Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag till mjukare övertoningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej, när jag tonar in korrigeringslager så blir det randigt. Se biogad bild.
Jag plåtar med en canon 1d markIII - har det med saken att göra?

Jag vill ibland kunna kopiera en bild hårt, detta inträffar då.

Finns det sätt att slippa detta? Alternativa blandningslägen?

Tack för info // Johan Övre bilden är ett utsnitt i 100% från den undre.

Bilagor

• Bild 60.jpg
    Bild 60.jpg
    4.2 KB · Visningar: 424
  • Bild 61.jpg
    Bild 61.jpg
    20.7 KB · Visningar: 417
Testa att lägga till lite brus i lagermasken 1-2%, det borde hjälpa, se till att du har monocromatic ibockad.
Lycka till

Du har vinjetterat hårt och allmänt så kan hård bearbetning/framtagning av färg från färgfattiga områden bli sådär ungefär. Har du testat NoiseNinja e.dyl brusreducering på valda delar? Det borde göra det betydligt bättre.

Edit: det är svårt att veta vad du gjort, men tittar man på cropen (jag antar en 100%) så kan man se ca 7x8 tydliga färgnivåer som sannolikt kommit fram vid någon av bearbetningarna. RAW hjälper om du inte redan kört det, utan ursprungsbild är det svårt säga så mkt mer.

yes bilden är hårt dragen. Att färger spricker etc räknar jag med och kan leva med. Det som är min irritation (om ni tittar noga) så är det hur PS inte klarar av att göra jämna övertoningar utan istället för linjär övertoning så blir den stegvis.

Extra tydligt på cropen som innehåller både horisontella och vertikala "toningsgränser" i form av fält/linjer. Dessa kommer från en vinjettering med hjälp av markeringsverktyg på 250px ludd (vertikala linjerna)

Och en övertoning som startar i topp o ebbar ut mot botten (horisontala linjer)

MVH // Johan

...Det som är min irritation (om ni tittar noga) så är det hur PS inte klarar av att göra jämna övertoningar utan istället för linjär övertoning så blir den stegvis.

Nu är jag ingen PS-guru, men det är det som olika efterbehandlingsverktyg är till för när man varit tuff mot "urspungsdata". Skulle PS automatiskt göra mjuka toner av det där skulle det uppkomma oönskade effekter i andra sammanhang. Ta en randig flagga som exempel. Där vill man knappast att PS övertonar mjukt mellan fälten. Exemplet är kanske "extremt" men nog vill jag att mina grön-vita hammarbyfanor ska fortsätta vara randiga och inte ihopmjölkade... :)

förvisso inte men det är inte riktigt grejen. Grejen är att deras toningsverktyg borde tona linjärt och inte stegvis, hur får man till linjär toning och inte stegvis. Flaggexemplet förstår jag inte för PS känner inte av ränderna.

Gör som "rosse" föreslog, lägg på lite brus i toningen så försvinner problemet. Om du mäter innan så ser du att det är, trots att det ser randigt ut, bara ett stegs skillnad i nån av RGB-kanalerna. Det syns inte om bilden innehåller lite brus.

Nå, vad svarar du på Långströms fråga? Ifall du hade 8-bit prova gärna med 16 istället och berätta om det gör nån skillnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto