensohlsson skrev:
Jo, man ser det tyvärr ganska tydligt för mönstret upprepar sig på några tillfällen. Men det löser man genom att snurra lite och spegelvända lite på delarna som man klistrar in.

/Jens
aa okej, jo jag håller med, vet man att bakgrunden är tillfixad kan man defentivt se upprepningen, det är lätt fixat.....om man orkar.....;)
 

Mari Lo

Aktiv medlem
an Christels bilder:

Jag tycker förvandlingen av bilderna är fascinerande ur en speciell aspekt. För mig ser det ut som om flickans blick förändras. I den första känns blicken drömmande... lite svagt nedåt åt vänster i bild... I den andra är det som om hon lyft blicken... tittar mer rakt in i kameran... intensivare, fast fortfarande mild... Är det bara jag eller...?

(Och - javisst, ljuset som gör trista skuggor i flickans ansikte är definitivt fixat i den efterbehandlade - skickligt!)
 

mc bruno

Aktiv medlem
Till christel!
Ja, jag gillar ljuset i orginalbilden. Tycker inte att skuggorna i ansiktet stor aven om jag skulle gissa att andra skulle tycka det.
 

Estethia

Aktiv medlem
mc bruno skrev:
Till christel!
Ja, jag gillar ljuset i orginalbilden. Tycker inte att skuggorna i ansiktet stor aven om jag skulle gissa att andra skulle tycka det.
jag själv tycker iofs att ett så pass zenit-ställt ljus inte alls varken tar fram detaljer i ansiket eller ger skön struktur.
hade det varit ställt helt från sidan, då snackar vi skönt släpljus, men ovanifrån missas både ögon och haka, samt blir fula skuggor på överläppen.
för mig är så pass mycket överljus lika vackert som undertställt ljus, sk. "skräckljus".
that's my opinion.

om mina bilder är så snygga redan som dom är direkt ur kameran så är det ingen idé jag lägger in några fler bilder då?
 

Estethia

Aktiv medlem
Mari Lo skrev:
an Christels bilder:

Jag tycker förvandlingen av bilderna är fascinerande ur en speciell aspekt. För mig ser det ut som om flickans blick förändras. I den första känns blicken drömmande... lite svagt nedåt åt vänster i bild... I den andra är det som om hon lyft blicken... tittar mer rakt in i kameran... intensivare, fast fortfarande mild... Är det bara jag eller...?

(Och - javisst, ljuset som gör trista skuggor i flickans ansikte är definitivt fixat i den efterbehandlade - skickligt!)
i mörkret så kunde man inte se ögonvitorna på båda sidor om iris särskilt tydligt.
så jag har inte ändrat hennes blickriktning något utan bara förtydligat vad man inte kunde se i originalet.
sen är jag barnsligt förtjust i att ljusa upp iris i ljusets motsatsriktning, just för att det ser så intensivt ut.
flickans pappa blev dock inte lika förtjust eftersom hon egentligen har nästan helt svarta ögon och inte längre var sig lik.
det var dock inte min mening med efterbehandlingen, så han fick stå ut. ;o)
 
Jag blev lite inspirerad av Anders Ebefeldts bild på ögat,
så jag letade upp en gammal bild av mitt öga och försökte jag med...

original:
 

Bilagor

ANNONS