Annons

Hur BRA är G7

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
G7 Hur bra är den???

Då man har läst en del olika tester om G7 så är den medel till riktigt bra. Tidningen foto gav den riktigt bra testresultat.men hur bra är den i jämförelse med ett par andra.
Fuji F30, Panasonic LX2 är dom ett bättre köp eller är G serien fortfarande bildledande, då jag främst tänker på bildkvalliten eller måste man gå vidare till typ D40 som jag inte hade riktigt tänkt mig. Jag är dock lite sugen på att ha en smidig kamera ,att ha med mig så ofta som möjligt för att fånga ögonblick i vardagen....
/Björn

Har du känt på den i handen? Jag hade också beslutsångest innan jag gick och kikade på de olika modellerna för att bilda mig en uppfattning om hur de var att fota med och G7:an kändes helt klockren! För min del är handhavandet viktigast hos en kompakt, och vill jag fota med bästa möjliga bildkvalitet tar jag fram systemkameran. Så vad är viktigast för dig?Sedan kan man argumentera att G7:an är lite tung att alltid ha med sig, även om det funkar bra med mina stora Fjällrävenfickor.

Trots allt tycker jag det låter som att det är en system du vill ha. Om jag bara hade haft G7:an skulle jag nog känna mig rätt begränsad, men jag tycker den är härlig som komplement till min 350D.

Enligt tidningen FOTO får den riktigt bra betyg, har du lyckats o få några bra bilder. Kan man säga att den kommer i närheten utav en systemare eller är det långt ifrån. Är den klumpig att ha med sig med lättare klädsel tycker du...
Du tycker den är lite tung eller...
För det verkar som att den har allt som man vill ha i ett hyffsat kompakt utförande.

eldaren3 skrev:
G7 Hur bra är den???

Då man har läst en del olika tester om G7 så är den medel till riktigt bra. Tidningen foto gav den riktigt bra testresultat.men hur bra är den i jämförelse med ett par andra.
Fuji F30, Panasonic LX2 är dom ett bättre köp eller är G serien fortfarande bildledande, då jag främst tänker på bildkvalliten eller måste man gå vidare till typ D40 som jag inte hade riktigt tänkt mig. Jag är dock lite sugen på att ha en smidig kamera ,att ha med mig så ofta som möjligt för att fånga ögonblick i vardagen....
/Björn

Bra kamera men saknar RAW. Skulle köpt den om den hadde RAW format med så det fick bli en Leica D-LUX3 istället.

Gillar med G7 att man kan lätt ansluta extern blixt (har 580EX). Har provade det på en G3 och det gick bra fast blixten var nästan större än kameran och allt blev lite obalanserat att hålla.

Fuji har oftast bättre sensorer men saknar optisk bildstabilisering.

Får hoppas att Canon har läst sig av misstaget och att kommande G8 har RAW format.

// Fredrik

Re: Re: Hur BRA är G7

fredrikru skrev:
Bra kamera men saknar RAW. Skulle köpt den om den hadde RAW format med så det fick bli en Leica D-LUX3 istället
// Fredrik
Hur nöjd är du med din Leica då?? tror du den är bättre panasonicen för den är väll snarlik.

Hi folks

Jag äger Fuji F30 och har klämt och kännt på G7:an rätt seriöst utan att ha gjort någon ordentlig test av bildkvaliteten. Handhavandet på G7 är ljusår bättre än på F30:a.

F30 ÄR en kompakt om än med en fantastisk bildkvalitet, Faktiskt den absolut bästa kompakt jag någonsin testat. Kommer rätt nära en systemare i många avseenden. F30 lider dock av sin urbota dumma ergonomi om du vill utnyttja de inställningsmöjligheter som faktiskt finns. Som sikta o skjut är den dock oöverträffad idag.

G7 är en helt annan sak. Den känns faktiskt fortfarande som en kompakt i handen fast den har, nästan, finesser som en systemare. Är fortfarade rätt liten avstängd. Går ner i en ficka av modell mindre. Inte alls lika kurvig eller stor som de tidigare modellerna i G serien. Jag hade garanterat köpt en om det bara fanns RAW. Tyvärr så lider den av Canons konstiga politik när det gäller finesser och annat. Jag valde mellan G7 och F30. Det föll på F30 tack vare att jag avsåg använda den som ett komplement till mina D2X och D100. Och eftersom jag ändå inte kunde använda RAW på G7 så kunde jag lika gärna köpa F30 som är ännu mindre men samtidigt ger en fantastísk bildkvalitet.

Vill du har mer kontroll än vad en tradiotinell kompakt kamera ger....Köp G7 eller en system. Vill du ha maximal rörlighet ... G7 eller F30. För mig så är nog G7 det optimala valet om den bara hade RAW.

eldaren3 skrev:
Enligt tidningen FOTO får den riktigt bra betyg, har du lyckats o få några bra bilder. Kan man säga att den kommer i närheten utav en systemare eller är det långt ifrån. Är den klumpig att ha med sig med lättare klädsel tycker du...
Du tycker den är lite tung eller...
För det verkar som att den har allt som man vill ha i ett hyffsat kompakt utförande.

Har inte jämfört den sida vid sidan med min 350D och kommer inte göra heller. Tycker det ser bra ut, och det nöjer jag mig med utan att göra tester i 100 %. Det får andra göra om de känner för det. Jag skaffade G7:an för 1. Snapshots 2. För tillfällen då jag vill vara diskret och 3. För att filma med den.

Betvivlar dock att den når samma härliga skärpa som t.ex. mitt Tamron 28-75. Vidare skulle jag känna mig ytterst begränsad både på vidvinkel- och telesidan om jag endast hade G7:an. Brusnivåerna på höga ISO är en annan sak där den är ljusår från 350D. Ytterligare en grej jag skulle sakna rejält är att kunna köra telebilder med kort skärpedjup, Raw också förstås. Men som komplement till system är det den kamera som bäst passar mina behov. Ville ha en som jag snabbt och smidigt kan komma till skott med, som har stabilisator och hyfsat tele. Tänkte först ta Canon A710, men skärmen på den var rent ut sagt kass jämfört med den hos G7. Funderade även allvarligt på Panasonic LX2, och den såg trevlig ut, men jag kunde inte förlika mig med 16:9-formatet och dessutom så tar faktiskt G7 samma batterier som 350D vilket jag tyckte var en fördel jag bara måste utnyttja.

Re: Re: Re: Hur BRA är G7

eldaren3 skrev:
Hur nöjd är du med din Leica då?? tror du den är bättre panasonicen för den är väll snarlik.

Får veta det på Julafton då hon öppnar julklappen. Det som skiljer är programvaran i kameran gämfört med Panasonic som ska vara bättre.

// Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto