Annons

Hur får jag fram upplättningblixten på Canon 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

SCB

Aktiv medlem
Tryck på knappen för att fälla upp blixten på kamerahuset så kommer den att användas även när det är ljust, i alla fall om man kör på de manuella programmen.
Blir blixten för kraftig så går det att ställa ner styrkan.
 

Mistah

Aktiv medlem
Pratar du om den inbyggda? Knappen på vänster sida, ovanpå sökarprismat.

Jag vet inte om det är möjligt att komma åt blixten i gröna läget dock (såvida kameran inte mäter exponeringen som en blixtbild), har för en gångs skull INTE lådan me mej så jag kan inte klämma :s
 

MatsÅ

Aktiv medlem
jepp jag menar den inbyggdablixten. så jag kan ställa in den så att den avfyrar upplättningsblixt så att jag får jämnare ljus när jag fotar ute och i dagsljus.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jädrans slarvigt av Canon att inte ha med sâdan information i instruktionsboken. Det skulle aldrig missats av nâgon av dom andra tillverkarna.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Gunnar D skrev:
Jädrans slarvigt av Canon att inte ha med sâdan information i instruktionsboken. Det skulle aldrig missats av nâgon av dom andra tillverkarna.
Varför tror du att Canon skulle ha missat den informationen? Det står på sidan 54 i användarhandboken (Engelsk version).

Jag blir så trött på tristnissar som slänger ur sig påhopp på konkurrenternas kameror utan att ha någon grund för det.

/Daniel
 

Bokeh

Aktiv medlem
dano skrev:
Varför tror du att Canon skulle ha missat den informationen? Det står på sidan 54 i användarhandboken (Engelsk version).

Jag blir så trött på tristnissar som slänger ur sig påhopp på konkurrenternas kameror utan att ha någon grund för det.

/Daniel
Öhhhh ! Förstod du inte piken :)

/kent
 

jysm

Aktiv medlem
Jag uppfattade det hela som att Gunnar D klart och tydligt gav trådskapren en pik för att denne inte först läst i instruktionsboken.

Därför brydde jag mig inte om att kommentera Gunnars något "Canon-nedsättande" ton i inlägget.

Tänk att samma mening kan läsas så olika.
Språk är spännande!
 

Gunnar D

Aktiv medlem
dano skrev:
Varför tror du att Canon skulle ha missat den informationen? Det står på sidan 54 i användarhandboken (Engelsk version).

Jag blir så trött på tristnissar som slänger ur sig påhopp på konkurrenternas kameror utan att ha någon grund för det.

/Daniel
Nu blev det ju riktigt roligt.
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Ja det gäller att öppna ögonen. Har gått igenom den engelska pdffilen på datorn och gått riktigt igenom (trodde jag) manualen. Jag kunde hitta mycket info om blixt men inte om upplättningsblixten.

Men så idagså dök det upp i manualen (för det kan väl inte vara så att jag inte har läst igenom det ordentlig?)att man skall gå in i settings custom function och ställa blixten till Evaluative. Där går det bra att både fota i svagare ljus och som upplättningsblixt.

Och som Olof Nilsson riktigt påpekade, att om blixten skulle bli för kraftig vid upplättning så är det bara att minska ner styrkan.

Gissa go vänner så dum jag känner mig just nu på att missa en såsdan info på så länge i bruksanvisningen.

Jag tackar för er hjälp och ber om ursäkt att jag har tagit er tid.

Ha det
 

jysm

Aktiv medlem
MatsÅ

Inte ska du väl känna dig dum och uppenbarligen hade GunnarD gott om tid över eftersom han valde att lägga delar av sin lediga tid på att pika dig.

Antar att han låtit bli det om han var fullt upptagen med viktigare saker.

Det går ju faktiskt att missa information i en manual och hur skulle välden se ut om man inte fick ställa frågor som andra anser att min borde kunna hitta svaret på någon annanstans?

Gott att du hittade funktionen, tycker du att funktionen är behändig att använda?
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Tack Jonny, nej har inte provat ännu. Det har inte blivit av och det har inte varit någon sol så att jag kunde prova.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmmm.. Nu kanske jag är ute och reser här, men evaluerande eller centrumvägd inställning har bara med hur ljusmätaren skall uppträda vid blixtfoto. Mina (gamla) kunskaper om EOS blixtsystem säger mig att kameran själv ställer blixten i upplättningsläge om ljusnivåerna är tillräckligt höga (som t.ex. vid utomhusfoto dagstid). Därmed inte sagt att blixten ändå kan vara för stark. Detta löser man i så fall genom blixtkompensationen.
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Hej Jesper. Jo jag vet och jag reagerade också, men det stod så i blixtkapitlet. Men det stämmer det du säger för i nästa steg average var för mer vana med blixt som styrde den externa blixten osv.
 
ANNONS