Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man exakt färgåtergivning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Jag skall lägga ut bilder på tyger på nätet och det är viktigt
att färgåtergivningen är korrekt. Har försökt använda kamerans (Nikon D50) PRE-inställning av vitbalansen, men är tveksam om det fungerar eller ej. Tog därför bilder med AUTO istället.

Vissa tyger blir klart fel färg på. Detta kan ju justeras när jag behandlar råfilen. Min skärm är kalibrerad. Det största problemet har visat sig vara belysningen vid datorn. Den står i en ganska mörk vrå och jag har vanliga glödlampor i rummet. En del tyger får en helt annan färg när jag bär fram dem till fönstret. Blir därför tveksam - blir det rätt färg vid bildbehandlingen? Har för mig att jag läst någonstans att LED-lampor skall vara neutrala, men jag kanske är helt fel ute.

Om någon har lite tips om hur jag skall gå till väga blir jag glad.

Följande steg är viktiga för att få korrekt färgåtergivning.
1. Se till att få rätt vitbalans på råfilen. Ett enkelt sätt är att använda ett gråkort som du har med i första bilden. Ta sedan resten av bilderna med exakt samma ljus och samma exponering. Du kan sedan i ditt råfilsprogram använda gråkortsbilden för att hitta exakt rätt vitbalans. Använd sedan den färgtemperaturen på resten av bilderna. Ett gråkort köper du i närmsta fotobutik.
2. Kalibrera bildskärmen.
3. Om du ska publicera på webben, se till att konvertera till sRGB innan du sparar till jpeg.

Jag har satt upp ett par lysrör med färgtemperaturen 5000° Kelvin. Detta hjälpte väldigt mycket, jag behövde bara finjustera skärmen efter det. På rören står det 950 där 9 står för hur likt ljuset är solens egna (1-10) och 50 står för färgtemperaturen. Se även till att du mörklägger rummet så att inte uteljuset inte stör.

Jag skall lägga ut bilder på tyger på nätet och det är viktigt
att färgåtergivningen är korrekt.

Se till att få färgerna så korrekta som möjligt, bl.a. genom tipsen nedan.
Men - jag hoppas att du är medveten om att alla skärmar är olika och att de som alltså betraktar tygerna mycket väl kan få uppfattningen att dom är en annan färg än dom verkligen är. Ska du trycka en broschyr går det att få betydligt mer precis färg. Förenklat skulle man kunna mäta tygets färg, se till att tyget i bildfilen får samma färgvärde och sedan se till att trycket blir helt korrekt. Rätt avancerat dock ... Vad jag i alla fall mest vill säga är att du måste vara medveten om att i princip ingen färgvisning på skärm blir korrekt (så länge det inte är fotografer och formgivare med hög kunskap och korrekt utrustning som kikar på dom ;D).

Tyger

Du måste ju fota dem i vettigt ljus som är så neutralt som möjligt
utan detta spelar ju inte belysningen vid din skärm ingen roll..
men om du har kalibrerad skärm så justera och håll tyget framför dig i ca 6000k eller dagsljus och gör sedan till Srgb innan du sparar ner, mer "nära" kommer du inte, troligen så har sedan 99% av betraktaren dåliga skärmar men det kan du ju inte påverka.
vet att ett tygföretag skickar ut små prover från hemsidan via post om man begär tygprov, troligen enda sättet för att vara helt korrekt

Tack för alla svar!

Jag har ett grått papper som finns med i Scott Kelbys bok om Photoshop. Har provat att fotografera med det och det blev bättre, men inte helt bra. Skall fixa bättre belysning, för jag tror att det är mycket det som spökar. Är medveten om att det kommer att se olika ut på andras skärmar och just det där med provbitar kommer jag att erbjuda, för ibland är det väldigt känsligt om en färg passar eller ej.

Tack för alla svar!

Jag har ett grått papper som finns med i Scott Kelbys bok om Photoshop. Har provat att fotografera med det och det blev bättre, men inte helt bra. Skall fixa bättre belysning, för jag tror att det är mycket det som spökar. Är medveten om att det kommer att se olika ut på andras skärmar och just det där med provbitar kommer jag att erbjuda, för ibland är det väldigt känsligt om en färg passar eller ej.

har du möjlighet att fota i solljus? det eller en hyfsad blixt skulle jag säga skulle vara heta tips då dessa har jämt ljus över hela färgspektrat... det tillsammans med ett gråkort som du kaliberar efter så kan du nog vara hyfsat säker...

tänk på att vissa lampor (speciellt lysrör) ändrar färgtemp med cykeln på strömmen så har man en slutartid snabbare än 1/60 så kommer varje bild man tar i det ljuset ha en annan färgtemp

Hej !

Det är inte lätt, fäger skiftar med belysningen, och vad är rätt ?

Är det den upplevda känslan eller korrekt återgiven i dagsljus ?

Ett sätt att få bra återgivning är att använda qpcard201 med dess programvara, se
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=31&prod=3&catId=1

se instuktionsfilmen.

Detta "rättar till" fägråtergivningen till dagsljus, med det är inte alltid det man vill ha.

kortet innehåller även några neutrala fält lämpliga till vitljusbalansering.

//Magnus

Jag har fått flera användbara tips! Jag skall prova att fotografera med gråkort i solljus utomhus och kanske blir det en lampa från Rätt ljus också. Behöver en bättre belysning vid datorn även vid andra tillfällen. qpCard201 verkar ju vara enkel att använda. Är det kanske tom bättre än ett gråkort?

ANNONS
Götaplatsens Foto