Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur exponera rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristopherC

Aktiv medlem
Ett fel som jag gör mest hela tiden är att jag överexponerar bilder. Kör med EOS30 och oftast ett 28-135 f/3,5-5,6. Filmen är Superia 200 eller Reala 100.

Allt som oftast så resulterar det i att jag har utfrätt himmel eller högdagrar som sticker, även när jag försöker dämpa lite genom att ställa ner bländare och tid.

Så, jag behöver några kanontips för att få till det ordentligt!

Tack på förhand / Christopher

Vad är det för ljussituationer det handlar om? Filmen kan ju inte fånga obegränsad kontrast och film+papper kan återge ännu mindre. Det är inte så att du helt enkelt begär för mycket av grejerna?

jimh skrev:
Vad är det för ljussituationer det handlar om? Filmen kan ju inte fånga obegränsad kontrast och film+papper kan återge ännu mindre. Det är inte så att du helt enkelt begär för mycket av grejerna?

De bilderna där jag stört mig på det är t.ex. en bild på Gimåns övre sel vid soluppgång där himlen blev delvis utfrätt.

Detta beror nog på att jag inte gått nån kurs i traditionellt foto utan helt enkelt kastat mig in i plåtandet. Så jag sitter med kameran och vägrar köra automatik, har den konstant i manuellt läge och envisas med att tro att jag behärskar bländare och slutartider.

Så.. Jag behöver några bra tumregler för att få till det :)

En himmel i soluppgång är i princip alltid helt omöjlig att fånga samtidigt med en korrekt exponerad förgrund. Skillnaden är för stor.

Ett hjälpmedel som är bra vid sådana tillfällen är ett avtonat gråfilter. Det är ett filter som har en klar halva och en tonad halva och en mjuk övergång mellan dessa. Det placerar man framför objektivet och justerar in det så att toningen dämpar det område i motivet som är för ljust. Avtonade gråfilter finns i olika styrkor för olika situationer.

ChristopherC skrev:
De bilderna där jag stört mig på det är t.ex. en bild på Gimåns övre sel vid soluppgång där himlen blev delvis utfrätt.

Detta beror nog på att jag inte gått nån kurs i traditionellt foto utan helt enkelt kastat mig in i plåtandet. Så jag sitter med kameran och vägrar köra automatik, har den konstant i manuellt läge och envisas med att tro att jag behärskar bländare och slutartider.

Så.. Jag behöver några bra tumregler för att få till det :)

Vid många såna här tillfällen så måste man nog använda sig av något graduerande gråfilter för att inte bränna ut himlen.

Smirre skrev:
Vid många såna här tillfällen så måste man nog använda sig av något graduerande gråfilter för att inte bränna ut himlen.

Okej. Tänkte mig iväg till Aifo för att införskaffa ett graduerat gråfilter, vilken styrka ska man köpa montro? Mitt objektiv är ju 72 mm förstås så det blir ju *dyrt* :(

Några andra filter som man verkligen BÖR ha?

Som sagt, det står mycket redan i forumet om sådana filter men tänk på att köpa kvadratiska/rektangulära filter som går att justera. Med runda filter kan du inte ljustera det och der resulterar oftast till att horisonten hamnar mitt i bilden och det vill man oftast undvika.

ChristopherC skrev:

Så, jag behöver några kanontips för att få till det ordentligt!

Nej, du behöver en anteckningsbok! ;) I situationer där det är antingen väldigt ljusa och/eller mörka partier kan det vara bra att köra några alternativexponeringar och anteckna vad man gör.

Nu antar jag att det inte finns någon spotmätare på din kamera, men du kan ändå prova att rikta den mot medelgrå/ljusa/mörka partier och se hur exponeringsvärdena ändras.

Har du inget avtonat gråfilter får du prioritera vilken del av bilden som är viktigast att få rätt exponerad.

Mycket enkel tumregel: Mäter du mot något vitt (helst med en spotmätare) och lägger till två stegs exponering blir det vitt. Mäter du mot svart och drar ifrån två stegs exponering blir det svart.

Fortsätt att envisas med manuellt läge - till slut sitter det.

Re: Re: Hur exponera rätt?

fargo skrev:
Nej, du behöver en anteckningsbok! ;) I situationer där det är antingen väldigt ljusa och/eller mörka partier kan det vara bra att köra några alternativexponeringar och anteckna vad man gör.

Nu antar jag att det inte finns någon spotmätare på din kamera, men du kan ändå prova att rikta den mot medelgrå/ljusa/mörka partier och se hur exponeringsvärdena ändras.

Har du inget avtonat gråfilter får du prioritera vilken del av bilden som är viktigast att få rätt exponerad.

Mycket enkel tumregel: Mäter du mot något vitt (helst med en spotmätare) och lägger till två stegs exponering blir det vitt. Mäter du mot svart och drar ifrån två stegs exponering blir det svart.

Fortsätt att envisas med manuellt läge - till slut sitter det.

Ah. Tack för uppmuntran :) Nej, den har ju tyvärr ingen spotmätare. Däremot har den ju utsnitt, centrumvägd och nåt nån 35-punkters mätning. Är centrumvägd det närmaste spotmätning jag kommer då eller?

Har faktiskt funderat på det där med anteckningsbok, eller rättare sagt fotodagbok. Ska nog försöka med det.

Apropos alternativexponeringar så kör jag i regel 4-6 bilder på samma motiv där jag ändrar bländare och slutartid mellan exponeringarna (i min sökare syns ju hurpass exponerad bilden blir då) så det brukar bli +- 1,5-2 steg.

Sinuslinus skrev:
Som sagt, det står mycket redan i forumet om sådana filter men tänk på att köpa kvadratiska/rektangulära filter som går att justera. Med runda filter kan du inte ljustera det och der resulterar oftast till att horisonten hamnar mitt i bilden och det vill man oftast undvika.

Ahaa. Och då är det Cokin och plastfilter som gäller då eller? Vad jag förstår så är det svårt att köra såna filter på 72mm, tips?

Cokin har olika storlekar på sina filter som jag inte vet så mycket om men iaf Hitechs filter funkar upp till 80mm eller nåt sådant. Det brukar vara extrema vidvinklar som inte funkar.

Sök på hitech i forumet.
Dito säljer Hitech-filter.

Re: Re: Re: Hur exponera rätt?

ChristopherC skrev:
Däremot har den ju utsnitt, centrumvägd och nåt nån 35-punkters mätning. Är centrumvägd det närmaste spotmätning jag kommer då eller?
Nej, utsnittsmätningen är din spotmätare. Utsnittsmätaren är i princip en spotmätare, om än en lite grov sådan.

ANNONS
Götaplatsens Foto