Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få dovare/blekare bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Men du måste väl ändå förstå att det inte är kamerans inställningar som ACR läser, utan en profil i ACR som simulerar kamerainställningen?
Uppenbarligen inte ...

Oavsett vilket tycker jag det är bättre att göra egna profiler och förinställningar i ACR/LR och det är ju det tråden handlar om, så försök att hålla er till det ;)
 

nivas

Aktiv medlem
Bildmässigt finns ingen fördel med jpeg över raw och jpeg filen kommer ur raw datan så vill man ha avsevärt mer bildinformation att jobba med ska man använda raw, det finns inte så mycket att diskutera där, det är inget personligt tycke, bildmässigt är raw bättre för det är steget före jpegen i kameran, det är mer bildinformation att jobba med punkt slut.
Jag håller helt med dej att raw är kvalitetsmässigt att föredra över jpg.
Men jag förstår fortfarande inte varför du tycker att man inte ska redigera sina redan existerande jpg-bilder i LR? Eller varför LR skulle vara en dålig mjukvara för jpg-redigering överlag?
 

Thinkpad

Aktiv medlem
Jag håller helt med dej att raw är kvalitetsmässigt att föredra över jpg.
Men jag förstår fortfarande inte varför du tycker att man inte ska redigera sina redan existerande jpg-bilder i LR? Eller varför LR skulle vara en dålig mjukvara för jpg-redigering överlag?
Det handlar inte om att LR är dåligt, utan att jpeg är inget vidare att jobba med därför att det fattas avsevärd mängd information i bilderna.
Har man en kompakt kamera som inte tar raw filer, kan man ju givetvis jobba med bilderna i PS/LR det ska man göra om man gillar att pilla med bilder.
Men man ska veta skillnaden mellan raw och jpeg och inte gå ut med osanningar som vissa gör här inne om att jpeg är bättre eller lika bra som raw filerna.
Det är kul att jobba med PS/LR lika väl man använder jpeg eller raw, men raw är helt klart att föredra.
Nog om detta nu lämnar vi denna diskussionen och går ut och fotar istället ;-)
 

larjo

Aktiv medlem
Det är ett fritt val. Du väljer bort det, helt upp till dig. Tvärt om är bevisligen svårare. Tycker det är tråkigt att behöva pilla på varje bild även enkla som jag inte vill redigera så mycket eller alls.
Du kan skapa en eller flera förinställningar som du sedan använder i importen i LR. Ändra t ex kontrast, färgmättnad o grundskola o spar dessa. Då blir det roligare att titta på RAW-bilderna i LR.
 

iSolen.se

Guest
Du kan skapa en eller flera förinställningar som du sedan använder i importen i LR. Ändra t ex kontrast, färgmättnad o grundskola o spar dessa. Då blir det roligare att titta på RAW-bilderna i LR.
Jo jag har några sådana. Tycker ändå att få bilderna som jpegfilerna ser ut vore en bättre utgångspunkt för efterbehandlingen. Nikons tekniker har gjort ett bra jobb...varför kasta bort det.
 
Jag kör både jpg och raw i LR.
Båda formaten har ju sina för och nackdelar, vilket folk ibland måste försvara till sista blodsdroppen här på FS - helt i onödan.
Väldigt praktiskt och tidsbesparande att editera allt i samma mjukvara, att kunna använda samma förinställningar oavsett filformat. I de flesta fall så går det inte att se någon uppenbar skillnad på slutresultatet heller LR fixar båda.

För att tillföra något till debatten, har du tips på några bättre jpg-mjukvaror?
Men hur kan du använda samma inställningar på en RAW- och en JPG-bild? Den senare har ju redan fått ett antal parametrar "inbrända", vilket RAW-filen inte har.
 
ANNONS